Tévétorrent

The Umbrella Academy

  • Svébis Bence
  • 2019. június 1.

Mikrofilm

Szeretném azt hinni, hogy ez az egész meg sem történt, mint a sorozatbéli apokalipszis. Hogy a széria készítői nem voltak olyan gyávák és szentimentálisak, hogy Gerard Way és Gabriel Bá immár magyarul is beszerezhető, formabontó képregényéből egy olyan sorozatot eszkábáltak, ami minden ízében ellene megy az eredeti mű szándékainak.

Az Apokalipszis szvit című gyűjtemény történetéből tákolt tízrészes széria leginkább földhözragadtságával és komolykodó világnézetével tüntet a képregény meglepő, maníroktól mentes, pikírt humorral parádézó, erősen trashbe hajló, mégis életigenlő és „szarok bele” mentalitása ellen. Márpedig, ha az előbbieket kioperáljuk a The Umbrella Academyből, akkor tényleg nem marad más, mint egy renyhe X-Men és Watchman utórengés.
A különféle szupererővel bíró gyerkőcök, akik felnőttkorukra rég szétszéledtek, de mesterük/nevelőapjuk halála újból összehozza őket, hogy végül az egész egy váratlan Armageddon megakadályozásába torkolljon, manapság nem túl komolyan vehető történet, kivéve, ha önmagát sem veszi komolyan. Az irónia és a groteszk a fegyvere az eredeti történetnek, míg Jeremy Slater szériája csak úgy tobzódik az érzelgős, túltolt magyarázatokban, a hosszan és feleslegesen burjánzó magánéleti szálakban.

Csak egyet mondok: míg a sorozatban az akadémia ifjú tagjait egy bankrablás meghiúsítása közben látjuk először hősködni, a képregény oldalain ugyanez az akció az életre kelt és tomboló Eiffel-torony leamortizálása. Mecsoda különbség!

Magyar felirat: Riximus & teddypicker & Kai

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.