Tévétorrent

When They See Us

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 10.

Mikrofilm

1989. április 19-én egy főleg fekete és latino tizenévesekből álló csapat a Central Park felé vette az irányt – lendületes, agresszív baromkodás céljából. A körülbelül harmincfős bandából néhányan komolyan elvetették a sulykot: erőszakoskodtak a járókelőkkel, zaklatták a futókat és biciklizőket. Amit nem sejtettek, hogy eközben egy 28 éves, kocogó nőt megtámadtak, megerőszakoltak és megvertek. A rendőrség elfogta a rendetlenkedők egy részét, ötöt pedig meggyanúsítottak, perbe fogtak és el is ítéltek a nő megtámadásának vádjával – mint kiderült, tévesen.

A Central Parki Ötök ügye egész Amerikát megrázta, Yusef, Antron, Kevin, Raymond és Korey igazságszolgáltatásának pedig egy fontos részét képezte Ava DuVarney négyrészes minisorozata. Napjaink egyik legismertebb rendezőnője két éve dokumentumfilmben mutatta meg, hogyan diszkriminálja az amerikai jogrendszer a feketéket. Mostani sorozata valódi sorsokat kanyarít a letaglózó tények mögé, az ötórás történetben kibontakozó dráma pedig akkora gyomrost visz be, hogy nem győzünk levegő után kapkodni.

Az első epizód a balsorsú estét mutatja be és az öt érintettből ki­erőszakolt vallomásokat. Ezt követi a tárgyalás, az utolsó két rész pedig arról szól, hogyan alakult az ötök sorsa: derékba tört életek, családi drámák és a társadalom megvetése jutott nekik. A When They See Us megrázó és nagyon is aktuális kiáltvány, amelyben pont annyi a pátosz, hogy meggyőzzön: valójában egy filmet látunk. Különben el sem hinnénk, hogy mindez megtörténhet.

Magyar felirat: bekdaniel és tibor­ocsi

 

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.