Nekrológ

Törhetetlenül

Szomjas György (1940–2021)

  • Janisch Attila
  • 2021. április 14.

Mikrofilm

Az utóbbi két évét annak szentelte, hogy a Filmszövetséget (Magyar Filmművészek Szövetsége), amely az élete volt, és amelynek ő volt a szíve-lelke, megpróbálja átmenteni a legfiatalabb generáció számára, de miután a Vajna-rendszer tudatosan elsorvasztotta ezt a nagy múltú, legrégebbi, a filmszakma minden részét átfogó szakmai érdekvédelmi szervezetet, ez nem sikerült neki.

Életének utolsó hónapjaiban a Filmszövetség elmúlt harminc évének nála felgyülemlett dokumentációját igyekezett könyvvé szerkeszteni, de már ezt sem tudta befejezni.

A legkomolyabb és legrégebbi filmes harcostársak voltunk, de a járvány miatt megritkultak a találkozásaink. Az ilyen alkalmakkor ő legtöbbször a filmszakma egységének újrateremtését célzó terveiről beszélt. Február végén találkoztunk utoljára, amikor elautózott hozzánk, hogy elvigye a feleségem neki dedikált könyvét. Nem jött üres kézzel, ajándékba hozta az ő két könyvét; a nagymamája családtörténetét (Csilla könyve) és a saját forgatókönyveit egybegyűjtő kötetet (Kopaszkutya). Aztán beszéltünk telefonon, s elterveztük, hogy készítünk egy interjút azokról az időkről, amelyeket a Filmszövetségben a szakma autonómiájának megmentéséért és a filmtörvény létrehozásáért együtt harcoltunk végig. Már ez a beszélgetés sem valósulhat meg, nélküle nem is lehet a Filmszövetségről beszélni.

Nem ismerek senkit, aki többet tett volna a saját közösségéért, a filmszakma egyben tartásáért. Lételeme volt a közösség. Miközben nagyszerű filmes is volt. Formabontó, újító, eredeti szemléletű.

A Talpuk alatt fütyül a szél és a Rosszemberek című korai filmjeivel megteremtette a magyar westernt, az easternt, felfedezte a később szinte magyar filmszínésszé lett szerb Dzsoko Roszicsot, elindította nagy ívű pályáján Derzsi Jánost. Saját filmnyelvet dolgozott ki a magyar roncsvalóságot bemutató társadalomkritikus filmjeihez, amelyek közt olyan remekművek vannak, mint a Roncsfilm. Ezeknek a filmjeinek a groteszk humora legalább annyira ütős, mint a cseh újhullám filmjeié volt, de persze teljesen más, mert minden, amit csinált, az elvitathatatlanul az övé, összetéveszthetetlenül „szomjasos” volt, ilyetén módon utánozhatatlan is. Andorai Péter és Bán János kettősével elkészítette az egyik legmulatságosabb, leggroteszkebb magyar filmek egyikét, a Falfúrót. Sokak számára lehet emlékezetes a Kopaszkutya című filmje, amelyben egy rockzenekar útkeresésének elbeszélésével újabb műfajt teremtő filmben mutatta be a társadalom perifériáján sodródók érzéseit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.