Itt már az is Zelenszkij 2.0, aki csak krétát követel az iskolákba

  • narancs.hu
  • 2023. július 12.

Narancsblog

Nagy Ervin nem tervez politikai pályát, csak a tanárokért szólalt fel. Mit üzen azzal a hatalom, hogy Zelenszkij 2.0-ként akarja lejáratni a színészt?

A minap feltették az Operaház főigazgatójának a kérdést, hogy Nagy Ervin lenne-e a magyar Zelenszkij. Ókovács Szilveszter, aki általában élvezettel bírálja a sajtó ilyen-olyan túlműködéseit, akár egy útmenti traffipaxnak is elmondaná, mi a baja a Guardiannel, az Indexszel vagy éppen a Naranccsal, a Mandiner tollnokának kérdésén nem akadt fenn, hanem készséggel válaszolt rá.

A súlytalan eset jól mutatja, merre tolódnak a NER elnevezésű hatalmi konglomerátum erővonalai: az Operaház igazgatójának immár Rogán Antal propagandaminisztériuma előtt kell vizsgáznia, és ötösre felmondja a leckét.

Az állampárti véleménygyár azóta hasonlítja Nagy Ervint színészt Volodimir Zelenszkijhez, a színészből lett ukrán elnökhöz, mióta Rákay Philip megafonos „influenszer”, a Káel Csaba-féle Filmintézet producer-üdvöskéje belekötött és „külföldi zsoldban álló, hivatásos felforgatóknak és egyéb féleszű, balos aktivistáknak” nevezte a közoktatásért tüntetőket – tehát Nagy Ervint is, akinek a „hibája” annyi volt, hogy felszólalt a tanárok mellett. Rákay erre azt ajánlotta neki, hogy költözzön el az országból.

Ókovács rendkívül megengedő volt a propagandistával, akit „kiemelkedő televíziós tehetségnek” nevezett, Nagy Ervinről viszont azt mondta: „ő előadóművész, tehát médium, mennél inkább színpadra viszi a magánvéleményét, annál jobban csökken a színészetének az értéke.” És meg sem próbálta cáfolni a Nagy személyére oktrojált narratívát, aki a kormánypropaganda kreatívjai szerint maholnap miniszterelnök lehet: „Nulla összegű játszma, aki politikus, az nem színész többé” – fejtegette Ókovács. 

Csakhogy Nagy Ervin nem politikus, és azt mondja, nem is lesz az, hiába kezdte a Megafon Zelenszkij 2.0-ként, Soros-építette „balliberális kiszemeltként”, az „újabb ripacsként” reklámozni őt, mintha semmi más célja nem lenne már, mint indulni a következő választáson. A Nagy Ervin–Zelenszkij-tengely fideszes kreálmány, és a receptje egyszerű. Végy egy szomszédos miniszterelnököt, aki nálunk a háborús agresszor Putyinnál is népszerűtlenebb, és mivel korábban színész volt, az orbáni narratíva szerint nem több olcsó ripacsnál, aztán végy egy magyar színészt, aki nem hódol be a NER-nek, és tedd őket egy platformra. 

Azt nem tudjuk, hogy már a Rákay-féle kirohanás is a Rogán-művek mérnökeinek munkája-e, vagy a vitális propagandisták az algoritmusok bitszáguldása közben improvizáltak így, de nyilvánvaló hülyeség: Nagy Ervin soha nem mondta, hogy politikusnak állna, azt viszont igen, hogy a színészeknek fel kell emelniük a szavukat társadalmi témákban

Persze nem csak Nagy Ervin került megafonos célkeresztbe az elmúlt hetekben. Nádasdy Ádám nyelvészt és írót hasonló taktikával mocskolta be a közpénzmilliárdokból megtömött influenszergang. Némi savas kommentárral kísérve egy interjúrészletet dobtak oda koncként a közönségüknek, amelyben Nádasdy arról beszél, hogy Londonban sajnálkoznak a magyar politikai helyzet miatt. „Persze Nádasdy libernyák bubijában biztosan továbbra is baromi ciki magyarnak lenni, de a balos értelmiség legnagyobb bánatára továbbra sem ér százat (vagy ezret) egy önkéntes emigrációba menekült, londoni libsi szavazata” – kommentálta Apáti Bence, aki balett-táncosból lett propagandista. Szerencsére visszhangra talált. Bayer Zsolt rögtön írt is egy cikket, amelynek egyszerűen a „Bence, milyen igazad van!” címet adta.

De ahogy sokasodnak majd az orbáni Magyarország válságtünetei, úgy lesz egyre sürgetőbb földbe döngölni azokat, akik felszólalnak az országért.

Akkor majd közellenség lesz a rendőr, az ápoló, a szeméthordó és a vendéglátós is, ahogy közellenség lett Pankotai Liliből meg a tanárokból. És ahogy egyre izmosabb az állampárti propaganda ökle, javallott lesz az értelmiségnek csöndben maradni: most azok a nyerők, akik finnyásan eltolnak maguktól minden közkérdést, mondván, az politika.

Ez persze nem csak a Fideszre jellemző: a rendszerváltás óta tapasztalható jelenség, hogy a politizálást csúnya dolognak tartjuk. A jelenségnek már csak a fonákja csúnyább. 

Az iskolák a szülőkhöz fordulnak, hogy segítsenek tantermet festeni, táblafilcet, szivacsot, fénymásolópapírt venni – és még hol van a státusztörvény oltalmában induló következő tanév, amely felmondási hullám közepette indul majd? Ha úgy tetszik, ez is politika, és most „politizálni” kell majd – nem azért, mert bármely párt mellett akarunk kardoskodni, hanem azért, hogy legyen közrendőr az utcán, tanár az osztályteremben, és ne legyen bánya a ház mögött a domboldalban meg akkugyár a szomszédban. Persze mit is érthetne ebből egy olyan rezsim, amelynek minden intézkedése a hatalom megtartására irányul, és minden politikai megszólalást is csak így tud értelmezni?

Hiszen mi más lehetne az, aki papírt és krétát követel az iskolákba, ha nem Zelenszkij 2.0, Soros-ügynök vagy Gyurcsány jelöltje?

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.