Tarr Béla rektrospektívvel tér vissza az angol mozikba

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 2.

Mikrofilm

„Merengő remekmű” – írja a Werckmeister harmóniákról a Guardian vezető filmkritikusa.

Augusztus 2-án mutatják be az angol és ír mozik Tarr egyik legismertebb mesterművét, a Werckmeister harmóniákat. A film felújított, 4K-s változata a Brit Filmintézet (BFI) és a Curzon Film jóvoltából tér vissza a vászonra, ebből az alkalomból pedig retrospektív vetítéssorozatot is rendeznek Tarr filmjeiből Ránk borul-e az ég? címmel. 

„Tarr leginkább a látnoki, utolsó napokról szóló filmjeiről ismert: a Kárhozattól a legendás Sátántangón át A torinói lóig, amelyről úgy döntött, hogy az utolsó alkotása lesz. Stílusuk összetéveszthetetlen a sötétség és a homályos fény használatától a lassú, kutató kameramozgásokig, amelyek meggörbítik szemünk előtt az időt és a teret” – fogalmazott a vetítéssorozat kurátora, Jonathan Romney.

A Curzont 1976-ban alapították, és elsősorban kritikailag elismert nemzetközi filmek terjesztésére szakosodott, olyanokéra, mint Michael Haneke, Lars von Trier, Andrej Tarkovszkij vagy Abbas Kiarostami alkotásai. Szintén ők terjesztették Bong Joon-ho Oscar-díjas Élősködők-jét, amely az Egyesült Királyságban minden idők legmagasabb bevételt elérő külföldi filmjévé vált 2020-ban. A Curzon a szigetországban minden kiadónál több Arany Pálma-díjas filmet forgalmazott.

A Werckmeister újrabemutatójának apropójából sorra születnek a moziról szóló kritikák is, amelyek mind a 2000-es évek meghatározó filmjeként írnak róla, amely a saját idejében elsősorban egyedi stílusával vált a slow cinema egyik legismertebb darabjává – ma azonban mondanivalója és egyre valóságosabbá váló jövőképe miatt számít érvényesnek. Peter Bradshaw, a The Guardian vezető filmkritikusa friss írásában „merengő mesterműnek” nevezte a filmet, amely azt mutatja be, egy kisváros miként sétál be alvajárva az önkényuralomba. Mint írja, amikor több mint két évtizede először látta a filmet, elsősorban spiritualitása, rejtélyessége, kiismerhetetlensége, a visszafogott, mormogva előadott dialógusok voltak rá hatással. Második megtekintésre viszont már az fogta meg benne, miképpen beszél a fasizmusról, a hatalomnak való alávetettség vágyáról, amely mindig ott lappang a felszín alatt, és amelynek az emberiség olyan könnyen megadja magát.

Kritikájában a Loud and Clear az ezredforduló mesterműveként ír a filmről; sőt, egyenesen Tarr magnum opusának nevezi – ami azért is meglepő, mert általában a Sátántangót tartják annak. Kiemeli, hogyan keveredik benne a pesszimizmus és a nihilizmus békével, intenzív realizmussal, szürrealizmussal – és száraz humorral. A Sátántangóval és A torinói lóval ellentétben ugyanis a Werckmeisterben van egy csipetnyi remény is az emberiséggel kapcsolatban.

A Krasznahorkai László regényéből készült Werckmeister harmóniák egy magyar kisvárosban játszódik, amelynek a békéjét egy oda érkező cirkuszi társulat zavarja meg, melynek legnagyobb attrakciója egy kitömött bálna. A Werckmeister mellett a Családi tűzfészek című filmet, a Szabadgyalogot, az Őszi almanachot, a Kárhozatot, a Sátántangót, A londoni férfit és A torinói lovat is levetítik Tarrtól.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.