Akkor is hazudnak, amikor kérdeznek

  • narancsblog
  • 2016. július 21.

Narancsblog

A kormány legújabb plakátjai nem szólnak többről gusztustalan gyűlöletkeltésnél. Ebben a helyzetben három dolgot tehetünk.

Miután a kormány kijött legújabb menekültellenes plakátjainak tervezetével, a sajtó egy része az állítások igazságtartalmát kezdte méricskélni. Ha jól értjük, az Index összeállítása arra jut, hogy a hat plakátból három inkább igaz, mint nem, kettő igazságtartalmát nehéz megítélni, egy pedig teljes hazugságot tartalmaz. Oké, a kormány kicsit a saját szája íze szerint állítja be a tényeket, Isztambult Európához csapja, hogy kerek legyen a terrorakciók halottainak száma, de összességében mégis van abban valami, amit mondani akar – nagyjából ezt szűrheti le a cikkből a nyájas olvasó.

Pedig kurvára nincs így.

Másfél év intenzív agymosás után azon szőrözni, hogy mekkora városra is gondoltak, amikor egy városnyi illegális migráns betelepítéséről kamuznak, hát, méretes aránytévesztésnek tűnik. A terrortámadásos mondatnál az Index szerzői is megállapítják, hogy nyelvtani értelemben hiába igaz az állítás, ha az üzenete, azaz a bevándorlás és a terrorizmus összemosása hazugság. Ugyanez – a politikai kontextus és a keretezés végletes manipuláltsága – az összes többi plakátról is elmondható.

Az október 2-i népszavazásra különösen ráillik az „akkor is hazudnak, ha kérdeznek” bonmot, hiszen a kormány már a kérdésben elsüti saját fogalmi ferdítését (a híres „betelepítést”), továbbá azt hazudja, hogy egy magyar népszavazás felülírhatja az uniós keretrendszerben hozott döntéseket. Ami nem igaz, így a népszavazást nem is lett volna szabad kiírni.

Aztán az egész népszavazási kampányon (amit egyébként jóval a hivatalos kampányidőszak előtt elkezdtek) átsüt a menekültkérdés „illegális bevándorlási” kérdéssé konvertálása, ami kezdetektől a Fidesz stratégiájának főeleme volt: olyannyira fontosnak tartották, hogy az MTI máig az „illegális bevándorlás” címke alatt hozza a menekültválságról szóló híreket. Erre az alaphazugságra rakódik rá az „illegális bevándorlók” kollektív megbélyegzése (terroristák és nemi erőszaktevők), valamint a heveny „brüsszelezés”.

Mára a kormány kialakított egy olyan kommunikációs közeget, amelyben fölösleges az egyes állítások igazságtartalmát értékelni. A feltehető kérdések és a rendelkezésre álló fogalmak tudatos torzítása oda vezetett, hogy a migrációs „vitában” elhangzott legtöbb mondatnak a gyűlölet szításán kívül egész egyszerűen nincsen értelme.

Ebben a helyzetben három dolgot tehetünk. Rámutathatunk, hogy a menekültekkel szemben felkorbácsolt gyűlölet nem áll meg a menekülteknél, könnyen a kormány szerint is „legális” bevándorlók, a már itt született más bőrszínűek vagy bármelyikünk ellen fordulhat. Felhívhatjuk a figyelmet arra, hogy az EU-val szemben feltámasztott ellenérzések nem feltétlenül maradnak az „euroszkepticizmus” szintjén, mint azt a brit példa érzékletesen demonstrálta.

Végül nem marad más hátra, mint hogy kifejezzük mélységes undorunkat és megvetésünket.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.