Tarr Béla rektrospektívvel tér vissza az angol mozikba

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 2.

Mikrofilm

„Merengő remekmű” – írja a Werckmeister harmóniákról a Guardian vezető filmkritikusa.

Augusztus 2-án mutatják be az angol és ír mozik Tarr egyik legismertebb mesterművét, a Werckmeister harmóniákat. A film felújított, 4K-s változata a Brit Filmintézet (BFI) és a Curzon Film jóvoltából tér vissza a vászonra, ebből az alkalomból pedig retrospektív vetítéssorozatot is rendeznek Tarr filmjeiből Ránk borul-e az ég? címmel. 

„Tarr leginkább a látnoki, utolsó napokról szóló filmjeiről ismert: a Kárhozattól a legendás Sátántangón át A torinói lóig, amelyről úgy döntött, hogy az utolsó alkotása lesz. Stílusuk összetéveszthetetlen a sötétség és a homályos fény használatától a lassú, kutató kameramozgásokig, amelyek meggörbítik szemünk előtt az időt és a teret” – fogalmazott a vetítéssorozat kurátora, Jonathan Romney.

A Curzont 1976-ban alapították, és elsősorban kritikailag elismert nemzetközi filmek terjesztésére szakosodott, olyanokéra, mint Michael Haneke, Lars von Trier, Andrej Tarkovszkij vagy Abbas Kiarostami alkotásai. Szintén ők terjesztették Bong Joon-ho Oscar-díjas Élősködők-jét, amely az Egyesült Királyságban minden idők legmagasabb bevételt elérő külföldi filmjévé vált 2020-ban. A Curzon a szigetországban minden kiadónál több Arany Pálma-díjas filmet forgalmazott.

A Werckmeister újrabemutatójának apropójából sorra születnek a moziról szóló kritikák is, amelyek mind a 2000-es évek meghatározó filmjeként írnak róla, amely a saját idejében elsősorban egyedi stílusával vált a slow cinema egyik legismertebb darabjává – ma azonban mondanivalója és egyre valóságosabbá váló jövőképe miatt számít érvényesnek. Peter Bradshaw, a The Guardian vezető filmkritikusa friss írásában „merengő mesterműnek” nevezte a filmet, amely azt mutatja be, egy kisváros miként sétál be alvajárva az önkényuralomba. Mint írja, amikor több mint két évtizede először látta a filmet, elsősorban spiritualitása, rejtélyessége, kiismerhetetlensége, a visszafogott, mormogva előadott dialógusok voltak rá hatással. Második megtekintésre viszont már az fogta meg benne, miképpen beszél a fasizmusról, a hatalomnak való alávetettség vágyáról, amely mindig ott lappang a felszín alatt, és amelynek az emberiség olyan könnyen megadja magát.

Kritikájában a Loud and Clear az ezredforduló mesterműveként ír a filmről; sőt, egyenesen Tarr magnum opusának nevezi – ami azért is meglepő, mert általában a Sátántangót tartják annak. Kiemeli, hogyan keveredik benne a pesszimizmus és a nihilizmus békével, intenzív realizmussal, szürrealizmussal – és száraz humorral. A Sátántangóval és A torinói lóval ellentétben ugyanis a Werckmeisterben van egy csipetnyi remény is az emberiséggel kapcsolatban.

A Krasznahorkai László regényéből készült Werckmeister harmóniák egy magyar kisvárosban játszódik, amelynek a békéjét egy oda érkező cirkuszi társulat zavarja meg, melynek legnagyobb attrakciója egy kitömött bálna. A Werckmeister mellett a Családi tűzfészek című filmet, a Szabadgyalogot, az Őszi almanachot, a Kárhozatot, a Sátántangót, A londoni férfit és A torinói lovat is levetítik Tarrtól.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.