A több s a kevesebb – a népszámlálás tanulságai

  • narancsblog
  • 2013. március 28.

Narancsblog

Most, hogy megszülettek a 2011-es népszámlálás végleges adatai, van min tűnődni – különösen, ami a kiemelten szenzitív, a nemzetiségi és a vallási hovatartozást firtató adatokat illeti.

A tavalyelőtti adatfelvétel tanulsága szerint több etnikum tekintetében is ugrásszerű változás tapasztalható a tíz évvel ezelőtti eredményekhez képest. Például több mint másfélszeresére nőtt a magukat nemzetiség, anyanyelv, kulturális háttér vagy egyéb közösségi szempontok alapján romának tekintők és azt öntudatosan meg is vallók száma. A tendencia nem teljesen egyedi – pontosan ilyen arányban nőtt a magukat a hazánk (pont a romák után) második legnagyobb kisebbségéhez, a némethez sorolók száma, s még ennél is nagyobb mértékben az oroszoké és a románoké (az ő soraikat viszont jelentős részben friss bevándorlók gyarapíthatták). Ez az eredmény részben éppen azon nemzetiségi szervezetek és aktivisták sikere, akik etnikai hátterük mind nagyobb arányú megvallására biztatták a valamilyen szempontból nemzetiséginek számító polgártársainkat (lásd interjúnkat Setét Jenő kampány-főkoordinátorral). Tették ezt úgy, hogy sok esetben súlyos történelmi eredetű traumákat, a stigmatizációtól, az ilyen-olyan listára kerüléstől való félelmet is le kellett küzdeniük. S bár a honi németek generációról generációra öröklődő kitelepítési élményei, a „sváb” exodus emlékei sem lebecsülendők, ám az kétségtelen, hogy komolyabb diszkriminációtól mostanában éppen a cigányoknak van félnivalójuk. Ebből a szempontból az eredmény az esetükben fél siker, hiszen még most is csupán 315 583 honfitársunk vallotta magát romának – miközben a cigányság helyzetével foglalkozó kutatók akár a 700-800 ezres létszámot sem tartják elképzelhetetlennek. Ugyanakkor pontosan a népszámlálási adatok mutatják meg, hogy az efféle, nehezen verifikálható becslések alighanem más, most nem részletezendő megfontolásokat is tekintetbe vesznek az érintettek önbevallásán kívül.

A nemzetiségi lét mind nagyobb arányú vállalása azonban többet is mutat a fokozódó öntudatnál és büszkeségnél – vagy éppen a félelem leküzdésénél (habár ez sem éppen csekély fontosságú). Minden ilyen típusú, statisztikailag mérhető identitáspolitikai változás esetében joggal vetődik fel a gyanú: a magukat korábban magyarnak, most viszont romának (is) vallók eme döntésükkel többek között egyfajta integrációs kudarcról is beszámolnak. Válaszaik pedig pontosan rögzítik az általuk is magyarként jellemzett többségi társadalomhoz való felzárkózás, az abba való beilleszkedés (avagy holmi társadalmi és kulturális asszimiláció) kudarcát.

Az viszont már a többségi társadalomban is működő gyanakvást mutatja, hogy 1,4 milliónyian (akiknek a többsége alighanem minden szempontból magyarnak tekinthető) egyszerűen nem volt hajlandó válaszolni arra a kérdésre, hogy milyen nemzetiségűnek vallja magát. Ennél egy fokkal érthetőbb (hiszen a modernitás körülményei között nehezen tisztázható világnézeti kérdést firtatott), hogy vagy 2,7 millió honfitársunk nem óhajtotta kitölteni a vallási hovatartozást firtató rubrikát sem (ez a korábbi népszámláláshoz képest két és félszeres növekmény), további 1,8 millióan pedig határozottan felekezeten kívülinek vallották magukat. A rendszerváltás utáni markáns vallási revivalnak, megújulásnak, úgy tűnik, már nyoma sem maradt. Bár továbbra is a legnépesebb egyháznak számít, ám tíz év alatt vagy 1,7 millióval csökkent a magukat katolikusnak vallók száma (az akkori 5,56 millióval szemben tavalyelőtt 3,88 millióan voltak). A református egyház pedig még ennél is nagyobb mértékben vesztett híveket – ott 1,62 millió helyett 1,15 millióan vallották magukat a legnagyobb hazai protestáns felekezethez tartozónak. Jelentős növekedést csak kisebb, nem éppen „történelmi” vallási felekezetek mondhatnak magukénak, de az ő létszámuk továbbra sem túl jelentős (viszont esetükben is működhet a fent már említett félelmi faktor). Mindez úgy történt, hogy a történelmi egyházak a korábbinál nem kisebb vehemenciával biztatták híveiket őszinte színvallásra, ráadásul az adatfelvétel már a velük kiemelten barátságos, neofita túlbuzgóságtól csöpögő jobboldal kormányzásának idejére esett – ha ők ezek után mégis lelkiismeretük szerint cselekednek, az nem túl biztató a nagy egyházak számára. Annyit pedig már most kijelenthetünk, hogy a közeljövő egyházpolitikai vitáiban, a társadalmi jelenlétet és befolyást firtató diskurzusokban jóval csekélyebb meggyőzőerővel és csupán csökkentett érvkészlettel szólalhatnak fel a történelmi keresztény egyházak képviselői.

(A 2011-es népszámlálás értelméről és az adatbiztonsági kérdésekről lásd akkori cikkünket: Indul a népszámlálás – Adják az ívet)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.