Tévétorrent

The Umbrella Academy

  • Svébis Bence
  • 2019. június 1.

Mikrofilm

Szeretném azt hinni, hogy ez az egész meg sem történt, mint a sorozatbéli apokalipszis. Hogy a széria készítői nem voltak olyan gyávák és szentimentálisak, hogy Gerard Way és Gabriel Bá immár magyarul is beszerezhető, formabontó képregényéből egy olyan sorozatot eszkábáltak, ami minden ízében ellene megy az eredeti mű szándékainak.

Az Apokalipszis szvit című gyűjtemény történetéből tákolt tízrészes széria leginkább földhözragadtságával és komolykodó világnézetével tüntet a képregény meglepő, maníroktól mentes, pikírt humorral parádézó, erősen trashbe hajló, mégis életigenlő és „szarok bele” mentalitása ellen. Márpedig, ha az előbbieket kioperáljuk a The Umbrella Academyből, akkor tényleg nem marad más, mint egy renyhe X-Men és Watchman utórengés.
A különféle szupererővel bíró gyerkőcök, akik felnőttkorukra rég szétszéledtek, de mesterük/nevelőapjuk halála újból összehozza őket, hogy végül az egész egy váratlan Armageddon megakadályozásába torkolljon, manapság nem túl komolyan vehető történet, kivéve, ha önmagát sem veszi komolyan. Az irónia és a groteszk a fegyvere az eredeti történetnek, míg Jeremy Slater szériája csak úgy tobzódik az érzelgős, túltolt magyarázatokban, a hosszan és feleslegesen burjánzó magánéleti szálakban.

Csak egyet mondok: míg a sorozatban az akadémia ifjú tagjait egy bankrablás meghiúsítása közben látjuk először hősködni, a képregény oldalain ugyanez az akció az életre kelt és tomboló Eiffel-torony leamortizálása. Mecsoda különbség!

Magyar felirat: Riximus & teddypicker & Kai

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.