Egy röhejes dilettáns parádézik városvezetői hátszéllel a Szombathelyi Képtárban

  • narancs.hu
  • 2016. december 3.

Narancsblog

Nagy élet zajlik a NER képzőművészetének előszobájában.

„Nagyméretű festménye, amely Szent Mártont ábrázolja a köpenymegosztás pillanatában, direkt erre az alkalomra készült. A festményen Szent Márton és a koldus alakja könnyed vonalvezetésű, köpenyének drapériája pedig lágy esésű, nagyon plasztikusan van megfestve” – e szavakkal méltatta (külön sajtótájékoztatón!)

Bekay Nagy Maya képét Cebula Anna, a Szombathelyi Képtár igazgatója, majd bejelentette a művésznő kiállítását. A bejelentés után azonban nem izgalommal teli várakozás vette kezdetét a szombathelyi műértők és művészek körében, hanem a felháborodás.

A Nyugat.hu cikke szerint művészek és tanárok akadtak ki, Stekovics Gáspár festőművész például ezt mondta: „Az, hogy fest valaki valamit, így vagy úgy, és kiteszi valahová, azzal nincs semmi bajom, mindenki azt csinál amit akar. No de ennek a lényegében

enyhén szólva is amatőr jellegű festménynek

sajtótájékoztatót tartani a Szombathelyi Képtárban, mintegy reklámozni (!) Ez verte ki nálam a

false

 

Fotó: nyugat.hu

biztosítékot. Mert önmagában, hogy ez a kép az én olvasatomban gyenge, azon túl nem érdekelne, ami megdöbbentő, hogy mit keres itt a képtárban. A múzeum elmúlt 30 éve nem erről a szintről szólt”; w. Horváth Tibor képzőművész és média designer pedig mindjárt egy videoperformance-t is csinált a mű nyomán.

A felháborodást látva a Szombathelyi Képtár

vezetése a korábbi sajtótájékoztatós méltatás ellenére is passzolt. „Azt javasoljuk, a további kérdésekkel forduljon a Savaria Turizmus Nonprofit Kft-hez, illetve a Szent Márton Programirodához. A kiállításnak ugyanis az ő kifejezett kérésükre ad helyet a Szombathelyi Képtár, az intézmény konferenciatermében” – válaszolták a Nyugat.hu újságírójának.

A nonprofitok meg természetesen ezzel jöttek: „Tisztában vagyunk azzal, hogy a kortárs képzőművészeti alkotások megítélése soha nem volt egységes”.

A kiállítás csütörtöki megnyitóján aztán Puskás Tivadar polgármester tette helyre a dolgokat a köszöntőjében. Puskás ugyanis

Magyarország egyik büszkeségének tartja a művésznőt,

aki a fantasztikus realizmus nevű irányzat megjelentője, ez pedig egy megosztó irányzat: „van akinek tetszik, van akiknek nem”, ill. „nem biztos, hogy ezek a képek mindenkinek tetszenek, hogy mindenkiből a csodálatot váltja ki, az emberek fele viszont sokra értékeli”.

A műértő polgármester megemlítette azt is, hogy nem tudja, hogy amikor Picasso a képeivel megjelent, egyértelműen sikert váltott-e ki.

Bekay Nagy Maya képét elnézve csak annyit mondhatunk, ha a szórakoztatás volt a művész célja, akkor telibe trafált, ha az elrettentés, akkor is. De legfőképp mégis a bátorítást emelnénk ki: vajon hányan lesznek, akik Maya Szent Márton nyomában ecsetet ragadnak, hátha őket is kiállítják és a polgármester úr is szépeket mond majd róluk.

Mi ez tehát, ha nem a nemzeti együttműködés újabb, szép fejezete?

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.