Film

A nagyhatalmi politika a mocskos, és erről nem a politikusok tehetnek

Josie Rourke: Két királynő

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 24.

Mikrofilm

Férfifaló csábító vagy a gátlástalan politikai játszmák áldozata, bitorló vagy jogos trónkövetelő? A történészek még mindig vitatkoznak Stuart Mária alakjáról, akiről a halálán kívül kevés biztosat tudni, de még az is kérdést vet fel: áruló vagy mártír?

Szerencsére a művészek nem annyira kukacoskodók, mint a történészek, így általában elég egyértelműen hitet tesznek Mária alakját illetően. Nem így Josie Rourke; ő úgy tesz, mint a felemásan felkészült kisiskolás, szűkszavú, és igyekszik biztosra menni, semmi olyat nem mond, amivel esetleg megégetheti magát. Ennek köszönhetően maga a film is olyan, mint egy négyes felelet a történelem­órán: minden kötelezőt tartalmaz, csak épp semmi nincs benne, ami picit is a „jó” osztályzat fölé emelné.

Stuart Mária franciaországi gyermekkor és katolikus neveltetés után érkezik haza szülőhelyére, Skóciába.

Nem elégszik meg azonban a skót uralkodói címmel,

származása alapján az angol trónra vágyik, ahol már I. Erzsébet uralkodik. A két királynő mindent megtesz, hogy kiterjessze hatalmát a másikra: röpködnek közöttük a kedveskedő levelek és a fenyegetések, érdekházasságba és kelletlen légy­ottokba bonyolódnak, hogy megkaparinthassák vagy épp megtarthassák a trónt.

false

 

Fotó: UIP

 

A két uralkodóval két különböző ideológia és női szerep is összecsap – és ez a Két királynő legnagyobb hozzájárulása a kosztümös kánonhoz. (Nemhiába bélyegzik egyesek máris feminista történelmi filmnek.) Mária fiatal és gyönyörű, leltár szerint hordozza azokat a tulajdonságokat, amelyek ma a nőies szó hallatán beugranak mindenkinek. Extrovertált és liberális: nagyokat mulat társalkodónőivel, udvarában pedig mindenki az lehet, aki lenni akar, buja, szerelmes vagy akár homoszexuális. Erzsébet pont az ellentéte: csúf és öregedő királynő, akinek szépségére a himlő mérte az utolsó csapást. Kemény és vonalas, nála nincs viháncolás, csak szigorú kötelességtudat.

A hatalomért vívott harcot a férfiak játékának szokás mondani

– ez a film is valami hasonlót sugall. Az urak kezdetben még játékszerek, akiket házassági célból ide-oda dobálnak a királynők között, lassan azonban a trónok harca felőröli az uralkodónőket, és fordul a kocka. Máriát például ágyán keresztül játszszák ki, és katolikusként kegyvesztetté válik a protestáns Skóciában.

Erzsébet pedig, aki élete végéig megtartotta a szűz királynő imázsát, meddősége miatt nem tudja biztosítani saját utódlását. A két királynő vélhetően soha nem találkozott a valóságban, a filmben mégis összefutnak. Mosom kezeimet – jelzi ezzel a rendező, és a találkozón mindkét figurának megadja a maga igazát és drámáját. Erzsébet ugyan megmenti Máriát a lázongó skótoktól, de Angliában börtönbe záratja, majd két évtizednyi fogság után összeesküvés vádjával kivégezteti. De nem gonosz ő, nagyon is sajnálja riválisát, egyszerűen nem tehet mást – suttogja a mozi.

A Két királynő nem tesz hitet egyik oldal mellett sem, igyekszik a szimpátiát is patikamérlegen adagolni a két fél felé. A játékidőért folyó harcot azonban egyértelműen Mária nyeri – őt lázadó hevületéért kell szeretnünk, míg Erzsébetet inkább szánjuk, majd lassan becsülni kezdjük. A kosztümök és díszletek mellett itt lapul a film egyik legnagyobb érdeme: Margot Robbie-t sikerült annyira elcsúfítani, hogy valóban rászolgál a sajnálatunkra.

Rourke igyekszik azt hangsúlyozni filmjében, hogy maga

a nagyhatalmi politika a mocskos, és erről nem a politikusok tehetnek.

Inkább a körülöttük lebzselő haszonlesők, akik persze férfiak, és ha kell, karddal, ha kell, farokkal érvényesítik az akaratukat. Igazi nagy leszámolást viszont csak egyet látunk, minden más belesimul a végtelen skót dombok és súlyos rakott szoknyák festői képsorai közé.

E miatt a feltartott kezű rendezés miatt sokszor unalomba fullad a film, egyszerűen túl szép és steril, nincs meg benne az a mocsok, amit a sztori megkívánna. A főhősnőkön kívül ráadásul mindenki biodíszlet marad csupán. Mivel azonban a főszereplőkkel is úgy mesterkedtek, hogy még a pH-értékük is tökéletesen egyenlő legyen, lassan a köztük feszülő ellentét is érdektelenségbe fullad.

A gender és a hatalom közötti párhuzam azonban szépen fut végig a filmen. A két királynő harcát ugyan Erzsébet nyeri, de közben ő maga nemtelenné válik. Konzervatívnak ábrázolt uralma trónörökös nélkül csak haláláig tart. A lobbanékony és liberális Stuart Máriának ugyan bűnhődnie kell, amiért belekeveredett a férfiak játszmájába, de még a bitó felé menetelve is büszke marad – hogy az igazára vagy a szépségére, az nem derül ki. Nemcsak a mártíromságot, de az ártatlanság vélelmét is megkapja a filmtől – ami pedig még ennél is lényegesebb, a történelmi ítélőszék is mellé áll: fia, Jakab révén a Stuart-ház került hatalomra, ezzel pedig megszűntek a vallási és határkülönbségek Anglia és Skócia között.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.