Egy röhejes dilettáns parádézik városvezetői hátszéllel a Szombathelyi Képtárban

  • narancs.hu
  • 2016. december 3.

Narancsblog

Nagy élet zajlik a NER képzőművészetének előszobájában.

„Nagyméretű festménye, amely Szent Mártont ábrázolja a köpenymegosztás pillanatában, direkt erre az alkalomra készült. A festményen Szent Márton és a koldus alakja könnyed vonalvezetésű, köpenyének drapériája pedig lágy esésű, nagyon plasztikusan van megfestve” – e szavakkal méltatta (külön sajtótájékoztatón!)

Bekay Nagy Maya képét Cebula Anna, a Szombathelyi Képtár igazgatója, majd bejelentette a művésznő kiállítását. A bejelentés után azonban nem izgalommal teli várakozás vette kezdetét a szombathelyi műértők és művészek körében, hanem a felháborodás.

A Nyugat.hu cikke szerint művészek és tanárok akadtak ki, Stekovics Gáspár festőművész például ezt mondta: „Az, hogy fest valaki valamit, így vagy úgy, és kiteszi valahová, azzal nincs semmi bajom, mindenki azt csinál amit akar. No de ennek a lényegében

enyhén szólva is amatőr jellegű festménynek

sajtótájékoztatót tartani a Szombathelyi Képtárban, mintegy reklámozni (!) Ez verte ki nálam a

false

 

Fotó: nyugat.hu

biztosítékot. Mert önmagában, hogy ez a kép az én olvasatomban gyenge, azon túl nem érdekelne, ami megdöbbentő, hogy mit keres itt a képtárban. A múzeum elmúlt 30 éve nem erről a szintről szólt”; w. Horváth Tibor képzőművész és média designer pedig mindjárt egy videoperformance-t is csinált a mű nyomán.

A felháborodást látva a Szombathelyi Képtár

vezetése a korábbi sajtótájékoztatós méltatás ellenére is passzolt. „Azt javasoljuk, a további kérdésekkel forduljon a Savaria Turizmus Nonprofit Kft-hez, illetve a Szent Márton Programirodához. A kiállításnak ugyanis az ő kifejezett kérésükre ad helyet a Szombathelyi Képtár, az intézmény konferenciatermében” – válaszolták a Nyugat.hu újságírójának.

A nonprofitok meg természetesen ezzel jöttek: „Tisztában vagyunk azzal, hogy a kortárs képzőművészeti alkotások megítélése soha nem volt egységes”.

A kiállítás csütörtöki megnyitóján aztán Puskás Tivadar polgármester tette helyre a dolgokat a köszöntőjében. Puskás ugyanis

Magyarország egyik büszkeségének tartja a művésznőt,

aki a fantasztikus realizmus nevű irányzat megjelentője, ez pedig egy megosztó irányzat: „van akinek tetszik, van akiknek nem”, ill. „nem biztos, hogy ezek a képek mindenkinek tetszenek, hogy mindenkiből a csodálatot váltja ki, az emberek fele viszont sokra értékeli”.

A műértő polgármester megemlítette azt is, hogy nem tudja, hogy amikor Picasso a képeivel megjelent, egyértelműen sikert váltott-e ki.

Bekay Nagy Maya képét elnézve csak annyit mondhatunk, ha a szórakoztatás volt a művész célja, akkor telibe trafált, ha az elrettentés, akkor is. De legfőképp mégis a bátorítást emelnénk ki: vajon hányan lesznek, akik Maya Szent Márton nyomában ecsetet ragadnak, hátha őket is kiállítják és a polgármester úr is szépeket mond majd róluk.

Mi ez tehát, ha nem a nemzeti együttműködés újabb, szép fejezete?

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.