Film

A nagyhatalmi politika a mocskos, és erről nem a politikusok tehetnek

Josie Rourke: Két királynő

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 24.

Mikrofilm

Férfifaló csábító vagy a gátlástalan politikai játszmák áldozata, bitorló vagy jogos trónkövetelő? A történészek még mindig vitatkoznak Stuart Mária alakjáról, akiről a halálán kívül kevés biztosat tudni, de még az is kérdést vet fel: áruló vagy mártír?

Szerencsére a művészek nem annyira kukacoskodók, mint a történészek, így általában elég egyértelműen hitet tesznek Mária alakját illetően. Nem így Josie Rourke; ő úgy tesz, mint a felemásan felkészült kisiskolás, szűkszavú, és igyekszik biztosra menni, semmi olyat nem mond, amivel esetleg megégetheti magát. Ennek köszönhetően maga a film is olyan, mint egy négyes felelet a történelem­órán: minden kötelezőt tartalmaz, csak épp semmi nincs benne, ami picit is a „jó” osztályzat fölé emelné.

Stuart Mária franciaországi gyermekkor és katolikus neveltetés után érkezik haza szülőhelyére, Skóciába.

Nem elégszik meg azonban a skót uralkodói címmel,

származása alapján az angol trónra vágyik, ahol már I. Erzsébet uralkodik. A két királynő mindent megtesz, hogy kiterjessze hatalmát a másikra: röpködnek közöttük a kedveskedő levelek és a fenyegetések, érdekházasságba és kelletlen légy­ottokba bonyolódnak, hogy megkaparinthassák vagy épp megtarthassák a trónt.

false

 

Fotó: UIP

 

A két uralkodóval két különböző ideológia és női szerep is összecsap – és ez a Két királynő legnagyobb hozzájárulása a kosztümös kánonhoz. (Nemhiába bélyegzik egyesek máris feminista történelmi filmnek.) Mária fiatal és gyönyörű, leltár szerint hordozza azokat a tulajdonságokat, amelyek ma a nőies szó hallatán beugranak mindenkinek. Extrovertált és liberális: nagyokat mulat társalkodónőivel, udvarában pedig mindenki az lehet, aki lenni akar, buja, szerelmes vagy akár homoszexuális. Erzsébet pont az ellentéte: csúf és öregedő királynő, akinek szépségére a himlő mérte az utolsó csapást. Kemény és vonalas, nála nincs viháncolás, csak szigorú kötelességtudat.

A hatalomért vívott harcot a férfiak játékának szokás mondani

– ez a film is valami hasonlót sugall. Az urak kezdetben még játékszerek, akiket házassági célból ide-oda dobálnak a királynők között, lassan azonban a trónok harca felőröli az uralkodónőket, és fordul a kocka. Máriát például ágyán keresztül játszszák ki, és katolikusként kegyvesztetté válik a protestáns Skóciában.

Erzsébet pedig, aki élete végéig megtartotta a szűz királynő imázsát, meddősége miatt nem tudja biztosítani saját utódlását. A két királynő vélhetően soha nem találkozott a valóságban, a filmben mégis összefutnak. Mosom kezeimet – jelzi ezzel a rendező, és a találkozón mindkét figurának megadja a maga igazát és drámáját. Erzsébet ugyan megmenti Máriát a lázongó skótoktól, de Angliában börtönbe záratja, majd két évtizednyi fogság után összeesküvés vádjával kivégezteti. De nem gonosz ő, nagyon is sajnálja riválisát, egyszerűen nem tehet mást – suttogja a mozi.

A Két királynő nem tesz hitet egyik oldal mellett sem, igyekszik a szimpátiát is patikamérlegen adagolni a két fél felé. A játékidőért folyó harcot azonban egyértelműen Mária nyeri – őt lázadó hevületéért kell szeretnünk, míg Erzsébetet inkább szánjuk, majd lassan becsülni kezdjük. A kosztümök és díszletek mellett itt lapul a film egyik legnagyobb érdeme: Margot Robbie-t sikerült annyira elcsúfítani, hogy valóban rászolgál a sajnálatunkra.

Rourke igyekszik azt hangsúlyozni filmjében, hogy maga

a nagyhatalmi politika a mocskos, és erről nem a politikusok tehetnek.

Inkább a körülöttük lebzselő haszonlesők, akik persze férfiak, és ha kell, karddal, ha kell, farokkal érvényesítik az akaratukat. Igazi nagy leszámolást viszont csak egyet látunk, minden más belesimul a végtelen skót dombok és súlyos rakott szoknyák festői képsorai közé.

E miatt a feltartott kezű rendezés miatt sokszor unalomba fullad a film, egyszerűen túl szép és steril, nincs meg benne az a mocsok, amit a sztori megkívánna. A főhősnőkön kívül ráadásul mindenki biodíszlet marad csupán. Mivel azonban a főszereplőkkel is úgy mesterkedtek, hogy még a pH-értékük is tökéletesen egyenlő legyen, lassan a köztük feszülő ellentét is érdektelenségbe fullad.

A gender és a hatalom közötti párhuzam azonban szépen fut végig a filmen. A két királynő harcát ugyan Erzsébet nyeri, de közben ő maga nemtelenné válik. Konzervatívnak ábrázolt uralma trónörökös nélkül csak haláláig tart. A lobbanékony és liberális Stuart Máriának ugyan bűnhődnie kell, amiért belekeveredett a férfiak játszmájába, de még a bitó felé menetelve is büszke marad – hogy az igazára vagy a szépségére, az nem derül ki. Nemcsak a mártíromságot, de az ártatlanság vélelmét is megkapja a filmtől – ami pedig még ennél is lényegesebb, a történelmi ítélőszék is mellé áll: fia, Jakab révén a Stuart-ház került hatalomra, ezzel pedig megszűntek a vallási és határkülönbségek Anglia és Skócia között.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.