Elvitte a színházak támogatásának nagy részét, de leginkább csak Vidnyánszkynak jó a Színházi Olimpia

Narancsblog

A Vidnyánszky-féle, milliárdokkal támogatott Színházi Olimpia legtöbb produkciója nem nagyon érte el a színházbarátok ingerküszöbét. 

 „Megvan a 10. Színházi Olimpia meglepetésprodukciója” – hirdette az Index címlapja április 14-én, a cikkből pedig kiderült, hogy ez nem más, mint „a Kárpát-medence-szerte egyik legnépszerűbb magyar zenekar, a Bagossy Brothers Company”. A kormánylap már ezzel beárazta a rendezvénysorozatot, és ha ehhez még hozzátesszük, hogy a másnapi megnyitó legnagyobb attrakciója ifj. Simet László artistaművész volt, aki a Duna felett kifeszített drótkötélen egyensúlyozva sétált át a Budáról Pestre, egyértelmű, hogy elsősorban cirkuszról beszélhetünk.

Nos, azóta is zajlik ez a bizonyos színházi olimpia, és igaz ugyan, hogy a Bagossy Brothers Companynál jelentősebb előadók is felléptek, ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a legtöbb produkció nem érte el a hazai színházbarátok ingerküszöbét.

Mindezt lehetett már sejteni két évvel korábban, amikor az olimpia ideája nemcsak előkerült, de az is nyilvánvalóvá vált (megírta a Magyar Közlöny), hogy a kormány tengernyi pénzt ad rá. Ám miközben a „legnagyobb európai színházi eseményként” hirdették, arról egyáltalán nem volt szó, hogy az 1995 óta futó rendezvénysorozat közel sem tölti be azt a szerepet a színházi életben, amit az olimpia a sportban.

Még szpartakiádnak is csak kis jóindulattal lehetne nevezni. A nagy színházi fesztiválokkal ellentétben a színházi olimpiának nincs állandó szervezőbizottsága és központja, hol évente, hol háromévente rendezik meg, és ugyan a kormánysajtó korábban azt szajkózta, hogy a rendezési jogot Magyarországnak ítélték, inkább csak megegyezésről, megbeszélésről, elvállalásról lehetett szó.

Persze ennek semmi jelentősége nem lenne, ha az olimpia megálmodója, lebonyolítója, és legnagyobb haszonélvezője, Vidnyánszky Attila ne hirdette volna az első pillanattól kezdve azt, hogy micsoda nemzeti összefogásra, békére és barátságra számít az olimpia kapcsán – nem sokkal azután, hogy erővel, a diákokat és az oktatókat eltaposva foglalta el a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. „Azt hittem, itt lehet párbeszédet folytatni, de nem lehet. El kell dönteni, hogy vagy elmenekülsz, meghunyászkodsz, vagy te is ütsz” – mondta akkor Vidnyánszky, most viszont már azzal állt elő, hogy „azokat a hidakat, amelyeket a politika lerombol, közös szenvedélyünk, a színház révén kötelességünk a lelkekben újraépíteni.”

Tekinthetnénk ezt az egészet kényszeres önigazolásnak is, egy üldözési mániás újabb megnyilvánulásának, hiszen

leginkább Vidnyánszky a felelőse annak a rombolásnak, ami az elmúlt évtizedben végbement a hazai színházi életben,

és ezen a színházi olimpia még úgy sem tudna változtatni, ha valóban akkora esemény lenne, mint amilyennek hirdetik.

Sőt, annak tükrében kifejezetten visszatetszőnek tűnik, hogy idén a korábbi összegeknek csak a töredéke jutott úgy általában a színházaknak – és az is többnyire Vidnyányszky csókosainak –, a függetlenek pedig egy fillért sem kaptak, miközben a színházi olimpiát a kormány súlyos milliárdokkal támogatta. Vagyis egy olyan eseményre szórták el a pénzt, amelyről most már bátran kijelenthetjük, hogy elsősorban arra szolgált, hogy a Nemzeti Színház igazgatója a hőn áhított nemzetközi hírnévre legalább a magyar színjátszás Pierre de Coubertin bárójaként szert tegyen, ha már színháza élén erre esélye sincs.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.