Kussolsz vagy börtönbe mész – a kormány ajánlata a sajtónak

  • narancsblog
  • 2013. október 31.

Narancsblog

A Fidesz–KDNP törvénymódosítása nem csak a választási csalások eltussolását segítheti elő. A helyzet még ennél is súlyosabb.

A bajai videó körüli botrányra hivatkozva kormánypárti képviselők – egy édes négyes: Rogán, Harrach, Pálffy, Kósa – módosító indítványt nyújtottak be a büntető törvénykönyvhöz. Ha megszavazzák – márpedig meg fogják, hiszen Rogán frakcióvezető szerint, aki nem szavazza meg, az „rosszban sántikál”, a kormánytöbbségtől pedig mi sem állhatna távolabb –, akkor maholnap szabadságvesztéssel sújthatók azon újságíró-bűnözők (továbbá minden jogi és természetes személy), akik a „becsület csorbítására alkalmas hamis hang- vagy képfelvétel készítése” (1 év a sitten) és annak nyilvánosságra hozatala (2 év) vétségét elkövetik. Ha mindezt nagy nyilvánosság előtt teszik (ami az újságíróknál úgymond munkahelyi ártalom), akkor három évig terjedhet a büntetés. Ha a fentieket gondatlanságból követik el, tehát nem bizonyítható, hogy direkt a becsületnek a csorbítása volt a céljuk, akkor egy év börtönnel megúszhatják az újságíró-bűnözők. (Maga a módosító nem hosszú, érdemes elolvasni.)

Miért volt erre szükség? Rogánék szerint azért, mert a „bizonyítékhamisítás alkalmas a demokratikus intézmények lejáratására és a választások tisztaságának megkérdőjelezésére. A demokratikus intézmények védelme azt indokolja, hogy a büntető törvénykönyvben külön tényállás és szigorúbb büntetési tételek szankcionálják a bizonyítékhamisítás hasonló esetét. Ennek megfelelően jelen törvényjavaslat büntethetővé teszi a becsület csorbítására alkalmas hamis hang- vagy képfelvétel készítését, hozzáférhetővé tételét és nyilvánosságra hozatalát.” Ez az okfejtés több mellébeszélésnél: ez cinikus hazudozás. A választások tisztaságát többek között a minél nagyobb nyilvánosság szavatolja. Továbbá az elmúlt három évben sok minden „aláásta a demokratikus intézmények működésének normális rendjét” (Rogán), de a bajai videó speciel nem, az egy kapavágást nem tett ez irányba. Ellenkezőleg: a bajai videó ügyében az intézményrendszer flottul működik: a rendőrség nyomoz, a sajtó beszámol és szintén kutakodik, a videót közlő portál főszerkesztője belátja tévedését és lemond stb. – és közben a Fidesz rágalmazás miatt bejelentést tesz. Mert természetesen a rágalmazás, a becsületsértés és ezek híresztelése-terjesztése eddig is szankcionálható volt.

De akkor miért volt erre szükség mégis? Mivel a módosítás nem alkalmas arra, amire hivatalosan szánják, ezért nem olyan elvetemült feltételezés hátsó szándékot látni mögé. A kézenfekvő megfejtés a Fidesszel kapcsolatos tapasztalatokból logikusan következik: a választási csalások feltárásától akarják elvenni a sajtó kedvét. Ha erről van szó, a Fidesz félelme nem alaptalan: a bajai választást vélhetően és legalább részben az Együtt–PM által közzétett (első!) videó miatt kellett megismételni, a Fidesznek rengeteg kínos magyarázkodásba kellett belemennie, és bár Zsigó Róbert kivételes tehetségű férfiú, hiába a rutin és a lelkesedés, most még neki sem sikerült elég meggyőzően hazudnia.

A két választás előtt és között az egy főre jutó kamerások számát tekintve Bajával csak Disneyland versenyezhetett, és jövő tavasszal erre lehet számítani mindenhol az országban. Egy videó pedig elég meggyőző tud lenni, ha a felvételen ne adj' isten szavazóutaztatás, urnában való matatás vagy tűzifaosztás tényállására utaló magatartás látható. A sajtó az elmúlt két évtizedben eddig is számtalanszor megírta, hogy itt vagy ott ez és ez a párt szavazási csalás gyanújába keveredett. Ezt nagyjából mindig mindenki leszarta. De az okostelefonok korában ez fog kapni egy vajszínű árnyalatot, hiszen a videó nemcsak bizonyíték a bíróságon, hanem kommunikációs csodafegyver is. Képzeljük el: egy napilap megírja, hogy szemtanúk szerint a fideszes bizottsági tag a választások napján bizergálta a szavazóurnát. Hány embert érdekelne ez? Hány fideszes hinné el ezt például a Népszabadságnak? De ha videó van róla, az rögtön nemzetközi mém tudna lenni. A magyar internet slágere egy hétig.

A Fidesz joggal fél tehát, és a ferde gondolkodás tálcán kínálja a megoldást: a megfélemlítést. A törvénymódosítás szövege finoman szólva és jóindulattal szemlélve is slendrián, túl sokat bíz a jogalkalmazóra. Mert mit jelentenek itt ezek a szavak: hamis, hamisított vagy valótlan tartalmú? Egy fotómontázs hamisítás? Egy vicces képaláírás valótlan tartalmú? És meddig terjed a gondatlanság határa? Ez a bizonytalanság praktikusan azt jelenti az egyszeri szerkesztő számára, hogy amíg ki nem alakul a bíróság gyakorlata, addig lapítás van. Márpedig a választásokig nem lesznek ítéletek, nem lesznek precedensek, legfeljebb elkezdett perek. Ami a lehető legjobb állapot ahhoz, hogy senki ne merjen lehozni egy választási csalást dokumentáló videót, ami akár a választások eredményét is eldönthetné.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.