Ismét felháborodás kíséri a Disney új, élőszereplős remake-jét

Mikrofilm

Az új Hófehérke-filmmel mintha mindenki elégedetlen lenne – de nehéz megmondani, hogy ez csak netes trollok hangulatkeltése, vagy tényleg elhibázott döntéseket hozott a Disney. 

A maga körül mindent kisgömböcként felfaló Disney az utóbbi időben sorra gyártotta a klasszikus animációi élőszereplős remake-jeit. Bár elvétve korábban is voltak ilyen próbálkozásaik (például 1994-ben a Maugli, a dzsungel fia, vagy 1996-ban a Glenn Close-féle 101 kiskutya), a sikersorozatot valójában Tim Burton 2010-es Alice Csodaországbanja indította el, a csúcsot pedig a 2019-es Az oroszlánkirállyal érték el.

Bár persze azóta is komoly összegeket termelnek ezek a filmek, ma már egyre több a probléma az ilyen adaptációkkal. Az oroszlánkirály folytatása (valójában előzményfilmje), a tavalyi Mufasa: Az oroszlánkirály például közelébe sem ért előbbi bevételének. De az is egyre több gondot okoz, hogy a klasszikusok rajongói nem nézik jó szemmel, ha egy kitalált mesefigura nem pont úgy néz ki a valóságban, ahogy azt pár évtizede megrajzolták. „Már előre felháborodást okozott az új A kis hableány” – írtuk meg még 2023-ban, amikor kijött a Disney aktuális remake-je, amellyel az volt a fő gond, hogy a főszereplő Arielt nem egy hamvas fehérbőrű, vöröshajú színésznő alakította, hanem az afroamerikai Halle Bailey.

Valami hasonló a probléma a most a mozikba érkező új Hófehérke-filmmel is, amelynél a rajongók és trollok kiakadtak, hogy ennek főszerepét a latina Rachel Zegler játssza. Ő a 2021-es West Side Storyval tört be a filmvilágba, mely az első filmszerepe volt, azóta azonban játszott a Shazam! Az istenek haragjában, Az éhezők viadala: Énekesmadarak és kígyók balladájában és az Y2K című filmben is. Zeglernek nem csak a bőrszínét sérelmezik sokan: egy korábbi interjúban az 1937-es eredeti Hófehérke-rajzfilmet idejétmúltnak nevezte, mert abban szerinte a herceg zaklatja Hófehérkét. „Nem fogja megmenteni őt a herceg. Nem fog igaz szerelemről álmodozni. Inkább arra vágyik, hogy olyan vezetővé váljon, amilyenről mindig is tudta, hogy képes rá” – fogalmazott szerepéről. A felhördülésre és az internetes tiltakozásra válaszul később azt mondta, büszke rá, hogy egy olyan filmben játszhat, amelynek ennyi elkötelezett rajongója van.

Amikor kiderült, hogy Zegler Hófehérkéje mellett annak gonosz mostoháját Gal Gadot (Wonder Woman) alakítja majd, a közösségi médiát ellepték a gúnyolódó posztok arról, hogy elképzelhetetlen, hogy a világ egyik leggyönyörűbb nőjének kikiáltott Gadot játssza azt a karaktert, aki Zegler Hófehérkéjének szépségét irigyli.

És csak ezután került képbe a politika! „És mindig emlékezz rá, szabadságot Palesztinának” – posztolta Zegler az X-re, miközben az izraeli származású Gadot épp hazája mellett állt ki hangosan. „Soha nem gondoltam volna, hogy az Egyesült Államok utcáin, és szerte a világon különböző városokban azt láthatom, hogy az emberek nem elítélik a Hamászt, hanem ünneplik, megerősítve és örvendezve a zsidók meggyilkolása felett” – fogalmazott, amikor az Izrael-párti és az antiszemitizmus ellen küzdő Rágalmazás-ellenes Liga (Anti-Defamation League – ADL) eseményén átvett egy elismerést. Gadot korábban távol tartotta magát a politikától, ám a Hamász 2023. októberi, Izrael elleni terrortámadása után úgy érezte, fel kell szólalnia.

