Hogy a magánrepülőzés lelki térképét megrajzolhassuk, látni kell Magyarország miniszterelnökének mosolyalbumát

  • narancs.hu
  • 2018. október 3.

Narancsblog

Harminc év a felhők felett.

Ne beszéljünk itt Európáról. Nem emlegessünk európai vezetőket. Miért is tennénk? Vegyük inkább a török szultánt, a perzsa sahot vagy éppen Dáriuszt, Krőzust és a többi kispajtásukat, s gondoljuk át, hogy vajon ők hányszor vágták alattvalóik képébe, hogy harminc éve így csinálom, a jövő héten meg azután is így fogom csinálni? A kérdés persze költői, már amennyiben szakorvosért kiabáló kérdések lehetnek költőiek. Tény azonban, hogy a múlt héten kipattant botrány, miszerint egy közpénzekkel degeszre tömött üzletember meglehetős rendszerességgel ad szárnyakat magánrepülőjével a magyar miniszterelnök vágyainak (tudniillik, szotyizni egy egészségeset, mondjuk, a BATE Boriszov–Videoton focimeccsen), némi magyarázkodásra késztette Magyarország miniszterelnökét. Ő pedig így magyarázkodik, ezt megszokhattuk (már az óvodában is egyesektől): Nincs egy szem utas se a felcsúti kis pöfipöfögőmön? Jó, akkor meghosszabbítjuk a vonalát Bicskéig, hátha ott felszáll valaki.

Ugyanakkor a mostani magyarázkodás ennél messzebbre mutat, ugyanis az a következtés vonható le belőle, hogy ez a melldöngető, kisebbrendűségi komplexusokon fészkelő kivagyiság a jobbik, őszintébb része a miniszterelnöki mentegetőzésnek. Ez a harmincévezés tulajdonképpen egész oké, látjuk is a miniszterelnököt 1988-ban magánrepülőn kőrözni Felcsút fölött, itt lesz majd a stadion, ott a piramis – ezt tényleg nem lehet komolyan venni. Ám amikor az indoklási szakaszra vált Orbán, csak akkor bontakozik ki teljes virágjában az igazi szándék. A kormányfő ugyanis e szavakkal igazolta röpködésének módfeletti szükségességét: „Meggyőződésem, meggyőződésem, hogy a magyar miniszterelnök, ha olyan esemény van, ami Magyarországot érinti, legyen szó sportról, kultúráról vagy gazdaságról, akkor igenis legyen ott, a sport nekünk fontos, eddig is ott voltam, ezután is ott leszek”.

Aha, szóval Magyarország vezetőjének ott a helye, ha nemzete sorsa forog kockán a nagyvilágban, olykor bizony a zord idegenben. Amikor magyar sport döntő sikereket arat, amikor a magyar kultúra öregbíti hírnevünk, s a magyar gazdaság… hát, az különben is szárnyal, tényleg, magánrepülővel is alig lehet utolérni. Közben ilyesmiről szó sincs, ha lennének is ilyen magyarközpontú világesemények, próbálja valaki annak nevezni a Videoton futballistáinak szánalmas vergődését a mondott BATE, vagy pingvinekkel felálló déli-sarki legénység ellen.

De hogy a magánrepülőzés egészen pontos lelki térképét megrajzolhassuk, kell egy pillantást vetni Magyarország miniszterelnökének mosolyalbumára: máris belátható, a fontos magyar sport, a magyar kultúra és gazdaság mely emlékezetes momentumait őrzi a szívében Orbán. Ki ne emlékeznék például felejthetetlen kettősére Zlatan Ibrahimoviccsal? Vagy közös fotójára Angelottival, Pelével vagy egyszerre Platinivel és a láthatóan megfáradt Gerard Depardieu-vel? Esetleg a Guardiolával megejtett beállásra? Hamit Altintop vagy a jó nevű Miroslav Stoh (na, ő például ki a bánat, ugye) kényszeredett mosolyára? Vagy a miniszterelnök átszellemült facebook-bejegyzésére, miszerint megvan már „A kampány eddigi legnagyobb zsákmánya! C. Ronaldo és Iker Casillas által személyesen nekem dedikált mez!”. Sajna velük fotó nem készült. Ahogy Messivel sem, de Gyöngyösön azért egy mezt csak villantott tőle is Orbán. És így tovább a magyar sport, kultúra és gazdaság felemelkedésének útján.

Mindezek fényében azért már jóval érthetőbb, hogy az ilyesmi magánrepülő használata nélkül egyszerűen nem megy. Nem is annyira a gyorsasága, vagy a kényelme miatt, hanem lelkileg: ilyen hatalmas sikerek, trófeák mellé jár egy kis magánrepülés. Summa summarum, nem csupán e gesztusok végtelen korrupt volta itt a baj. Még annál is többről van szó, s az éppenséggel fenyegetőbb az ország jövőjére nézve holmi hiperaktív lopdosásnál is.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.