Elvitte a színházak támogatásának nagy részét, de leginkább csak Vidnyánszkynak jó a Színházi Olimpia

Narancsblog

A Vidnyánszky-féle, milliárdokkal támogatott Színházi Olimpia legtöbb produkciója nem nagyon érte el a színházbarátok ingerküszöbét. 

 „Megvan a 10. Színházi Olimpia meglepetésprodukciója” – hirdette az Index címlapja április 14-én, a cikkből pedig kiderült, hogy ez nem más, mint „a Kárpát-medence-szerte egyik legnépszerűbb magyar zenekar, a Bagossy Brothers Company”. A kormánylap már ezzel beárazta a rendezvénysorozatot, és ha ehhez még hozzátesszük, hogy a másnapi megnyitó legnagyobb attrakciója ifj. Simet László artistaművész volt, aki a Duna felett kifeszített drótkötélen egyensúlyozva sétált át a Budáról Pestre, egyértelmű, hogy elsősorban cirkuszról beszélhetünk.

Nos, azóta is zajlik ez a bizonyos színházi olimpia, és igaz ugyan, hogy a Bagossy Brothers Companynál jelentősebb előadók is felléptek, ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a legtöbb produkció nem érte el a hazai színházbarátok ingerküszöbét.

Mindezt lehetett már sejteni két évvel korábban, amikor az olimpia ideája nemcsak előkerült, de az is nyilvánvalóvá vált (megírta a Magyar Közlöny), hogy a kormány tengernyi pénzt ad rá. Ám miközben a „legnagyobb európai színházi eseményként” hirdették, arról egyáltalán nem volt szó, hogy az 1995 óta futó rendezvénysorozat közel sem tölti be azt a szerepet a színházi életben, amit az olimpia a sportban.

Még szpartakiádnak is csak kis jóindulattal lehetne nevezni. A nagy színházi fesztiválokkal ellentétben a színházi olimpiának nincs állandó szervezőbizottsága és központja, hol évente, hol háromévente rendezik meg, és ugyan a kormánysajtó korábban azt szajkózta, hogy a rendezési jogot Magyarországnak ítélték, inkább csak megegyezésről, megbeszélésről, elvállalásról lehetett szó.

Persze ennek semmi jelentősége nem lenne, ha az olimpia megálmodója, lebonyolítója, és legnagyobb haszonélvezője, Vidnyánszky Attila ne hirdette volna az első pillanattól kezdve azt, hogy micsoda nemzeti összefogásra, békére és barátságra számít az olimpia kapcsán – nem sokkal azután, hogy erővel, a diákokat és az oktatókat eltaposva foglalta el a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. „Azt hittem, itt lehet párbeszédet folytatni, de nem lehet. El kell dönteni, hogy vagy elmenekülsz, meghunyászkodsz, vagy te is ütsz” – mondta akkor Vidnyánszky, most viszont már azzal állt elő, hogy „azokat a hidakat, amelyeket a politika lerombol, közös szenvedélyünk, a színház révén kötelességünk a lelkekben újraépíteni.”

Tekinthetnénk ezt az egészet kényszeres önigazolásnak is, egy üldözési mániás újabb megnyilvánulásának, hiszen

leginkább Vidnyánszky a felelőse annak a rombolásnak, ami az elmúlt évtizedben végbement a hazai színházi életben,

és ezen a színházi olimpia még úgy sem tudna változtatni, ha valóban akkora esemény lenne, mint amilyennek hirdetik.

Sőt, annak tükrében kifejezetten visszatetszőnek tűnik, hogy idén a korábbi összegeknek csak a töredéke jutott úgy általában a színházaknak – és az is többnyire Vidnyányszky csókosainak –, a függetlenek pedig egy fillért sem kaptak, miközben a színházi olimpiát a kormány súlyos milliárdokkal támogatta. Vagyis egy olyan eseményre szórták el a pénzt, amelyről most már bátran kijelenthetjük, hogy elsősorban arra szolgált, hogy a Nemzeti Színház igazgatója a hőn áhított nemzetközi hírnévre legalább a magyar színjátszás Pierre de Coubertin bárójaként szert tegyen, ha már színháza élén erre esélye sincs.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.