Nekrológ

Törhetetlenül

Szomjas György (1940–2021)

  • Janisch Attila
  • 2021. április 14.

Mikrofilm

Az utóbbi két évét annak szentelte, hogy a Filmszövetséget (Magyar Filmművészek Szövetsége), amely az élete volt, és amelynek ő volt a szíve-lelke, megpróbálja átmenteni a legfiatalabb generáció számára, de miután a Vajna-rendszer tudatosan elsorvasztotta ezt a nagy múltú, legrégebbi, a filmszakma minden részét átfogó szakmai érdekvédelmi szervezetet, ez nem sikerült neki.

Életének utolsó hónapjaiban a Filmszövetség elmúlt harminc évének nála felgyülemlett dokumentációját igyekezett könyvvé szerkeszteni, de már ezt sem tudta befejezni.

A legkomolyabb és legrégebbi filmes harcostársak voltunk, de a járvány miatt megritkultak a találkozásaink. Az ilyen alkalmakkor ő legtöbbször a filmszakma egységének újrateremtését célzó terveiről beszélt. Február végén találkoztunk utoljára, amikor elautózott hozzánk, hogy elvigye a feleségem neki dedikált könyvét. Nem jött üres kézzel, ajándékba hozta az ő két könyvét; a nagymamája családtörténetét (Csilla könyve) és a saját forgatókönyveit egybegyűjtő kötetet (Kopaszkutya). Aztán beszéltünk telefonon, s elterveztük, hogy készítünk egy interjút azokról az időkről, amelyeket a Filmszövetségben a szakma autonómiájának megmentéséért és a filmtörvény létrehozásáért együtt harcoltunk végig. Már ez a beszélgetés sem valósulhat meg, nélküle nem is lehet a Filmszövetségről beszélni.

Nem ismerek senkit, aki többet tett volna a saját közösségéért, a filmszakma egyben tartásáért. Lételeme volt a közösség. Miközben nagyszerű filmes is volt. Formabontó, újító, eredeti szemléletű.

A Talpuk alatt fütyül a szél és a Rosszemberek című korai filmjeivel megteremtette a magyar westernt, az easternt, felfedezte a később szinte magyar filmszínésszé lett szerb Dzsoko Roszicsot, elindította nagy ívű pályáján Derzsi Jánost. Saját filmnyelvet dolgozott ki a magyar roncsvalóságot bemutató társadalomkritikus filmjeihez, amelyek közt olyan remekművek vannak, mint a Roncsfilm. Ezeknek a filmjeinek a groteszk humora legalább annyira ütős, mint a cseh újhullám filmjeié volt, de persze teljesen más, mert minden, amit csinált, az elvitathatatlanul az övé, összetéveszthetetlenül „szomjasos” volt, ilyetén módon utánozhatatlan is. Andorai Péter és Bán János kettősével elkészítette az egyik legmulatságosabb, leggroteszkebb magyar filmek egyikét, a Falfúrót. Sokak számára lehet emlékezetes a Kopaszkutya című filmje, amelyben egy rockzenekar útkeresésének elbeszélésével újabb műfajt teremtő filmben mutatta be a társadalom perifériáján sodródók érzéseit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.