Orbán az ünneplésbe is belevitt egy kis fenyegetőzést, de más nem nagyon jutott az eszébe

  • narancs.hu
  • 2018. október 23.

Narancsblog

A nagy beszéd elmaradt, kis beszédet tartott a miniszterelnök – a szó összes lehetséges értelmében.

Ha úgy vesszük, jelentős bátorságról árulkodik szegény jó Gulyás István kérdése a köztévé szakelemeihez rögtön Orbán Viktor ünnepi beszédének közvetítése után, amikor első ijedtségében azt találta mondani, hogy „Erős beszéd volt ez?”.

A Hír Tv-t, Echo Tv-t, mindközönségesen a Fidesz összes tévéjét megjárt veterán rémült sikolya aligha volt ok nélküli: jaj, nyugtassatok meg, kedves, drága harcostársaim! S ők némi hezitálás után (hát, ami a miniszterelnök kifejezéseit illeti, azok erősnek voltak mondhatók, vagy valami ehhez egészen hasonló fordulat volt az első reakció) azért igyekeztek lenyugtatni a felhevült, ám elbizonytalanodott rajongót.

A hívek kételyének jó oka volt: Orbán nem sokat feccölt az idei ünnepi beszédébe.
Semmi újdonság, csak az örökös sértődöttség körkörös monológja a megszokott formulák gyors lezavarásával, immár – hetek óta, mondjuk Jávor Benedek ablakának betörése óta tudottan – a jövő évi európai parlamenti választásokra hangszerelve.

Orbán Viktor beszédet mond a Terror Háza előtt

Orbán Viktor beszédet mond a Terror Háza előtt

Fotó: MTI/Kovács Tamás

 

De maradjunk még egy kicsit Jávor ablakánál: Orbán annyira gyámoltalan volt, hogy az utóbbi alkalmak során már megszokott fenyegetőzéseiből is csak annyira futotta, hogy „a hatalmak helytartóit, a magyarok mindig elzavarták – jobb esetben”. Most pedig a beszéd második –ugyancsak meglepő módon: rövidebbik – fele épp arról szólt, hogy Brüsszelben birodalmat építenek a bürokraták, s ez ellen kell fellépnie a nemzeteknek, ha nem akarnak olvasztótégelybe kerülni, ahol kisimítják őket alattvalóvá (ebben a kontextusban pedig Jávor nyilvánvalóan a brüsszeli „hatalmasok” kis küldönce, aki örülhet, hogy megúszta annyival, hogy Orbán hívei teletömték saját szarukkal a postaládáját). Azért persze annak van súlya, hogy jobb esetben elkergetünk, barátom, hogy a rosszabbról már ne is beszéljek, de a beszéd olykori zavarossága szinte feledtette ezt.

A történelmi rész szimplán dagályos volt, de milyen legyen ott, ahol Bayer Zsolt a fárosz, a napjainkra vonatkozó rész pedig ötlettelen.

Egyszóval enerváltnak tűnt Európa erős embere.

Az a meskete ugyanis, hogy mekkorát csalódtunk – mi magyarok, a pesti srácok egyenes ágú utódai – Európában, nos, az a legmegengedőbb esetben is Orbán Viktor egyéni szocproblémája, saját személyes története, s nem az országé. Alighanem onnan eredeztethető, hogy a nyilvánvaló világpolitikai ambíciókat dédelgető Orbánt első miniszterelnöksége idején nem ölelte kebelére a Nyugat, s lehet ugyan állandóan Helmut Kohl nevével öblögetni, de a kutya sem tekintette Európa wunderkindjének a földrész akkor tagadhatatlanul legifjabb miniszterelnökét.

false

 

Fotó: MTI/Kovács Tamás

 

S jóval később, második – immár magabiztos lábakon álló – kormányzása idején is csak Európa ilyen-olyan fél- vagy majdnem nácijainál volt felvétel, mely lehetőséggel nota bene élt is. S ezen újabb – immár az ország számára tragikusan hosszúra nyúló – kormányzásának európai vonulata a szájaláson és a pénzek Felcsútra csatornázásán túl kudarcok sorozata, folyamatos megszégyenülés. S amint például Donald Tusk példája is mutatja, lehet Kelet-Európából valaki nagyformátumú európai tényező a politikában, de ahhoz kell egy nagy ország, de főként egy nagy formátum is.

Ennek miértjeit valószínűleg nem fogja Orbán soha megérteni, de azt ő is a napnál is világosabban látja, hogy a 2019-es uniós választás az utolsó esélye a világpolitika színpadán. Ezért folyik már most a választási kampány, holott jövő május még a kanyarban sincs.

Megnyugtatásul annyit leszögezhetünk, hogy Orbán európai dolga nem csupán Magyarországon dől majd el; ami azt illeti, Magyarország már így is jelentősen meg lett dolgozva. Orbán jelenlegi ellenzéke mérsékelten tűnik versenyképes ellenfélnek. Csakhogy Orbán európai dolga pont a nem megdolgozott országok szavazóin múlik majd, s így már érthetőbb e félszívű, határozottan haloványnak mondható kiállás is.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.