Itt már az is Zelenszkij 2.0, aki csak krétát követel az iskolákba

  • narancs.hu
  • 2023. július 12.

Narancsblog

Nagy Ervin nem tervez politikai pályát, csak a tanárokért szólalt fel. Mit üzen azzal a hatalom, hogy Zelenszkij 2.0-ként akarja lejáratni a színészt?

A minap feltették az Operaház főigazgatójának a kérdést, hogy Nagy Ervin lenne-e a magyar Zelenszkij. Ókovács Szilveszter, aki általában élvezettel bírálja a sajtó ilyen-olyan túlműködéseit, akár egy útmenti traffipaxnak is elmondaná, mi a baja a Guardiannel, az Indexszel vagy éppen a Naranccsal, a Mandiner tollnokának kérdésén nem akadt fenn, hanem készséggel válaszolt rá.

A súlytalan eset jól mutatja, merre tolódnak a NER elnevezésű hatalmi konglomerátum erővonalai: az Operaház igazgatójának immár Rogán Antal propagandaminisztériuma előtt kell vizsgáznia, és ötösre felmondja a leckét.

Az állampárti véleménygyár azóta hasonlítja Nagy Ervint színészt Volodimir Zelenszkijhez, a színészből lett ukrán elnökhöz, mióta Rákay Philip megafonos „influenszer”, a Káel Csaba-féle Filmintézet producer-üdvöskéje belekötött és „külföldi zsoldban álló, hivatásos felforgatóknak és egyéb féleszű, balos aktivistáknak” nevezte a közoktatásért tüntetőket – tehát Nagy Ervint is, akinek a „hibája” annyi volt, hogy felszólalt a tanárok mellett. Rákay erre azt ajánlotta neki, hogy költözzön el az országból.

Ókovács rendkívül megengedő volt a propagandistával, akit „kiemelkedő televíziós tehetségnek” nevezett, Nagy Ervinről viszont azt mondta: „ő előadóművész, tehát médium, mennél inkább színpadra viszi a magánvéleményét, annál jobban csökken a színészetének az értéke.” És meg sem próbálta cáfolni a Nagy személyére oktrojált narratívát, aki a kormánypropaganda kreatívjai szerint maholnap miniszterelnök lehet: „Nulla összegű játszma, aki politikus, az nem színész többé” – fejtegette Ókovács. 

Csakhogy Nagy Ervin nem politikus, és azt mondja, nem is lesz az, hiába kezdte a Megafon Zelenszkij 2.0-ként, Soros-építette „balliberális kiszemeltként”, az „újabb ripacsként” reklámozni őt, mintha semmi más célja nem lenne már, mint indulni a következő választáson. A Nagy Ervin–Zelenszkij-tengely fideszes kreálmány, és a receptje egyszerű. Végy egy szomszédos miniszterelnököt, aki nálunk a háborús agresszor Putyinnál is népszerűtlenebb, és mivel korábban színész volt, az orbáni narratíva szerint nem több olcsó ripacsnál, aztán végy egy magyar színészt, aki nem hódol be a NER-nek, és tedd őket egy platformra. 

Azt nem tudjuk, hogy már a Rákay-féle kirohanás is a Rogán-művek mérnökeinek munkája-e, vagy a vitális propagandisták az algoritmusok bitszáguldása közben improvizáltak így, de nyilvánvaló hülyeség: Nagy Ervin soha nem mondta, hogy politikusnak állna, azt viszont igen, hogy a színészeknek fel kell emelniük a szavukat társadalmi témákban

Persze nem csak Nagy Ervin került megafonos célkeresztbe az elmúlt hetekben. Nádasdy Ádám nyelvészt és írót hasonló taktikával mocskolta be a közpénzmilliárdokból megtömött influenszergang. Némi savas kommentárral kísérve egy interjúrészletet dobtak oda koncként a közönségüknek, amelyben Nádasdy arról beszél, hogy Londonban sajnálkoznak a magyar politikai helyzet miatt. „Persze Nádasdy libernyák bubijában biztosan továbbra is baromi ciki magyarnak lenni, de a balos értelmiség legnagyobb bánatára továbbra sem ér százat (vagy ezret) egy önkéntes emigrációba menekült, londoni libsi szavazata” – kommentálta Apáti Bence, aki balett-táncosból lett propagandista. Szerencsére visszhangra talált. Bayer Zsolt rögtön írt is egy cikket, amelynek egyszerűen a „Bence, milyen igazad van!” címet adta.

De ahogy sokasodnak majd az orbáni Magyarország válságtünetei, úgy lesz egyre sürgetőbb földbe döngölni azokat, akik felszólalnak az országért.

Akkor majd közellenség lesz a rendőr, az ápoló, a szeméthordó és a vendéglátós is, ahogy közellenség lett Pankotai Liliből meg a tanárokból. És ahogy egyre izmosabb az állampárti propaganda ökle, javallott lesz az értelmiségnek csöndben maradni: most azok a nyerők, akik finnyásan eltolnak maguktól minden közkérdést, mondván, az politika.

Ez persze nem csak a Fideszre jellemző: a rendszerváltás óta tapasztalható jelenség, hogy a politizálást csúnya dolognak tartjuk. A jelenségnek már csak a fonákja csúnyább. 

Az iskolák a szülőkhöz fordulnak, hogy segítsenek tantermet festeni, táblafilcet, szivacsot, fénymásolópapírt venni – és még hol van a státusztörvény oltalmában induló következő tanév, amely felmondási hullám közepette indul majd? Ha úgy tetszik, ez is politika, és most „politizálni” kell majd – nem azért, mert bármely párt mellett akarunk kardoskodni, hanem azért, hogy legyen közrendőr az utcán, tanár az osztályteremben, és ne legyen bánya a ház mögött a domboldalban meg akkugyár a szomszédban. Persze mit is érthetne ebből egy olyan rezsim, amelynek minden intézkedése a hatalom megtartására irányul, és minden politikai megszólalást is csak így tud értelmezni?

Hiszen mi más lehetne az, aki papírt és krétát követel az iskolákba, ha nem Zelenszkij 2.0, Soros-ügynök vagy Gyurcsány jelöltje?

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.