Íme a közpénzzel kitömött irodalmi műhely legújabb zseniális felfedezettje, az ifjú és lánglelkű poéta

  • narancs.hu
  • 2018. március 4.

Narancsblog

Lantot ragadott Bagi a Bagi–Nacsa duóból.

Bagi Iván (41) neve – így keresztnévvel – legfeljebb hozzátartozói körében lehet ismerős; arról a humoristáról van szó, aki Nacsa (pontosabban Nacsa Olivér) nevű párjával ma is azt a hagyományos, tét nélküli tv-kabarézást űzi, ami valójában

a ripacskodás és a gyávaság

szomorú egyvelege – mindennek belátásához elég csak ezt a videót megtekinteni.

Szálka – Bagi, Nacsa – Szomszéd kertje (választások után) – 2014.04.17.

Szomszéd kertje a választások után.

Nos, az idézett felvételből bizonyosan nem sejthető, hogy Orbán Viktor megformálója valójában érzékeny művész, lánglelkű poéta, mi több, „rendkívül intelligens, felettébb művelt ember”… Legalábbis az Origo szerzője szerint, aki Bagival készült mai interjújának felvezetését így folytatja: „olvastam néhány versét.

Üvöltött, dörömbölt a lelkemen minden sora. Fogalmam sincs, hogyan kezdjek hozzá – itt ül velem szemben a humorista, akinek a versei mélyen megérintettek.

Valahogy mégiscsak elindul a beszélgetés” – írja, s ebből pedig valóban egy teljesen más Bagi bontakozik ki, mint akit eddig megismerhetett a közönség.

Kiderül például, hogy már gyermekkorától kacérkodott a költészettel, bár amikor 24 éves korában úgy tűnt, eljött az igazság pillanata, „irodalmi versenyen harmadik helyezést ért el a verseivel”, majd „egy országos költészeti versenyen bejutott a legjobb 15 induló költő közé, és a döntőt végül Varró Dániel nyerte”, felfüggesztette a versírást. (Amikor Tom Sawyer elveszett, mindenki felidézett vele kapcsolatban egy szép közös emléket, de az egyik kisfiúnak csak annyi jutott az eszébe, hogy őt egyszer jól elverte az a drága Tom.)

„Nagyon csalódott voltam. Úgy éreztem, valami meghalt bennem” – mondja Bagi, akinek ennek ellenére

nyolc könyve meg is jelent,

bár kéziratairól sem Fábry Sándor, sem a „kurrens irodalmi folyóiratok” szerkesztői nem voltak nagy véleménnyel, s

„visszaküldték a verseimet, mondván, nekik nem ütik meg a mércét”

– emlékszik vissza korábbi szárnypróbálgatásaira, melyek keservein végül úgy sikerült átlendülnie, hogy elhatározta, a jövőben nem holmi rovatvezetőket és szerkesztőket fog megkeresni, hanem kortárs költőket, akik „szegről-végről” a kollégái. „Miért ne kérhetném meg őket, hogy olvassák el az általam jobbnak ítélt verseket, és mondjanak véleményt róluk” – teszi hozzá, és úgy tűnik, innentől kezdve egy tündérmesének, de legalábbis egy kortárs irodalmi szenzáció kibontakozásának lehetünk a tanúi.

Bagi ugyanis – „bátortalanul” – Orbán János Dénesnek is megmutatta a verseit, mint mondja,

„ő volt az első szaktekintély, aki elismerte költészetemet”,

Bagi jobb „kollégát” nem is találhatott volna, hiszen Orbán azon felül, hogy a Magyar Idők kulturális rovatvezetője, az 1,4 milliárd forint közpénzzel kibélelt Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft.-nek is a főnöke, melynek botrányos tevékenységéről itt és itt írtunk csuda dolgokat.

„Engedje meg, hogy büszkén elújságoljam Önnek, hogy március 17-én az »Előretolt Helyőrség« nevű irodalmi kulturális lapban néhány versem is helyet kap” – mondja nagy ő-vel az újdonsült költő, azt is hozzátéve, hogy ősszel verseskötet megjelenése is várható. „Nem titok, hogy elég sok verset írok mostanában.

Ami azt illeti, idáig nem voltam túlságosan termékeny költő.

Talán a jövőben ez is másképp lesz” – mondja Orbán János Dénes új felfedezettje, majd hozzáteszi: „Most

újra felfedeztem magamnak ezt a műfajt, szenvedélyesen írok,

eddig ötven versem gyűlt össze, még legalább ugyanennyit szeretnék írni.”

Az Origo egyébként több idézetet is közöl Bagi verseiből, ezt például a Nyomorunk erdejéből című műből:

„Nem lehettem senkié, hát mindenkié leszek!

Nem pusztulhatok le.

Én a kosz és a mocsok gyermeke vagyok!

Az elkallódás csodaszép virága,

a szerelemé, ami a vak sorsra bízta sorsomat.

Nem haltam meg, hát élek!

Ez lesz az én himnuszom,

amit minden reggel vidáman énekelek!”

Egy Petőfi a srác, a vak is látja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.