Nekrológ

Törhetetlenül

Szomjas György (1940–2021)

  • Janisch Attila
  • 2021. április 14.

Mikrofilm

Az utóbbi két évét annak szentelte, hogy a Filmszövetséget (Magyar Filmművészek Szövetsége), amely az élete volt, és amelynek ő volt a szíve-lelke, megpróbálja átmenteni a legfiatalabb generáció számára, de miután a Vajna-rendszer tudatosan elsorvasztotta ezt a nagy múltú, legrégebbi, a filmszakma minden részét átfogó szakmai érdekvédelmi szervezetet, ez nem sikerült neki.

Életének utolsó hónapjaiban a Filmszövetség elmúlt harminc évének nála felgyülemlett dokumentációját igyekezett könyvvé szerkeszteni, de már ezt sem tudta befejezni.

A legkomolyabb és legrégebbi filmes harcostársak voltunk, de a járvány miatt megritkultak a találkozásaink. Az ilyen alkalmakkor ő legtöbbször a filmszakma egységének újrateremtését célzó terveiről beszélt. Február végén találkoztunk utoljára, amikor elautózott hozzánk, hogy elvigye a feleségem neki dedikált könyvét. Nem jött üres kézzel, ajándékba hozta az ő két könyvét; a nagymamája családtörténetét (Csilla könyve) és a saját forgatókönyveit egybegyűjtő kötetet (Kopaszkutya). Aztán beszéltünk telefonon, s elterveztük, hogy készítünk egy interjút azokról az időkről, amelyeket a Filmszövetségben a szakma autonómiájának megmentéséért és a filmtörvény létrehozásáért együtt harcoltunk végig. Már ez a beszélgetés sem valósulhat meg, nélküle nem is lehet a Filmszövetségről beszélni.

Nem ismerek senkit, aki többet tett volna a saját közösségéért, a filmszakma egyben tartásáért. Lételeme volt a közösség. Miközben nagyszerű filmes is volt. Formabontó, újító, eredeti szemléletű.

A Talpuk alatt fütyül a szél és a Rosszemberek című korai filmjeivel megteremtette a magyar westernt, az easternt, felfedezte a később szinte magyar filmszínésszé lett szerb Dzsoko Roszicsot, elindította nagy ívű pályáján Derzsi Jánost. Saját filmnyelvet dolgozott ki a magyar roncsvalóságot bemutató társadalomkritikus filmjeihez, amelyek közt olyan remekművek vannak, mint a Roncsfilm. Ezeknek a filmjeinek a groteszk humora legalább annyira ütős, mint a cseh újhullám filmjeié volt, de persze teljesen más, mert minden, amit csinált, az elvitathatatlanul az övé, összetéveszthetetlenül „szomjasos” volt, ilyetén módon utánozhatatlan is. Andorai Péter és Bán János kettősével elkészítette az egyik legmulatságosabb, leggroteszkebb magyar filmek egyikét, a Falfúrót. Sokak számára lehet emlékezetes a Kopaszkutya című filmje, amelyben egy rockzenekar útkeresésének elbeszélésével újabb műfajt teremtő filmben mutatta be a társadalom perifériáján sodródók érzéseit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.