Meddig táncolnak úgy, ahogy a Fidesz fütyül?

Narancsblog

A választási szabályok módosítása és a rekordösszegű ÁSZ-büntetések után is úgy tűnik, hogy az ellenzék hajlandó Orbán szabályai szerint demokráciát játszani.

Nem, nem gondolom, hogy a teljes magyar ellenzék Orbán Viktor zsebében lenne. A gyanúm sokkal rosszabb: gyávák, döntésképtelenek, impotensek, rugalmatlanok. Képtelenek jobbat kipréselni magukból.

Történt, hogy pár napja rekordmértékű büntetést rótt ki az ellenzéki pártokra az Állami Számvevőszék (ÁSZ). A 260 millió forintos ejnye-bejnye egyelőre csak a kezdet, az ÁSZ még egyszer ennyit vissza fog tartani a pártoknak járó állami támogatásokból. Az, hogy hibázott-e az ellenzék, amikor a 2022-es kampányát megrendezte (vagy még rosszabb: lopott, csalt, eltussolt), szinte mindegy. Azt tudjuk, hogy a Fidesz–KDNP akkor is, azóta is saját kampányeszközeként használta a teljes állami médiát, a közcélúnak csúfolt hirdetéseket, mindent és mindenkit egészen a közmunka megvonásával fenyegetőző falusi polgármesterig. Az ellenzék kénytelen volt összecsomósodni, mint tejben a gríz, így se értek el semmit.

A Fidesz pedig azóta sem hagyta abba a fütyülést. A 2024-es választási dömpingre készülve előbb egy napra tették az önkormányzati és az EP-választás időpontját, a meredek intézkedés mentegetését pedig, mintha csak megbízták volna vele, Karácsony Gergely végezte, aki nem győzte elmondani mindenhol, hogy ebből nem lesz hátrányuk.

A választási szisztéma buherálásának feladatát Orbán egy másik pártra osztotta. A Mi Hazánk – az „igazságosabb és arányosabb” eredmények érdekében – benyújtott egy javaslatot arról, hogy Budapesten ismét lépjen életbe a listás választási rendszer, és a Fővárosi Közgyűlésbe a kerületi polgármesterek helyett a pártlistákon szereplő jelöltek üljenek be. Mondani sem kell, a kormánypárti képviselők kisangyalként szavaztak igennel a bizottsági ülésen– annak ellenére, hogy az eddig érvényben lévő rendszert épp a Fidesz kezdeményezte 2014-ben, amikor azt diktálta az aktuális politikai érdek. Az új módosítás most éppen azt szolgálja, hogy a Fidesz-KDNP és radjobbos szatellitje a mostaninál több helyet szerezzen a közgyűlésben.

Ha az ellenzéki összefogásban részt vevő hat párt befizette az ÁSZ által kirótt büntetést (pártonként nagyjából 43,5 millió forintot), elgondolkodhat azon, meddig akar még fizetni.

A patkó legélelmesebb ellenzéke, a Demokratikus Koalíció máris elkezdett alamizsnát gyűjteni az egyszeri szavazótól, hogy legyen miből kicsengetni a büntetést. Gyurcsány Ferenc azt kéri, mutassuk meg Orbánnak, hogy „bármit is csinál, minket nem hallgattathat el”. Nem is kell belemenni, mennyire felelőtlen politika ez: a választóval megfizettetni egy évtized eredménytelen politizálásának eredményét, még ha csak ezer forintig is. S ha az adósságukat elrendezték, talán jut idő politizálni, bázist építeni, elképzelést alkotni a jövőről...

Szögezzük le, amit az ellenzéknek olyan nehezére esik. Amit a pártok így az államnak fizetnek, az védelmi pénz, gyenge garancia arra, hogy egy ideig békén hagyják őket. Ha úgy alakul, Orbánék újra mozgásba lendülnek, és alakítanak a választások szabályain, körülményein az ő tetszésük szerint. Hamarosan az Országgyűlés elé kerül a „szuverenitásvédelmi” törvény – valójában megfélemlítési törvény –, ami gyakorlatilag minden szankciót lehetővé tesz az állampárt számára az ellenzékkel szemben. Akkor aztán gyűjtögetheti a sok megvezetett ellenzéki választó az ezerforintokat, talán még szalámit, kenyeret is vihetnek a börtönbe a kedvenc politikusuknak, hogy aztán megtarthassuk a demokratikus választásunkat, ahol a Fidesz szabálykönyve szerint szavazunk. Épp úgy, mint a vezér által annyira csodált vadkeleten.

Az ellenzék pedig jövőre is kész úgy táncolni, ahogy a Fidesz fütyül. Bojkott? Ahhoz már késő lenne. Gurítani nagyot? Összefogni? Szétválni? Mindet próbálták már. Nem, nincsenek Orbán Viktor zsebében, egyszerűen vannak olyan hülyék, hogy sodródjanak a báli forgatagban, ahol a miniszterelnök rendelt zenét. És az utóbbi két esetből kiderült, hogy akkor is táncolni fognak, ha Orbán eltöri a lábukat. Hogy miért? Hát talán mert a kerekesszék stabil, szép és tetszetős, és ami még fontosabb, az árát az adófizetők állják.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.