Tarr Béla rektrospektívvel tér vissza az angol mozikba

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 2.

Mikrofilm

„Merengő remekmű” – írja a Werckmeister harmóniákról a Guardian vezető filmkritikusa.

Augusztus 2-án mutatják be az angol és ír mozik Tarr egyik legismertebb mesterművét, a Werckmeister harmóniákat. A film felújított, 4K-s változata a Brit Filmintézet (BFI) és a Curzon Film jóvoltából tér vissza a vászonra, ebből az alkalomból pedig retrospektív vetítéssorozatot is rendeznek Tarr filmjeiből Ránk borul-e az ég? címmel. 

„Tarr leginkább a látnoki, utolsó napokról szóló filmjeiről ismert: a Kárhozattól a legendás Sátántangón át A torinói lóig, amelyről úgy döntött, hogy az utolsó alkotása lesz. Stílusuk összetéveszthetetlen a sötétség és a homályos fény használatától a lassú, kutató kameramozgásokig, amelyek meggörbítik szemünk előtt az időt és a teret” – fogalmazott a vetítéssorozat kurátora, Jonathan Romney.

A Curzont 1976-ban alapították, és elsősorban kritikailag elismert nemzetközi filmek terjesztésére szakosodott, olyanokéra, mint Michael Haneke, Lars von Trier, Andrej Tarkovszkij vagy Abbas Kiarostami alkotásai. Szintén ők terjesztették Bong Joon-ho Oscar-díjas Élősködők-jét, amely az Egyesült Királyságban minden idők legmagasabb bevételt elérő külföldi filmjévé vált 2020-ban. A Curzon a szigetországban minden kiadónál több Arany Pálma-díjas filmet forgalmazott.

A Werckmeister újrabemutatójának apropójából sorra születnek a moziról szóló kritikák is, amelyek mind a 2000-es évek meghatározó filmjeként írnak róla, amely a saját idejében elsősorban egyedi stílusával vált a slow cinema egyik legismertebb darabjává – ma azonban mondanivalója és egyre valóságosabbá váló jövőképe miatt számít érvényesnek. Peter Bradshaw, a The Guardian vezető filmkritikusa friss írásában „merengő mesterműnek” nevezte a filmet, amely azt mutatja be, egy kisváros miként sétál be alvajárva az önkényuralomba. Mint írja, amikor több mint két évtizede először látta a filmet, elsősorban spiritualitása, rejtélyessége, kiismerhetetlensége, a visszafogott, mormogva előadott dialógusok voltak rá hatással. Második megtekintésre viszont már az fogta meg benne, miképpen beszél a fasizmusról, a hatalomnak való alávetettség vágyáról, amely mindig ott lappang a felszín alatt, és amelynek az emberiség olyan könnyen megadja magát.

Kritikájában a Loud and Clear az ezredforduló mesterműveként ír a filmről; sőt, egyenesen Tarr magnum opusának nevezi – ami azért is meglepő, mert általában a Sátántangót tartják annak. Kiemeli, hogyan keveredik benne a pesszimizmus és a nihilizmus békével, intenzív realizmussal, szürrealizmussal – és száraz humorral. A Sátántangóval és A torinói lóval ellentétben ugyanis a Werckmeisterben van egy csipetnyi remény is az emberiséggel kapcsolatban.

A Krasznahorkai László regényéből készült Werckmeister harmóniák egy magyar kisvárosban játszódik, amelynek a békéjét egy oda érkező cirkuszi társulat zavarja meg, melynek legnagyobb attrakciója egy kitömött bálna. A Werckmeister mellett a Családi tűzfészek című filmet, a Szabadgyalogot, az Őszi almanachot, a Kárhozatot, a Sátántangót, A londoni férfit és A torinói lovat is levetítik Tarrtól.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?