Meddig táncolnak úgy, ahogy a Fidesz fütyül?

Narancsblog

A választási szabályok módosítása és a rekordösszegű ÁSZ-büntetések után is úgy tűnik, hogy az ellenzék hajlandó Orbán szabályai szerint demokráciát játszani.

Nem, nem gondolom, hogy a teljes magyar ellenzék Orbán Viktor zsebében lenne. A gyanúm sokkal rosszabb: gyávák, döntésképtelenek, impotensek, rugalmatlanok. Képtelenek jobbat kipréselni magukból.

Történt, hogy pár napja rekordmértékű büntetést rótt ki az ellenzéki pártokra az Állami Számvevőszék (ÁSZ). A 260 millió forintos ejnye-bejnye egyelőre csak a kezdet, az ÁSZ még egyszer ennyit vissza fog tartani a pártoknak járó állami támogatásokból. Az, hogy hibázott-e az ellenzék, amikor a 2022-es kampányát megrendezte (vagy még rosszabb: lopott, csalt, eltussolt), szinte mindegy. Azt tudjuk, hogy a Fidesz–KDNP akkor is, azóta is saját kampányeszközeként használta a teljes állami médiát, a közcélúnak csúfolt hirdetéseket, mindent és mindenkit egészen a közmunka megvonásával fenyegetőző falusi polgármesterig. Az ellenzék kénytelen volt összecsomósodni, mint tejben a gríz, így se értek el semmit.

A Fidesz pedig azóta sem hagyta abba a fütyülést. A 2024-es választási dömpingre készülve előbb egy napra tették az önkormányzati és az EP-választás időpontját, a meredek intézkedés mentegetését pedig, mintha csak megbízták volna vele, Karácsony Gergely végezte, aki nem győzte elmondani mindenhol, hogy ebből nem lesz hátrányuk.

A választási szisztéma buherálásának feladatát Orbán egy másik pártra osztotta. A Mi Hazánk – az „igazságosabb és arányosabb” eredmények érdekében – benyújtott egy javaslatot arról, hogy Budapesten ismét lépjen életbe a listás választási rendszer, és a Fővárosi Közgyűlésbe a kerületi polgármesterek helyett a pártlistákon szereplő jelöltek üljenek be. Mondani sem kell, a kormánypárti képviselők kisangyalként szavaztak igennel a bizottsági ülésen– annak ellenére, hogy az eddig érvényben lévő rendszert épp a Fidesz kezdeményezte 2014-ben, amikor azt diktálta az aktuális politikai érdek. Az új módosítás most éppen azt szolgálja, hogy a Fidesz-KDNP és radjobbos szatellitje a mostaninál több helyet szerezzen a közgyűlésben.

Ha az ellenzéki összefogásban részt vevő hat párt befizette az ÁSZ által kirótt büntetést (pártonként nagyjából 43,5 millió forintot), elgondolkodhat azon, meddig akar még fizetni.

A patkó legélelmesebb ellenzéke, a Demokratikus Koalíció máris elkezdett alamizsnát gyűjteni az egyszeri szavazótól, hogy legyen miből kicsengetni a büntetést. Gyurcsány Ferenc azt kéri, mutassuk meg Orbánnak, hogy „bármit is csinál, minket nem hallgattathat el”. Nem is kell belemenni, mennyire felelőtlen politika ez: a választóval megfizettetni egy évtized eredménytelen politizálásának eredményét, még ha csak ezer forintig is. S ha az adósságukat elrendezték, talán jut idő politizálni, bázist építeni, elképzelést alkotni a jövőről...

Szögezzük le, amit az ellenzéknek olyan nehezére esik. Amit a pártok így az államnak fizetnek, az védelmi pénz, gyenge garancia arra, hogy egy ideig békén hagyják őket. Ha úgy alakul, Orbánék újra mozgásba lendülnek, és alakítanak a választások szabályain, körülményein az ő tetszésük szerint. Hamarosan az Országgyűlés elé kerül a „szuverenitásvédelmi” törvény – valójában megfélemlítési törvény –, ami gyakorlatilag minden szankciót lehetővé tesz az állampárt számára az ellenzékkel szemben. Akkor aztán gyűjtögetheti a sok megvezetett ellenzéki választó az ezerforintokat, talán még szalámit, kenyeret is vihetnek a börtönbe a kedvenc politikusuknak, hogy aztán megtarthassuk a demokratikus választásunkat, ahol a Fidesz szabálykönyve szerint szavazunk. Épp úgy, mint a vezér által annyira csodált vadkeleten.

Az ellenzék pedig jövőre is kész úgy táncolni, ahogy a Fidesz fütyül. Bojkott? Ahhoz már késő lenne. Gurítani nagyot? Összefogni? Szétválni? Mindet próbálták már. Nem, nincsenek Orbán Viktor zsebében, egyszerűen vannak olyan hülyék, hogy sodródjanak a báli forgatagban, ahol a miniszterelnök rendelt zenét. És az utóbbi két esetből kiderült, hogy akkor is táncolni fognak, ha Orbán eltöri a lábukat. Hogy miért? Hát talán mert a kerekesszék stabil, szép és tetszetős, és ami még fontosabb, az árát az adófizetők állják.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.