Elvitte a színházak támogatásának nagy részét, de leginkább csak Vidnyánszkynak jó a Színházi Olimpia

Narancsblog

A Vidnyánszky-féle, milliárdokkal támogatott Színházi Olimpia legtöbb produkciója nem nagyon érte el a színházbarátok ingerküszöbét. 

 „Megvan a 10. Színházi Olimpia meglepetésprodukciója” – hirdette az Index címlapja április 14-én, a cikkből pedig kiderült, hogy ez nem más, mint „a Kárpát-medence-szerte egyik legnépszerűbb magyar zenekar, a Bagossy Brothers Company”. A kormánylap már ezzel beárazta a rendezvénysorozatot, és ha ehhez még hozzátesszük, hogy a másnapi megnyitó legnagyobb attrakciója ifj. Simet László artistaművész volt, aki a Duna felett kifeszített drótkötélen egyensúlyozva sétált át a Budáról Pestre, egyértelmű, hogy elsősorban cirkuszról beszélhetünk.

Nos, azóta is zajlik ez a bizonyos színházi olimpia, és igaz ugyan, hogy a Bagossy Brothers Companynál jelentősebb előadók is felléptek, ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a legtöbb produkció nem érte el a hazai színházbarátok ingerküszöbét.

Mindezt lehetett már sejteni két évvel korábban, amikor az olimpia ideája nemcsak előkerült, de az is nyilvánvalóvá vált (megírta a Magyar Közlöny), hogy a kormány tengernyi pénzt ad rá. Ám miközben a „legnagyobb európai színházi eseményként” hirdették, arról egyáltalán nem volt szó, hogy az 1995 óta futó rendezvénysorozat közel sem tölti be azt a szerepet a színházi életben, amit az olimpia a sportban.

Még szpartakiádnak is csak kis jóindulattal lehetne nevezni. A nagy színházi fesztiválokkal ellentétben a színházi olimpiának nincs állandó szervezőbizottsága és központja, hol évente, hol háromévente rendezik meg, és ugyan a kormánysajtó korábban azt szajkózta, hogy a rendezési jogot Magyarországnak ítélték, inkább csak megegyezésről, megbeszélésről, elvállalásról lehetett szó.

Persze ennek semmi jelentősége nem lenne, ha az olimpia megálmodója, lebonyolítója, és legnagyobb haszonélvezője, Vidnyánszky Attila ne hirdette volna az első pillanattól kezdve azt, hogy micsoda nemzeti összefogásra, békére és barátságra számít az olimpia kapcsán – nem sokkal azután, hogy erővel, a diákokat és az oktatókat eltaposva foglalta el a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. „Azt hittem, itt lehet párbeszédet folytatni, de nem lehet. El kell dönteni, hogy vagy elmenekülsz, meghunyászkodsz, vagy te is ütsz” – mondta akkor Vidnyánszky, most viszont már azzal állt elő, hogy „azokat a hidakat, amelyeket a politika lerombol, közös szenvedélyünk, a színház révén kötelességünk a lelkekben újraépíteni.”

Tekinthetnénk ezt az egészet kényszeres önigazolásnak is, egy üldözési mániás újabb megnyilvánulásának, hiszen

leginkább Vidnyánszky a felelőse annak a rombolásnak, ami az elmúlt évtizedben végbement a hazai színházi életben,

és ezen a színházi olimpia még úgy sem tudna változtatni, ha valóban akkora esemény lenne, mint amilyennek hirdetik.

Sőt, annak tükrében kifejezetten visszatetszőnek tűnik, hogy idén a korábbi összegeknek csak a töredéke jutott úgy általában a színházaknak – és az is többnyire Vidnyányszky csókosainak –, a függetlenek pedig egy fillért sem kaptak, miközben a színházi olimpiát a kormány súlyos milliárdokkal támogatta. Vagyis egy olyan eseményre szórták el a pénzt, amelyről most már bátran kijelenthetjük, hogy elsősorban arra szolgált, hogy a Nemzeti Színház igazgatója a hőn áhított nemzetközi hírnévre legalább a magyar színjátszás Pierre de Coubertin bárójaként szert tegyen, ha már színháza élén erre esélye sincs.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.