Film

Vándorló Föld

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 20.

Mikrofilm

A filmes kiskáté szerint egy sci-fi minél inkább semmibe veszi a fizika törvényeit, annál magasabb a benne felhasznált sablonok száma. Ha tehát a Nap bemondja az unalmast, ezért a Földet hatalmas rakétákkal szó szerint arrébb kell taszigálni egy másik Naprendszerbe, ne várjuk Kip Thorne nevét a vége főcím után a konzultáns megjelölésénél. De ne várjunk épkézláb alakokat vagy drámát se. Sőt, igazából egyetlen dolgot várhatunk teljes biztonsággal: valaki tuti hogy bruce­willisezik egyet a végén, hogy megmentse a bolygót.

A The Wandering Earth Kína válasza az Armageddonra, A magra és a többi sekélyes hollywoodi „mentsük meg a Földet!” eposzra. Anyaországán kívül azonban alig keltett valahol feltűnést, de ez is elég volt ahhoz, hogy az idei év egyik legtöbb pénzt hozó mozijává váljon – s ekként a Netflixen kössön ki.

De miért érdekelhetné a film az amerikai, francia vagy akár a magyar nézőt? Szinte végig Kínában járunk, ahol két zseniális tini meg néhány kemény tökű kommandós akcióján múlik az egész világ sorsa. Pár rövid, ám drámai jelenet erejéig egy nemzetközi űrállomásra is benézünk, ahol az orosz asztronauta természetesen alkoholista, a hős kínai apa pedig drasztikus lépésekre kényszerül, ha meg akarja menteni a családját, na meg a világot.

A fő kérdés, ami a nézők mellett szemmel láthatóan az alkotókat is foglalkoztatta, hogy mindez felnő-e a hollywoodi katasztrófamozikhoz? Nos, nem: a jól sikerült látványvilág rendre megbicsakló akciójelenetek hátteréül szolgál, az elmaradó izgalmakat pedig sem a humor, sem a sztori nem pótolja.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."