Cancel culture nincs, de igény volna rá

Narancsblog

Mi is ez a rettegett véleményterror? Az, hogy most már könnyen kaphatunk választ, ha sértegetünk másokat.

Rendszerről, ugyebár, akkor beszélhetünk, ha valami már annyira megszilárdul, hogy jellemzőit adottságnak vesszük. Emiatt mondhatjuk, hogy az eredetileg csak kissé ironikusan Nemzeti Együttműködés Rendszereként emlegetett orbáni valóság, ismertebb nevén a NER mostanra tényleg rendszer, sőt, maga a NER kifejezés is önálló életre kelt a rövidíteni hivatott szavak nélkül is. A NER-ben ugyanis nem jelenség vagy rendszerhiba, hanem alapvetés a nepotizmus, a kisebbségek kirekesztése, a többség magát kisebbségnek érzése például. Vagy amiről ez a cikk voltaképpen szólna is, az úgynevezett politikai korrektség és persze a cancel culture elleni harc.

A kitalált harc, amely valójában a NER – és persze nemzetközi elvbarátai – egyik fő sikere: olyan természetesnek vesszük valamiért azt a gondolatot, hogy manapság ember már NEM MONDHATJA EL, AMIT GONDOL, mert cancelelik, eltörlik, elnyomják a véleményéért, hogy eszünkbe sem jut gyanakodni. Ez a vélt szellemi mccharthyzmus Magyarországon simán ott tart, hogy még az ilyen-olyan szinten ellenzéki réteg is az elnyomókkal akar harcolni Puzsér Róbert véleményvezérrel kezdve Ungár Péter politikuson át most épp egészen Lakatos Márk divattervezőig. Közös bennük, hogy valamiért tényleg Magyarország és a világ központi kérdéseként vázolják fel a transzneműség kérdését, mintha egyébként napi szinten probléma lenne a boltban a megfelelő angol névmások vagy a gendersemleges vécék kérdése.

A nyugati cancel culture-ral folytatott harc ezekben a diskurzusokban valahogy mindig összekeveredik a politikai korrektséggel is, aminek a végén

tulajdonképpen összemosódik az a kérdés, hogy illik-e bokszosnak hívni a feketéket vagy belefér-e a szólásszabadságba az, hogy holokausztról szóló vicceket mesélek a zsidó közönségnek, és felháborító-e, ha emiatt engem kiközösítenek, vagy akár kirúgnak a munkahelyemről.

Azt most hagyjuk is, hogy mekkora őrületes bűntett volt a cancelelés igét átvenni a magyar nyelvbe, hiszen tisztességes kulturális öngyarmatosítóként megtettük már ugyanezt egy rakás amúgy nagyon szépen lefordítható szóval. Az még nagyobb bűn, hogy egy olyan szót sikerült átvennünk, ami az eredeti közegében sincs még csak rendesen definiálva sem: nagyjából ugyanakkora lufiról beszélünk, mint a híres szuverenitás, amit nemcsak a magyar szavazók nem értenek igazán, de általában a náluk sokkal okosabb különféle jogfilozófusok is csak vitázni tudnak róla. Feltette már a kérdést valaki, hogy mi az a cancelelés egyáltalán? Elvileg valami olyasmiről beszélünk, hogy emberek falka jelleggel vadásznak olyanokra, akik nekik nem tetsző dolgot mondanak. Ez persze tök félelmetesen hangzik, de valójában az esetek nagy részében ez a vadászat a Twitteren (vagyis már X-en) zajlik különféle válaszok formájában, a legdurvább esetekben pedig privát üzenetekben kaphatjunk életveszélyes fenyegetést. De hát erre van is van már szó, a megint csak elegánsan elegánsan átvett bullying.

Felmerül a kérdés, hogy Elon Musk és hazai szószólói milyen jelenséggel harcolnak: nem a cancel culture-ral, hanem az internettel és a szólásszabadsággal. Az a jelenség, amitől rettegnek, leírható akár demokráciaként is, vagy legalábbis annak jeleként. Ha ugyanis kiállt valaki az 1930-as években az Egyesült Államokban a feketéken poénkodni egy klubban, az valószínűleg régen is sértette volt a feketéket, csak akkoriban nem hogy nem adhattak hangot a sértődöttségnek, de nem is hallhatták általában a poént, hiszen nem engedték be őket oda. Azóta már javult a helyzet, és közvetlenebb lett a kommunikáció is: ha sértő ostobaságokat beszélünk egy újságcikkben, jó eséllyel nem csak magányos harcosok állnak neki olvasói levelet írni arról, hogy hülyék vagyunk, hanem a megjelenés után gyorsan megkapjuk kommentben is. A kinyilatkoztatások időszakának vége, aminek köszönhetően valahogy az érintetteknek is lett annyi hanguk, hogy ezt eljuttassák ide.

Verbális lincselés? Nagyon veszélyesen hangzik, de valójában a szólásszabadság klasszikusan alt-right felől érkező kifordításáról beszélünk.

A szólásszabadságnak ugyanis nemcsak az a része, hogy valaki elmondhatja a gondolatait, hanem az is, hogy mások esetleg elküldhetik érte a kurva anyjába is.

Ha ez tömegesen történik, az azt jelenti, hogy nagyobb tömegeket sértett meg, ha pedig emiatt kirúgják a munkahelyéről, az azt jelenti, hogy a nyilvánosan hangoztatott vélemény a munkahelye szerint sem szalonképes. Az ebben rejlő erőt persze ismeri a Fidesz is, aki a politikai korrektség elleni harc nevében már életvitelszerűen magyargyűlöletet kiált, ha valaki netán jelzi, hogy nem kéne lopni és uszítani.

Ja, hogy régen nem ez volt? Hát, nem, tényleg nem. Nagyjából ugyanazért nem, amiért az 1990-es évek Hollywoodjában a világ legtermészetesebb dolga volt gazdag producerként megfogdosni a fiatal színésznőket: a tekintélyelv, alá-fölé rendelt viszony éppúgy szerepet játszott, mint azoknak a fórumoknak a hiánya, amin keresztül hangot adhattunk a sértettségünknek vagy tényleges sérelmeinknek. Most, hogy van, hirtelen kiderül, hogy ha provokatívan fogalmazunk, akkor akár az is lehet, hogy tényleg provokáltunk valakit? Azért ez elég vad gondolat, el se merem képzelni, hogy a hősidőkben, amikor még a Férfi Férfi volt, a gender pedig valami köret neve, akkor is rosszul esett volna valakinek, ha a létezését vonjuk kétségbe a nagy nyilvánosság előtt!

Azért fontos ez, mert legalább ebben meg kéne próbálni nem úgy táncolni, ahogy Orbán fütyül: a közösségi médiában „nagy port kavart” események valójában általában pár ezer unatkozó ember kommentjeit jelentik, a pc-terror mindössze annyi terhet rak az emberre, mint amennyit az, hogy ne fingjon hangosan az étteremben, a cancel culture-ről pedig nincs, de igény volna rá: ha ugyanis lenne, akkor Magyarország egyik választott képviselője például biztos nem tud írni fehér értékekről, hogy még csak fel se merül a lemondása.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.