Film

A hőlégballon

Mikrofilm

1979. szeptember 16-án hajnalban Peter Strelzyk és Günter Wetzel családjukkal átszöktek az NDK-t az NSZK-tól elválasztó határon – egy házilag eszkábált hőlégballon segedelmével. Nyolcan utaztak a sérülékeny járműben és mindössze 28 percet töltöttek a levegőben, aztán lezuhantak a határ mentén. Szerencséjükre a túloldalon. Strelzykék egyszer már próbáltak így megszökni (akkor is lezuhantak, de rossz oldalon, csak a hatóságok nem bukkantak a nyomukra).

Az ordítva vászonra kívánkozó sztoriból Michael „Bully” Herbig készített filmet, ami a eredeti feszültségtartalom ellenére egy slendriánabb forgatókönyvön simán elhasalhatott volna. De Herbig szorosan fogja a gyeplőt (végig a két órán túlnyúló játékidő alatt), nem hagyja elkalandozni a cselekményt, hiába csábítana felfedezésre a nyomasztó keletnémet valóság. Csak addig enged betekintést az államszocializmus mindennapjaiba, amíg az kapcsolódik a ballonos trükkhöz. Kétféle thriller kapaszkodik egymásba: a sikertelen szökési kísérlet utáni intenzív rendőrségi nyomozás csak erősíti a második készülődés feszültségét. Egészen közelről követhetjük az igazán ördögi Seidel nyomozó megszállott kutatását (Thomas Kretsch­­mann alakítja hátborzongatóan, szinte szurkolunk neki). A hőlégballon leg­inkább a feszültségteremtésben jeleskedik – a családok drámája már kevésbé meggyőző. Strelzyk úr hősies és felelősségteljes, Wetzel úr hamvasan idealista, a gyerekek pirospozsgásak, a nők aggódnak, a nagyobbik Strelzyk fiú pedig a szomszéd Stasi-tiszt lányába szerelmes – de a történet tényleg mindent visz.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.