Szervezett trollhadsereggel érte el Zack Snyder, hogy újravághassa a megbukott moziját

Mikrofilm

Hivatalosan az elszánt rajongók kényszerítették ki a stúdiótól, hogy Zack Snyder kiadhassa mozijának rendezői változatát, a trolltábor mögött viszont valójában hamis felhasználók tömegei és maga a rendező állt.

A pandémia sújtotta 2020-as év egyik legfurcsább popkulturális eseménye Az Igazság Ligája Zack Snyder-féle vágatának megjelenése volt. A Warner Bros. stúdió az eredeti filmet 2017 legnagyobb dobásának szánta, hiszen a DC képregény-univerzum legnagyobb hősei, többek között Batman, Superman és Wonder Woman jönnek benne össze egy epikus kalandra, de a film csúfos bukás lett, a kritikusok utálták, a rajongók pedig leginkább ignorálták, ugyanis még fele annyi bevételt sem hozott, mint a Marvel-féle Bosszúállók.

A kudarcnak számtalan oka lehetett: a stúdió egyrészt elszúrta az előzményfilmeket és nem sikerült olyan mozis univerzumot építenie, mint a Marvelnek, másrészt a pletykák szerint teljesen kicsavarták a kreatív kontrollt Zack Snyder kezéből. A rendező még a munkálatok befejezése előtt otthagyta a produkciót lánya váratlan halála miatt, helyét a korábban két Bosszúállók-filmet is rendező Joss Whedon vette át, aki állítólag teljesen kiherélte elődjének vízióját. (És akit azóta a munkamódszerei és szexizmusa miatt kritizálnak.) 

2020-ban aztán a koronavírus-járvány miatt a mozik bezártak, a filmforgatások többségét leállították vagy legalábbis korlátozták, a felfutó streamingplatformoknak viszont tartalomra volt szükségük. A rajongók #ReleaseTheSnyderCut hashteggel mozgalmat indítottak, hogy fejezzék be és adják ki Snyder eredeti, egykor félbehagyott verzióját, a Warner pedig végül engedett a nyomásnak – mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be bővebben. A Snyder-vágatot bemutatták online, és hónapokig uralta a nézettségi listákat és a filmes közbeszédet, ami egy ötéves, bukott mozitól nem is rossz teljesítmény.

Snyder pályája pedig azóta valósággal szárnyal: A halottak hadserege címmel zombifilmet készített a Netflixnek, melynek már a spinoffját is bemutatták, és egy tévésorozat is készülőben van; legközelebb Kuroszavát és a Star Warsot keresztezné, miközben már azt is bejelentette, hogy Ayn Rand nagyhatású könyvéből, A forrásból is adaptációt készít. Sőt, az idei Oscaron ő hozta el mind a két közönségdíjat: a speciális elismerést sokak szerint azért hozták létre, hogy így díjazhassák az előző év legnagyobb sikerét arató Pókembert, ehhez képest Snyder zombimozija lenyomta az internetes szavazáson; míg a másik, Kedvenc jelenet-díjat szintén ő hozta el Az Igazság Ligája Snyder-vágatának egyik epizódjával.

De Snyder nem volt mindig ilyen sikeres. Pályáját videóklipek után a Holtak hajnala modern feldolgozásával kezdte 2004-ben, majd két évvel később a 300-al hódította meg a világot, de a Watchmen: Az őrzők fogadtatása már felemás volt – a pénztáraknál alulteljesített, ám a hosszabb, rendezői változatot bizonyos körökben ma is kult övezi. Az Őrzők legendájának már inkább csak a technikai megvalósítását dicsérték, az Álomháborúnál azonban már azt sem: itt járatta csúcsra a névjegyévé vált lassításokkal teli, már-már videójátékokra hajazó elszállt látványvilágot. Ebből visszavett Az acélember című Superman-mozi kedvéért, azonban ez sem hozott annyi pénzt, mint remélték – ugyanez pedig hatványozottan igaz volt a Batman Superman ellen – Az igazság hajnalára.

Kezdeti sikerei után tehát bukást bukásra halmozott, most mégis a közönség egyik legünnepeltebb rendezőjeként emlegetik, főleg "Snyder Army" nevű, elkötelezett online követői bázisának köszönhetően. A Rolling Stone magazin most hosszú cikkben járt utána a rajongói- és trollhadseregnek: mint kiderítették,

botok és hamis felhasználók ezrei állnak a rendező körüli felhajtás mögött.

