Film

A hőlégballon

Mikrofilm

1979. szeptember 16-án hajnalban Peter Strelzyk és Günter Wetzel családjukkal átszöktek az NDK-t az NSZK-tól elválasztó határon – egy házilag eszkábált hőlégballon segedelmével. Nyolcan utaztak a sérülékeny járműben és mindössze 28 percet töltöttek a levegőben, aztán lezuhantak a határ mentén. Szerencséjükre a túloldalon. Strelzykék egyszer már próbáltak így megszökni (akkor is lezuhantak, de rossz oldalon, csak a hatóságok nem bukkantak a nyomukra).

Az ordítva vászonra kívánkozó sztoriból Michael „Bully” Herbig készített filmet, ami a eredeti feszültségtartalom ellenére egy slendriánabb forgatókönyvön simán elhasalhatott volna. De Herbig szorosan fogja a gyeplőt (végig a két órán túlnyúló játékidő alatt), nem hagyja elkalandozni a cselekményt, hiába csábítana felfedezésre a nyomasztó keletnémet valóság. Csak addig enged betekintést az államszocializmus mindennapjaiba, amíg az kapcsolódik a ballonos trükkhöz. Kétféle thriller kapaszkodik egymásba: a sikertelen szökési kísérlet utáni intenzív rendőrségi nyomozás csak erősíti a második készülődés feszültségét. Egészen közelről követhetjük az igazán ördögi Seidel nyomozó megszállott kutatását (Thomas Kretsch­­mann alakítja hátborzongatóan, szinte szurkolunk neki). A hőlégballon leg­inkább a feszültségteremtésben jeleskedik – a családok drámája már kevésbé meggyőző. Strelzyk úr hősies és felelősségteljes, Wetzel úr hamvasan idealista, a gyerekek pirospozsgásak, a nők aggódnak, a nagyobbik Strelzyk fiú pedig a szomszéd Stasi-tiszt lányába szerelmes – de a történet tényleg mindent visz.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.