Film

Út a királyi operába

  • 2019. szeptember 22.

Mikrofilm

Ha úgy nézzük ezt a (már megint) teljesen félrevezető magyar címmel megvert életrajzi filmet, mint a birtokosát a páriasorból is felemelő, a több évszázados rabszolgasor után diadalmasan felragyogó, különleges művészi tehetség himnuszát, akkor könnyeket morzsolva, katartikus élménnyel gazdagodva távozunk a moziból. Az utcagyerekből (színes bőrűként elsőként) világsztárrá emelkedő balett-táncos, a kubai Carlos Acosta életét egyértelmű szituációkban bemutató, mindig célzatos tanulságokra kifutó párbeszédek által nyomatékosított, nyílegyenes vonalú történet egyetlen síkon játszódik, ahol minden nagyon egyértelmű, és rendkívül érzelemgazdag. Mindig mindenki szenved és szeret és gyűlöl és küzd és vitázik és kiabál és kiabál és kiabál. A főhőst sajnálni kell és drukkolni neki és együtt sírni, nevetni vele. Különben nem lesz élmény.

Különben egy narcisztikus ömlengést lát a néző. Hiszen a jelenetek többsége arról szól, hogy mennyire zavarja a hőst saját talentuma. Inkább focizna a grundon, lenne bulizós kamasz, de mert apja, tanítói, mesterei ennyire presszionálják, szíveskedik kibontakoztatni (ezt ötpercenként felemlegetik) korszakos tehetségét. Innen nézvést a filmben személyesen is megjelenő, és a jelenkorban egy a saját sérelmeiből táncjátékot rendező, megfáradt, komor, Kuba nyomorúságát és egyáltalán az élet súlyát látványosan hordozó Művész, legyen bármennyire tehetséges táncosként, koreográfusként, nem más, mint saját, megkoszorúzott szobra.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.