Azt, hogy a Snyder-cut végül napvilágra került, sokan a mai napig a rajongói akarat diadalának tekintik, pedig közel sem ennyire fényes a helyzet. A cikk szerint a toxikus rajongói bázis valamikor 2018 környékén érte el a kritikus tömeg szintjét: ekkor kezdték kampányszerűen követelni Az Igazság Ligája Snyder-vágatát, miközben a rendező a színfalak mögött folytatott hasonló hadjáratot. Folyamatosan pénzt kért a stúdiótól, hogy kiadhassa saját verzióját, miközben bojkottal fenyegetett, a neki nem tetsző vezetők kirúgását követelte, és állítólag volt, akit halálosan meg is fenyegetett.

A fanok pedig gyakorlatilag mindenre és mindenkire rászálltak, akiről úgy gondolták, hogy veszélyt jelenthet a projektre. Így járt Adam Wingard rendező, akinek az volt a bűne, hogy filmjét, a Godzilla vs. Kong-ot 13 nappal Az Igazság Ligája új változata után mutatták be az HBO Maxon, így félő volt, hogy letaszítja a mozit a nézettségi lista csúcsáról. De nem úszta meg a Wonder Woman 1984 sem, melynek egyik írójával, Geoff Johnsszal Snydernek nézeteltérése támadt.

A rendező ugyanis a Snyder-vágat debütálása előtt azért verte az asztalt a stúdiónál, hogy a stáblistáról távolítsák el az eredeti Az Igazság Ligája két producerének, Geoff Johnsnak és Jon Bergnek a nevét, őket okolta ugyanis azért, hogy végül kikerült a projekt a kezei közül.

„Geoff és Jon térden állva fognak könyörögni, hogy töröljük őket. Elpusztítom őket a közösségi médiában”

– mondta egy ponton Snyder, miután kérését nem teljesítették. A rajongók pedig hallgattak is rá, és valóban támadás alá vették a producereket. Instagramon például elkezdett terjedni egy kép, amely Johnst, valamint a DC Films és a Warner egy-egy vezetőjét ábrázolta lefejezve – ezt Snyder trollhadserege azonnal felkapta, sőt, voltak, akik odáig is elmentek, hogy a lefejezett producerek gyerekeit is betaggelték.

A Snyder körüli online felhajtásra egész Hollywood felfigyelt, a stúdió pedig joggal bízott abban, hogy ha enged egy ekkora rajongói bázisnak, azzal ők is jól járnak – épp ezért adtak zöld utat a Snyder-vágatnak. Bob Greenblatt, az HBO Max vezetője, aki végül áldását adta a projektre, így nyilatkozott 2020-ban, amikor hivatalosan is bejelentették a filmet: „Mióta 14 hónapja idekerültem, a #ReleaseTheSnyderCut-kántálás napi dobpergéshez hasonlóan folyamatosan dübörög az irodáinkban és az e-mail fiókjainkban. Nos, a rajongók ezt akarták, mi pedig izgatottan teljesítjük kéréseiket”.

Sokan azonban gyanakodni kezdtek, ugyanis a közel napi egymillió tweetet eredményező mozgalom egy pillanat alatt lelohadt, amint bemutatták a filmet – mint egy választási kampány, ami egyszer csak elhallgat a választás napja után. A szakértők szerint ez azt bizonyítja, hogy a trollhadsereg valójában nem valódi rajongókból állt, hanem mesterségesen duzzasztották fel

hamis felhasználókkal és robotokkal csak azért, hogy Snyder célt érjen és kiadhassa saját változatát.

A stúdió felmérést készített, amelyben azt vizsgálták, mennyire voltak valósak azok a felhasználók, akik beleálltak a Snyder-vágatért folyó kampányban: eszerint legalább 13 százalékuk hamis személy vagy bot volt, miközben a szakértők szerint a hasonló kampányokban a fake accountok aránya 5 százalék körül szokott alakulni.

