Film

A nagyhatalmi politika a mocskos, és erről nem a politikusok tehetnek

Josie Rourke: Két királynő

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 24.

Mikrofilm

Férfifaló csábító vagy a gátlástalan politikai játszmák áldozata, bitorló vagy jogos trónkövetelő? A történészek még mindig vitatkoznak Stuart Mária alakjáról, akiről a halálán kívül kevés biztosat tudni, de még az is kérdést vet fel: áruló vagy mártír?

Szerencsére a művészek nem annyira kukacoskodók, mint a történészek, így általában elég egyértelműen hitet tesznek Mária alakját illetően. Nem így Josie Rourke; ő úgy tesz, mint a felemásan felkészült kisiskolás, szűkszavú, és igyekszik biztosra menni, semmi olyat nem mond, amivel esetleg megégetheti magát. Ennek köszönhetően maga a film is olyan, mint egy négyes felelet a történelem­órán: minden kötelezőt tartalmaz, csak épp semmi nincs benne, ami picit is a „jó” osztályzat fölé emelné.

Stuart Mária franciaországi gyermekkor és katolikus neveltetés után érkezik haza szülőhelyére, Skóciába.

Nem elégszik meg azonban a skót uralkodói címmel,

származása alapján az angol trónra vágyik, ahol már I. Erzsébet uralkodik. A két királynő mindent megtesz, hogy kiterjessze hatalmát a másikra: röpködnek közöttük a kedveskedő levelek és a fenyegetések, érdekházasságba és kelletlen légy­ottokba bonyolódnak, hogy megkaparinthassák vagy épp megtarthassák a trónt.

false

 

Fotó: UIP

 

A két uralkodóval két különböző ideológia és női szerep is összecsap – és ez a Két királynő legnagyobb hozzájárulása a kosztümös kánonhoz. (Nemhiába bélyegzik egyesek máris feminista történelmi filmnek.) Mária fiatal és gyönyörű, leltár szerint hordozza azokat a tulajdonságokat, amelyek ma a nőies szó hallatán beugranak mindenkinek. Extrovertált és liberális: nagyokat mulat társalkodónőivel, udvarában pedig mindenki az lehet, aki lenni akar, buja, szerelmes vagy akár homoszexuális. Erzsébet pont az ellentéte: csúf és öregedő királynő, akinek szépségére a himlő mérte az utolsó csapást. Kemény és vonalas, nála nincs viháncolás, csak szigorú kötelességtudat.

A hatalomért vívott harcot a férfiak játékának szokás mondani

– ez a film is valami hasonlót sugall. Az urak kezdetben még játékszerek, akiket házassági célból ide-oda dobálnak a királynők között, lassan azonban a trónok harca felőröli az uralkodónőket, és fordul a kocka. Máriát például ágyán keresztül játszszák ki, és katolikusként kegyvesztetté válik a protestáns Skóciában.

Erzsébet pedig, aki élete végéig megtartotta a szűz királynő imázsát, meddősége miatt nem tudja biztosítani saját utódlását. A két királynő vélhetően soha nem találkozott a valóságban, a filmben mégis összefutnak. Mosom kezeimet – jelzi ezzel a rendező, és a találkozón mindkét figurának megadja a maga igazát és drámáját. Erzsébet ugyan megmenti Máriát a lázongó skótoktól, de Angliában börtönbe záratja, majd két évtizednyi fogság után összeesküvés vádjával kivégezteti. De nem gonosz ő, nagyon is sajnálja riválisát, egyszerűen nem tehet mást – suttogja a mozi.

A Két királynő nem tesz hitet egyik oldal mellett sem, igyekszik a szimpátiát is patikamérlegen adagolni a két fél felé. A játékidőért folyó harcot azonban egyértelműen Mária nyeri – őt lázadó hevületéért kell szeretnünk, míg Erzsébetet inkább szánjuk, majd lassan becsülni kezdjük. A kosztümök és díszletek mellett itt lapul a film egyik legnagyobb érdeme: Margot Robbie-t sikerült annyira elcsúfítani, hogy valóban rászolgál a sajnálatunkra.

Rourke igyekszik azt hangsúlyozni filmjében, hogy maga

a nagyhatalmi politika a mocskos, és erről nem a politikusok tehetnek.

Inkább a körülöttük lebzselő haszonlesők, akik persze férfiak, és ha kell, karddal, ha kell, farokkal érvényesítik az akaratukat. Igazi nagy leszámolást viszont csak egyet látunk, minden más belesimul a végtelen skót dombok és súlyos rakott szoknyák festői képsorai közé.

E miatt a feltartott kezű rendezés miatt sokszor unalomba fullad a film, egyszerűen túl szép és steril, nincs meg benne az a mocsok, amit a sztori megkívánna. A főhősnőkön kívül ráadásul mindenki biodíszlet marad csupán. Mivel azonban a főszereplőkkel is úgy mesterkedtek, hogy még a pH-értékük is tökéletesen egyenlő legyen, lassan a köztük feszülő ellentét is érdektelenségbe fullad.

A gender és a hatalom közötti párhuzam azonban szépen fut végig a filmen. A két királynő harcát ugyan Erzsébet nyeri, de közben ő maga nemtelenné válik. Konzervatívnak ábrázolt uralma trónörökös nélkül csak haláláig tart. A lobbanékony és liberális Stuart Máriának ugyan bűnhődnie kell, amiért belekeveredett a férfiak játszmájába, de még a bitó felé menetelve is büszke marad – hogy az igazára vagy a szépségére, az nem derül ki. Nemcsak a mártíromságot, de az ártatlanság vélelmét is megkapja a filmtől – ami pedig még ennél is lényegesebb, a történelmi ítélőszék is mellé áll: fia, Jakab révén a Stuart-ház került hatalomra, ezzel pedig megszűntek a vallási és határkülönbségek Anglia és Skócia között.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”