Most már nem is olyan büdös a családi gumi Orbán Viktornak

  • narancs.hu
  • 2015. április 12.

Narancsblog

A miniszterelnök pénteken gumigyári alapkövet tett le, s legfeljebb azt bánhatta, hogy a helyszín a Heves megyei Gyöngyöshalász volt, ami elég messze van Tapolcától.

A kormányfő az Apollo Tyres gumigyárának alapkőletételén arról beszélt, hogy nem kell 4-5 évnél több, és a világ körülöttünk teljesen meg fog változni. „Ha bármely nemzet versenyképes szeretne maradni, akkor részesévé kell válnia a modern technológiáknak” – mondta, hozzátéve, hogy hazánk a kommunizmus 40 éve alatt el volt zárva a fejlett technológiai világtól, és ahhoz, hogy a magyarok visszatérjenek a versenybe, befektetőkre van szükség. „Büszkék vagyunk arra, hogy itt vannak, és köszönjük, hogy a magyar gazdaság részeseivé válnak” – nyalt oda a cég indiai tulajdonosainak.

Orbán eközben nyilván teljesen megfeledkezett arról, hogy 2008-ban az Apollo Tyres egyszer már bejelentkezett Gyöngyöshalászra. Ugyanazért, mint most, gumigyárat építeni.

Ja, hogy az még a Gyurcsány alatt volt, az meg elkúrta, mert jó lett volna a magyar embereknek, csak éppen fordítva van a dolog. 2008-ban pont Orbán kihelyezett paprikajancsija, bizonyos Tatár László, a gyöngyösi önkormányzat Fidesz-frakciójának vezetője kapott sikító frászt az indiaiak hírére. Hét évvel ezelőtt Tatár ezt mondta a Népszabadságnak: „Amikor a város következő öt évének gazdaságáról egyeztettünk az önkormányzaton belül, hangsúlyoztuk: olyan beruházókat várunk, akik nem szennyezik tovább az amúgy is kényes egyensúlyú mátrai természeti környezetet. Könnyűipari cég, élelmiszer-feldolgozó, borászat jöhetett volna, de a gumiabroncsgyár túl sok terhet róna a térségre.” A frakcióvezető ezután aláírásgyűjtést indított „Egyetért-e Ön azzal, hogy ne épüljön meg az indiai Apollo Tyres cég gumigyára Gyöngyösön?”, mire azonban erre sor került volna, az indiaiak jobbnak látták, ha elhagyják a bizonytalan terepet.

„A Fidesz nem tett semmit, csak a legmagasabb, legdemokratikusabb döntést kezdeményezte: a nép döntését” – nyilatkozta erre Balázs József, a Fidesz Heves megyei választmányának akkori elnöke, s hozzátette: „térségi polgárként azt tudja mondani, hogy a térség ezzel nyert”.

És most persze megint nyert. Éppen azzal, amivel korábban veszített volna.

Hogy ez így hülyeség? Ó, dehogy! Hiszen mit is mondott a miniszterelnök? „Nem kell 4-5 évnél több, és a világ körülöttünk teljesen meg fog változni”, vagyis „az amúgy is kényes egyensúlyú mátrai természeti környezetnek” meg se kottyan holmi gumigyár.

Ja, és majdnem elfelejtettük: van Magyarországon egy másik gumigyár, a Hankook. Erről Orbán Viktor valaha, pontosan 2007 júliusában azt írta a honlapján, hogy „Máris súlyos törvénysértésekkel vádolják a Hankook gyárat. A világ legmodernebb gyára, az évtized beruházása? Június végén, a dunaújvárosi Hankook hivatalos megnyitóján még ezekkel büszkélkedett Kóka János gazdasági miniszter. A cég ellen ma, kevesebb, mint egy hónappal az ünnepség után, már munkaügyi vizsgálat folyik, és a júniusban alakult szakszervezet bírósági eljárásra készül. Az érdekvédők panaszáradata hosszú a fizetések és az elszámolások szabálytalanságától a törvénytelen elbocsátásokig. A Hankook tárgyalni sem akar velük, amit azért nem értenek, mert így a koreai cég elbukhatja a több tízmilliárdos állami támogatást. A Kóka-féle biznisz! Rabszolgasors!”

Aztán, amikor már 2013-ban Orbán alatt bővített a Hankook Dunaújvárosban, a Magyar Hírlap így idézte Orbánt: „Orbán Viktor a Hankook vállalati kultúrájáról szólva elmondta, Suh Seung Hwa, a Hankook globális vezérigazgatója a megbeszélésen nem az alkalmazottak kifejezést használta a munkásokra, hanem úgy fogalmazott, a »Hancook-család tagjai«. Leszögezte, hogy ez a szemléletmód többek között a cég dolgozóinak nyújtott szolgáltatásokból is kitűnik, példaként azt a szállást említve, amit a 60 kilométernél távolabbról dolgozók számára építettek fel. Ez a gondolkodásmód biztatást ad arra nézve, hogy egy modern ipari társadalomnak nem feltétlenül kell embertelennek lennie; lehetséges az emberséges, családi módon megközelíthető modern ipari társadalom is – jelentette ki.”

Ja, hogy ez is hülyeség? Dehogy is. Tessék végre mindenkinek megjegyeznie, a mi kutyánk gumija sohase büdös. Az inkább amolyan családi gumi.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.