Ugyanerre jutottak azoknak a cégeknek a vizsgálatai, melyeket a Rolling Stone kért fel: ezek szerint gyanúsan sok a hamis felhasználó a Snyderrel kapcsolatos online vitákban és kampányokban. Sőt, a forsnydercut.com domaint, amely létrehozta a nagy karriert befutó #ReleaseTheSnyderCut hashtaget 2018-ban, egy olyan személy hozta létre, aki kapcsolatba hozható egy mára elérhetetlenné vált online forgalom generálásával foglalkozó reklámcéggel. A magazin ugyancsak több, az eredeti és az új Az Igazság Ligáján dolgozó emberrel beszélt, nagy részük pedig egyetért abban, hogy maga Zack Snyder manipulálta a körülötte lévő online közvéleményt.

A rendező ellenben azt állítja, hogy valójában a Warner stúdió trükközött a közösségi médiában, hogy Snyder hírnevét kihasználva felfuttassa a streamingplatformjának előfizetői számát. A magazin egy forrása ezt annyival kommentálta, hogy a rendezőt Superman egyik főellenségéhez hasonlította: „Zack olyan, mint egy pusztító Lex Luthor”.

Úgy néz ki tehát, hogy

Snydernek botokkal és hamis felhasználókkal sikerült közel 100 millió dollárt kicsalni a Warnertől arra, hogy feljavíthassa és újra kiadhassa egy egyszer már megbukott moziját.

A vizsgálatok szerint egészen hasonló módon hozta el az idei Oscar két közönségdíját is, de már a Batman Superman ellen esetében felkért egy reklámcéget, hogy igyekezzenek jobb fényben feltüntetni a mozit.

A felszínt megkapargatva viszont egyre több gyanús dolog került elő a #ReleaseTheSnyderCut kampánnyal kapcsolatban: mai napig nem tudni, ki fizette a Times Square-en futó hatalmas reklámplakátot, ami napi 50 ezer dollárt is kóstálhatott; vagy épp ki állt a Comic Con képregényes találkozó fölött áthúzó, a Snyder-vágatot reklámozó repülőgépes akció mögött. Nem indult ugyanis rajongói gyűjtés és nincs nyoma Kickstarter-kampánynak sem.

Ráadásul mint kiderült, Snyder még azelőtt elkezdett dolgozni a rendezői változaton, hogy a Warner az online kampány hatására zöld utat adott annak: egyszerűen ellopta a felvételeket tartalmazó merevlemezeket a stúdiótól. Sőt, saját szakállára a pandémia kellős közepén még két utóforgatást is rendezett a kertjében – ezekről utólag azt nyilatkozta, hogy minden védőintézkedést betartottak, az egyikre pedig még meg is kapta a stúdió áldását.

Snydernek végül azt is sikerült elérnie, hogy levegyék Geoff Johns és Jon Berg nevét a stáblistáról, de végül fenyegetőzéssel azt is elérte a stúdiónák, hogy bekerüljön a filmbe a DC Martian Manhunter nevű karaktere, mely az eredeti mozi forgatókönyvében nem is szerepelt. A rendező zaklatásig fajuló kampányt indított Walter Hamada, a DC Films elnöke ellen is, amelybe Az Igazság Ligája egyik szereplője, Ray Fisher is beleállt – ő az, aki először kelt ki Whedon ellen is, a hírek szerint ugyanis remek kapcsolatot ápol Snyderrel, a 2017-es változatban pedig az ő Cyborg nevű karakterét vágták meg a legjobban. Fisher azóta reagált a Rolling Stone cikkére: tagadta a vádakat, miszerint összejátszott Snyderrel, majd mérges üzenetváltásba keveredett a lap szerkesztőjével azzal kapcsolatban, ki igyekszik félrevezetni a közönséget.

A rendező azóta átpártolt a Netflixhez, amelynek jelenleg épp egy kétrészes sci-fit forgat Rebel Moon címmel, ahova magával hozta kedvenc színészét, Fishert is.

A Snyder Hadsereg azonban nem állt le: a nemrégiben felfutó #RestoreTheSnyderVerse hashtag célja immár az, hogy Az Igazság Ligájához hasonlóan a többi Snyder rendezte szuperhősmozi is újra életre keljen. Emellett pedig egy másik kampányt is elindítottak: a #DeborahSnyderForDCStudios hashtaggel azt szeretnék elérni, hogy igazgatóként Snyder felesége kerüljön a DC filmes univerzum élére.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."