Újabb érv a szavazati jog agyatlan kiterjesztése ellen

  • narancsblog
  • 2014. április 11.

Narancsblog

Magyarországon szerzett szavazatai ellenére is kipottyanhat egy 5 százalék körüli párt a határon túliak voksai miatt. Ennek nemhogy a népszuverenitáshoz, de a normalitáshoz sincs köze.

A puding próbája az evés, a választási törvényé a lebonyolított választás. Néhány nap múltán is tisztán látható, hogy az Orbán-rezsim sokszor kárhoztatott és okkal csalónak nevezett szabályrendszerének a hiányosságait még az sem leplezheti, hogy a Fidesz toronymagasan nyert. Hogy mást ne mondjunk, a teljes szavazókorú népesség egynegyedének a támogatásával kétharmados (vagy majdnem kétharmados) országgyűlési többséget lehetett szerezni, továbbá a Fidesz parlamentbe jutott ellenfelei annak ellenére maradnak lényegében eszköztelenek az Országházban, hogy a választásokon összességében 400 ezerrel többen szavaztak rájuk, mint Orbán Viktor csapatára. A rendszer többségi jellegét nyilvánvalóan hatalompolitikai számításból torzították el ennyire végletesen: a legjobb példa erre az az abszurd módosítás, az ún. győzteskompenzáció, amely nélkül a Fidesznek 7 listás képviselői hellyel jutna kevesebb, vagyis esélye sem volna a kétharmados országgyűlési többségre.

A gyakorlat más jellegű súlyos problémát is kimutatott, mégpedig a magyarországi bejelentett állandó lakhely nélkül honosított állampolgároknak (jellemzően a szomszédos országokban élő kisebbségi magyaroknak) megadott szavazati jogban rejlő veszélyeket. Az új állampolgárok levélben érkezett szavazatainak megszámlálásával tegnap végeztek. A Nemzeti Választási Iroda csütörtök késő esti adatai szerint a 128 378, levélben (csak pártlistára) leadott voks 95,5 százalékát (122 588 darab) a Fidesz szerezte meg. A maradék 5790 szavazat túlnyomó részén a többi parlamentbe jutott párt sorrendben így osztozott: Jobbik (2926), MSZP–Együtt–PM–DK (1495), LMP (573).

A jobbára a határokon túli magyaroktól érkezett szavazatok érzékelhetően módosították a listás szavazatok értékeit. Nemcsak a Fideszét (fölfelé), hanem az éppen hogy bejutott LMP-ét is (lefelé). A magyarországi voksok alapján az LMP 5,31 százalékot elérve ugrotta meg a parlamenti küszöböt, a levélszavazatokkal együtt viszont 5,2 százalékra csökkent az eredménye.

Hiba volna ezt azzal elintézni, hogy semmi gond, az LMP így is bent van az Országgyűlésben. Az a 0,11 százalék mínusz ugyanis nagyon sok, és azt mutatja, hogy a parlamentbe éppen hogy bekerült kis pártok számára – és ilyenek 2010 kivételével mindig voltak –, ha változatlan marad a szabályozás, a jövőben komoly rizikófaktor a bejelentett állandó magyarországi lakhellyel nem rendelkező választók aktivitása.

A választójog nem érzelmi kérdés; és ha már a kettős állampolgársági vitában a józan megfontolást felülírhatta a nemzetieskedő giccs, legalább a szavazati jog esetében – egy választás tanulságával a hátunk mögött – nem kéne újra meg újra felülni ennek. Olyan ugyanis nem fordulhatna elő, hogy egy választáson a magyarországi választók világos akaratnyilvánítása ellenére ne juthasson be a törvényhozásba egy szervezet. Pedig, láthatjuk, megtörténhet; és csak néhány ezer szavazaton múlt, hogy ez most nem történt meg az LMP-vel.

Normális demokráciában semmi mást nem kellene tenni, mint ezt a témát megtisztítani az elmúlt években ráaggatott árvalányhajas sallangtól. Amit így megkapnánk, az nem más lenne, mint a népszuverenitás alapelve: az, hogy egy demokratikus jogállamban a törvényhozókat azok választják, akik az adott törvények hatálya alatt élnek. Mert, ahogyan például Kis János is világosan megfogalmazta, „ez a magva a politikai egyenlőségnek”.

Egy nem normális demokráciában viszont marad ez ügyben is az önigazoló, érzelgős, végtelenül ostoba locsogás.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.