Egy röhejes dilettáns parádézik városvezetői hátszéllel a Szombathelyi Képtárban

  • narancs.hu
  • 2016. december 3.

Narancsblog

Nagy élet zajlik a NER képzőművészetének előszobájában.

„Nagyméretű festménye, amely Szent Mártont ábrázolja a köpenymegosztás pillanatában, direkt erre az alkalomra készült. A festményen Szent Márton és a koldus alakja könnyed vonalvezetésű, köpenyének drapériája pedig lágy esésű, nagyon plasztikusan van megfestve” – e szavakkal méltatta (külön sajtótájékoztatón!)

Bekay Nagy Maya képét Cebula Anna, a Szombathelyi Képtár igazgatója, majd bejelentette a művésznő kiállítását. A bejelentés után azonban nem izgalommal teli várakozás vette kezdetét a szombathelyi műértők és művészek körében, hanem a felháborodás.

A Nyugat.hu cikke szerint művészek és tanárok akadtak ki, Stekovics Gáspár festőművész például ezt mondta: „Az, hogy fest valaki valamit, így vagy úgy, és kiteszi valahová, azzal nincs semmi bajom, mindenki azt csinál amit akar. No de ennek a lényegében

enyhén szólva is amatőr jellegű festménynek

sajtótájékoztatót tartani a Szombathelyi Képtárban, mintegy reklámozni (!) Ez verte ki nálam a

false

 

Fotó: nyugat.hu

biztosítékot. Mert önmagában, hogy ez a kép az én olvasatomban gyenge, azon túl nem érdekelne, ami megdöbbentő, hogy mit keres itt a képtárban. A múzeum elmúlt 30 éve nem erről a szintről szólt”; w. Horváth Tibor képzőművész és média designer pedig mindjárt egy videoperformance-t is csinált a mű nyomán.

A felháborodást látva a Szombathelyi Képtár

vezetése a korábbi sajtótájékoztatós méltatás ellenére is passzolt. „Azt javasoljuk, a további kérdésekkel forduljon a Savaria Turizmus Nonprofit Kft-hez, illetve a Szent Márton Programirodához. A kiállításnak ugyanis az ő kifejezett kérésükre ad helyet a Szombathelyi Képtár, az intézmény konferenciatermében” – válaszolták a Nyugat.hu újságírójának.

A nonprofitok meg természetesen ezzel jöttek: „Tisztában vagyunk azzal, hogy a kortárs képzőművészeti alkotások megítélése soha nem volt egységes”.

A kiállítás csütörtöki megnyitóján aztán Puskás Tivadar polgármester tette helyre a dolgokat a köszöntőjében. Puskás ugyanis

Magyarország egyik büszkeségének tartja a művésznőt,

aki a fantasztikus realizmus nevű irányzat megjelentője, ez pedig egy megosztó irányzat: „van akinek tetszik, van akiknek nem”, ill. „nem biztos, hogy ezek a képek mindenkinek tetszenek, hogy mindenkiből a csodálatot váltja ki, az emberek fele viszont sokra értékeli”.

A műértő polgármester megemlítette azt is, hogy nem tudja, hogy amikor Picasso a képeivel megjelent, egyértelműen sikert váltott-e ki.

Bekay Nagy Maya képét elnézve csak annyit mondhatunk, ha a szórakoztatás volt a művész célja, akkor telibe trafált, ha az elrettentés, akkor is. De legfőképp mégis a bátorítást emelnénk ki: vajon hányan lesznek, akik Maya Szent Márton nyomában ecsetet ragadnak, hátha őket is kiállítják és a polgármester úr is szépeket mond majd róluk.

Mi ez tehát, ha nem a nemzeti együttműködés újabb, szép fejezete?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.