A hivatalos közlemények szűkszavúan, a bulvársajtó részletesen emlékezett meg a gödöllői HÉV vonalán történt múlt heti balesetről: egy 15 éves lányt gázolt el egy szerelvény Kistarcsa Zsófialiget megállójánál. Az áldozatot a tűzoltóknak sikerült kiszabadítaniuk a jármű alól, és súlyos, életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba. A Blikk helyszíni tudósítása szerint „fütyült a HÉV, többen próbálták kézzel-lábbal, kiabálással jelezni a veszélyt, de hiába: a lány nem hallotta a zenétől, és csak lépett tovább”, azt
sugallva, hogy a balesetet figyelmetlenség okozta.
Bár a cikkben arról is szó esik, hogy az állomáson építési munkálatok zajlottak, egy vágányon közlekedtek a HÉV-ek, csakhogy az ezt jelző tábla „oldalra volt fordítva”. Az ügyben nem zárult még le a vizsgálat, de minden jel arra utal, hogy a járművezető – aki azóta vért is felajánlott a sérültnek – nem követett el szabálytalanságot.
Még csak pár nappal vagyunk a baleset után, de az esetet az érintetteken kívül valószínűleg már mindenki elfelejtette. Mint ahogy azokat a baleseteket is, amelyek szintén a gödöllői HÉV vonalán történtek az elmúlt években.
Ám ha csak az idei és tavalyi év bulvártalálatait szemlézzük (más statisztikát kapásból nem találtunk), tragikus lista áll össze:
2017. február 9. A HÉV elé gyalogolt Gödöllőn egy idős asszony
2016. november 28. Halálra gázolt egy embert a gödöllői HÉV
2016. október 20. Gázolt a gödöllői HÉV
2016. július 7. Gázolt a HÉV Cinkotánál
2016. május 13. Halálos HÉV-baleset Mátyásföldnél
2016. április 6. Rokkantkocsival hajtott a HÉV elé egy nő – Eset a gödöllői HÉV vonalán
A lista nem teljes
és nem is hivatalos, az viszont így is szembetűnő, hogy ugyanennyi időn belül a másik három HÉV-vonalon összesen volt három hasonló eset.
Az „egyéb” körülmények és pontos adatok ismeretének hiányában természetesen nem jelenthetjük ki, hogy a gödöllői HÉV vonala veszélyesebb lenne a többinél, azt pedig különösen sem gondoljuk, hogy az itt közlekedő járművek, illetve az itt szolgálatot teljesítő dolgozók „rosszabbak” lennének, mint a közlekedési vállalat egyéb helyein. Az viszont mindenképpen elgondolkodtató, hogy a
gödöllői HÉV-vonal az egyetlen, ahol a mai napig nem álltak át a jobboldali közlekedésre,
noha 1942 óta ez a hivatalos. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha valaki például a síneken akar átmenni, akkor először nem balra kell néznie (ahogy mindenütt az országban), hanem jobbra, mivel onnan érkezhet szerelvény. Noha a környékén élők már valószínűleg jól ismerik ezt a „koreográfiát”, egy idegen számára ez egyáltalán nem annyira evidens, még akkor sem, ha erre táblák figyelmeztetik.
Azt nem tudjuk, mi lehet az oka annak, hogy a gödöllői HÉV-vonalán még ma is ez az „angol minta” van érvényben, minden bizonnyal van is rá valamiféle (vélhetően anyagi jellegű) magyarázat, ám 75 év elteltével talán mégis érdemes lenne elgondolkodni, hogy változtatni kellene ezen a „hagyományon”. Ha csak egyetlen balesetet is sikerült ezáltal elkerülni, már megérte, kerüljön bármennyibe is az átalakítás.