Ha mindez nem lenne elég, ott van a „törpeprobléma” is, melyet korábbi cikkünkben is bemutattunk. Az eredeti, 1937-es Hófehérke-animáció a nevében is viseli, hogy abban bizony hét törpe is szerepel (Hófehérke és a hét törpe). Napjaink egyik legismertebb kisnövésű színésze, Peter Dinklage (Trónok harca) szerint ezért negatív előítéleteket hoz elő, hogy épp ezt a klasszikust remake-eli a Disney.

„Annyira büszkék magukra, hogy egy latina színésznőt választottak Hófehérke szerepére – de közben még mindig ’Hófehérke és a hét törpe’ történetét mesélik el. Tegyenek egy lépést hátra és nézzék meg, mit művelnek” – fogalmazott egy podcastben. Válaszul a Disney közleményben jelentette ki, hogy igyekeznek nem megerősíteni az eredeti mese által felállított sztereotípiákat, és az alacsonynövésű közösséggel egyeztetve egy másik megközelítést alkalmaznak majd ennél a hét karakternél. 2023-ban ki is szivárgott egy felvétel, amely szerint a hét törpe közül csak az egyiket alakította kisnövésű színész, a többit pedig különböző rasszból származók játszották. Erre nemcsak az anti-woke-tábor háborodott fel: Jason Acuña (akit legtöbben valószínűleg a Jackass Wee Manjeként ismernek) szerint ezzel pont a kisnövésű színészeket fosztják meg a lehetőségtől.

A Disney erre újrakalibrálta a filmet: az előzetesből most már az derül ki, hogy minden törpét CGI-animációval keltettek életre, hogy azok a lehető leginkább hasonlítsanak mesebeli lényekre hús-vér szereplők helyett. De persze ez se tetszett mindenkinek: ismét felerősödtek a hangok, miszerint rengeteg kisnövésű színész pont ilyen lehetőségre várt volna, ám ezt is elvették tőlük azzal, hogy inkább számítógéppel animálták a karaktereket.

Szinte lehetetlen megmondani, hogy a fenti botrányokat mennyire fűti valódi felháborodás, és mennyire csak az internetes trollok a felelősek értük. A toxikus rajongói kultúra ugyanis egyre nagyobb probléma Hollywoodban: mikor a fanok elérték, hogy a stúdió átdolgozza Sonic, a sündisznó kinézetét, még mindenki tapsolt; amikor sikerült kikönyörögniük, hogy készüljön el a bukott Igazság Ligája rendezői változata, szintén sokan örültek. Mára azonban kiderült, hogy utóbbi is csak a rendező, Zack Snyder szervezett trollhadseregének volt köszönhető – a hasonló trollok pedig immár menetrendszerűen hirdetnek bojkottot nekik nem tetsző produkciók esetén, vagy teszik tönkre színészek életét.

toxikus rajongók például pokollá tették Az akolitus főszereplőjének, Amandla Stenbergnek, vagy Az utolsó jedik hősnőjét alakító Kelly Marie Trannak az életét is – mindkét esetben a bőrszínük miatt. De hasonlóan jár minden olyan film főszereplője is, amelyik a hangsúlyt a női karakterekre, vagy valamilyen kisebbségre, elnyomott csoportra helyezi: az Oscar-díjas Brie Larson a Marvel Kapitány után vált közellenséggé, de kaptak a 2016-os női Szellemirtók szereplői is ugyanúgy, mint a fekete színésznőket castingoló A Bridgerton-család, vagy a színesbőrű mitikus lényeket is megjelenítő A Gyűrűk Ura: A hatalom gyűrűi alkotói is. Donald Trump elnöksége pedig várhatóan csak tovább fokozódik a dolog: Rachel Zeglert immár nemcsak bőrszíne, de amiatt is elítélik, mert nem sokkal a választás után kiírta az Instagramra, hogy a Trump-támogatók, a Trump-szavazók és maga Trump se ismerte soha a békét – később elnézést kért ezért.

Hiába szánták az új Hófehérkét a tavasz egyik legnagyobb durranásának, a Disney most úgy tűnik, mégis visszavett a marketingből: klasszikus, vörös szőnyeges puccparádé helyett egy szolidabb premiert terveznek, ahol csak a produkció részvevői és a meghívott vendégek vehetnek részt. Marc Webb (500 nap nyár; A csodálatos pókember) filmje a hazai mozikba március 20-án érkezik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.