Film

A hőlégballon

Mikrofilm

1979. szeptember 16-án hajnalban Peter Strelzyk és Günter Wetzel családjukkal átszöktek az NDK-t az NSZK-tól elválasztó határon – egy házilag eszkábált hőlégballon segedelmével. Nyolcan utaztak a sérülékeny járműben és mindössze 28 percet töltöttek a levegőben, aztán lezuhantak a határ mentén. Szerencséjükre a túloldalon. Strelzykék egyszer már próbáltak így megszökni (akkor is lezuhantak, de rossz oldalon, csak a hatóságok nem bukkantak a nyomukra).

Az ordítva vászonra kívánkozó sztoriból Michael „Bully” Herbig készített filmet, ami a eredeti feszültségtartalom ellenére egy slendriánabb forgatókönyvön simán elhasalhatott volna. De Herbig szorosan fogja a gyeplőt (végig a két órán túlnyúló játékidő alatt), nem hagyja elkalandozni a cselekményt, hiába csábítana felfedezésre a nyomasztó keletnémet valóság. Csak addig enged betekintést az államszocializmus mindennapjaiba, amíg az kapcsolódik a ballonos trükkhöz. Kétféle thriller kapaszkodik egymásba: a sikertelen szökési kísérlet utáni intenzív rendőrségi nyomozás csak erősíti a második készülődés feszültségét. Egészen közelről követhetjük az igazán ördögi Seidel nyomozó megszállott kutatását (Thomas Kretsch­­mann alakítja hátborzongatóan, szinte szurkolunk neki). A hőlégballon leg­inkább a feszültségteremtésben jeleskedik – a családok drámája már kevésbé meggyőző. Strelzyk úr hősies és felelősségteljes, Wetzel úr hamvasan idealista, a gyerekek pirospozsgásak, a nők aggódnak, a nagyobbik Strelzyk fiú pedig a szomszéd Stasi-tiszt lányába szerelmes – de a történet tényleg mindent visz.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.