Cancel culture nincs, de igény volna rá

Narancsblog

Mi is ez a rettegett véleményterror? Az, hogy most már könnyen kaphatunk választ, ha sértegetünk másokat.

Rendszerről, ugyebár, akkor beszélhetünk, ha valami már annyira megszilárdul, hogy jellemzőit adottságnak vesszük. Emiatt mondhatjuk, hogy az eredetileg csak kissé ironikusan Nemzeti Együttműködés Rendszereként emlegetett orbáni valóság, ismertebb nevén a NER mostanra tényleg rendszer, sőt, maga a NER kifejezés is önálló életre kelt a rövidíteni hivatott szavak nélkül is. A NER-ben ugyanis nem jelenség vagy rendszerhiba, hanem alapvetés a nepotizmus, a kisebbségek kirekesztése, a többség magát kisebbségnek érzése például. Vagy amiről ez a cikk voltaképpen szólna is, az úgynevezett politikai korrektség és persze a cancel culture elleni harc.

A kitalált harc, amely valójában a NER – és persze nemzetközi elvbarátai – egyik fő sikere: olyan természetesnek vesszük valamiért azt a gondolatot, hogy manapság ember már NEM MONDHATJA EL, AMIT GONDOL, mert cancelelik, eltörlik, elnyomják a véleményéért, hogy eszünkbe sem jut gyanakodni. Ez a vélt szellemi mccharthyzmus Magyarországon simán ott tart, hogy még az ilyen-olyan szinten ellenzéki réteg is az elnyomókkal akar harcolni Puzsér Róbert véleményvezérrel kezdve Ungár Péter politikuson át most épp egészen Lakatos Márk divattervezőig. Közös bennük, hogy valamiért tényleg Magyarország és a világ központi kérdéseként vázolják fel a transzneműség kérdését, mintha egyébként napi szinten probléma lenne a boltban a megfelelő angol névmások vagy a gendersemleges vécék kérdése.

A nyugati cancel culture-ral folytatott harc ezekben a diskurzusokban valahogy mindig összekeveredik a politikai korrektséggel is, aminek a végén

tulajdonképpen összemosódik az a kérdés, hogy illik-e bokszosnak hívni a feketéket vagy belefér-e a szólásszabadságba az, hogy holokausztról szóló vicceket mesélek a zsidó közönségnek, és felháborító-e, ha emiatt engem kiközösítenek, vagy akár kirúgnak a munkahelyemről.

Azt most hagyjuk is, hogy mekkora őrületes bűntett volt a cancelelés igét átvenni a magyar nyelvbe, hiszen tisztességes kulturális öngyarmatosítóként megtettük már ugyanezt egy rakás amúgy nagyon szépen lefordítható szóval. Az még nagyobb bűn, hogy egy olyan szót sikerült átvennünk, ami az eredeti közegében sincs még csak rendesen definiálva sem: nagyjából ugyanakkora lufiról beszélünk, mint a híres szuverenitás, amit nemcsak a magyar szavazók nem értenek igazán, de általában a náluk sokkal okosabb különféle jogfilozófusok is csak vitázni tudnak róla. Feltette már a kérdést valaki, hogy mi az a cancelelés egyáltalán? Elvileg valami olyasmiről beszélünk, hogy emberek falka jelleggel vadásznak olyanokra, akik nekik nem tetsző dolgot mondanak. Ez persze tök félelmetesen hangzik, de valójában az esetek nagy részében ez a vadászat a Twitteren (vagyis már X-en) zajlik különféle válaszok formájában, a legdurvább esetekben pedig privát üzenetekben kaphatjunk életveszélyes fenyegetést. De hát erre van is van már szó, a megint csak elegánsan elegánsan átvett bullying.

Felmerül a kérdés, hogy Elon Musk és hazai szószólói milyen jelenséggel harcolnak: nem a cancel culture-ral, hanem az internettel és a szólásszabadsággal. Az a jelenség, amitől rettegnek, leírható akár demokráciaként is, vagy legalábbis annak jeleként. Ha ugyanis kiállt valaki az 1930-as években az Egyesült Államokban a feketéken poénkodni egy klubban, az valószínűleg régen is sértette volt a feketéket, csak akkoriban nem hogy nem adhattak hangot a sértődöttségnek, de nem is hallhatták általában a poént, hiszen nem engedték be őket oda. Azóta már javult a helyzet, és közvetlenebb lett a kommunikáció is: ha sértő ostobaságokat beszélünk egy újságcikkben, jó eséllyel nem csak magányos harcosok állnak neki olvasói levelet írni arról, hogy hülyék vagyunk, hanem a megjelenés után gyorsan megkapjuk kommentben is. A kinyilatkoztatások időszakának vége, aminek köszönhetően valahogy az érintetteknek is lett annyi hanguk, hogy ezt eljuttassák ide.

Verbális lincselés? Nagyon veszélyesen hangzik, de valójában a szólásszabadság klasszikusan alt-right felől érkező kifordításáról beszélünk.

A szólásszabadságnak ugyanis nemcsak az a része, hogy valaki elmondhatja a gondolatait, hanem az is, hogy mások esetleg elküldhetik érte a kurva anyjába is.

Ha ez tömegesen történik, az azt jelenti, hogy nagyobb tömegeket sértett meg, ha pedig emiatt kirúgják a munkahelyéről, az azt jelenti, hogy a nyilvánosan hangoztatott vélemény a munkahelye szerint sem szalonképes. Az ebben rejlő erőt persze ismeri a Fidesz is, aki a politikai korrektség elleni harc nevében már életvitelszerűen magyargyűlöletet kiált, ha valaki netán jelzi, hogy nem kéne lopni és uszítani.

Ja, hogy régen nem ez volt? Hát, nem, tényleg nem. Nagyjából ugyanazért nem, amiért az 1990-es évek Hollywoodjában a világ legtermészetesebb dolga volt gazdag producerként megfogdosni a fiatal színésznőket: a tekintélyelv, alá-fölé rendelt viszony éppúgy szerepet játszott, mint azoknak a fórumoknak a hiánya, amin keresztül hangot adhattunk a sértettségünknek vagy tényleges sérelmeinknek. Most, hogy van, hirtelen kiderül, hogy ha provokatívan fogalmazunk, akkor akár az is lehet, hogy tényleg provokáltunk valakit? Azért ez elég vad gondolat, el se merem képzelni, hogy a hősidőkben, amikor még a Férfi Férfi volt, a gender pedig valami köret neve, akkor is rosszul esett volna valakinek, ha a létezését vonjuk kétségbe a nagy nyilvánosság előtt!

Azért fontos ez, mert legalább ebben meg kéne próbálni nem úgy táncolni, ahogy Orbán fütyül: a közösségi médiában „nagy port kavart” események valójában általában pár ezer unatkozó ember kommentjeit jelentik, a pc-terror mindössze annyi terhet rak az emberre, mint amennyit az, hogy ne fingjon hangosan az étteremben, a cancel culture-ről pedig nincs, de igény volna rá: ha ugyanis lenne, akkor Magyarország egyik választott képviselője például biztos nem tud írni fehér értékekről, hogy még csak fel se merül a lemondása.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.