Navracsics Tibor ellentmond Orbánnak

  • narancsblog
  • 2014. augusztus 21.

Narancsblog

Simicska Lajos és a környező települések kertbarátai pedig asszisztálnak a bátor akcióhoz.

Navracsics: Jövőnk csak az európai kultúrában van – ezzel a kihívó címmel közölte az MTI kis összefoglalóját a kormánypárti politikusok remek augusztus 20-ai beszédeiről Simicska Lajos lapja, a Magyar Nemzet. Orbán külügyminisztere egyenesen odáig merészkedett, hogy „csak olyan Magyarország és olyan Közép-Európa maradhat fenn, amely kultúrájában, értékeiben Nyugat-Európához kötődik”.

Balatonalmádiban, júliusban

Balatonalmádiban, júliusban

Fotó: MTI

Igen, néhány évvel ezelőtt az ilyesmi nem lett volna több a szokásos gondolattalan, közhelyes ünnepi öblögetések egyik újabb változatánál. De a tusnádfürdői beszéd óta más akusztikája lett az ilyen mondatoknak. Ott ugyanis Magyarország profetikus miniszterelnöke képünkbe vágta a keserű igazságot, hogy a Nyugat hanyatlik, és helyette a keleti diktatúrák példáját volna érdemes követni. Utóbb hozzátette, hogy természetesen nem egy az egyben vezetnénk be például a kínai típusú diktatúrát, hanem a magunk sajátos módján, a magyarok csavaros észjárását követve volna ildomos megtalálni a harmadik utat – de az biztos, hogy a Nyugat majmolásának véget kell vetni. Erre jön Navracsics, kiáll Öskü község főterére, felszegi okos fejét, és saját merészségétől megittasulva belekiáltja a szélbe: Nyugat-Európában értékek vannak!

Hogyan értelmezzük ezt a kihívó viselkedést? Nem akarnánk komolytalanná válni olyasféle naiv csacsiságok felvetésével, hogy Navracsics miniszter azért szólott ekképpen, mert történetesen így gondolja, így látja a világot. De akkor mit jelenthet ez az egész az új magyar kremlinológia szabályai szerint?

Az első lehetőség, hogy Navracsics finoman szembefordult főnökével. Ebben az esetben az állampárton belül új hatalmi pólus kialakulásának gyanúja merülne fel, amiből egyenesen következne, hogy Navracsics hamarosan mély hálával fogadja el a neki felkínált nagyköveti állást, mielőtt bántódása esnék.

Ennél azonban valószínűbbnek látszik, hogy a szokásos porhintés és egyensúlyi játék tanúi vagyunk. Mint amikor Kertész Imre kidekorálásával egy időben kitüntetik a Kertészt gyalázó szélsőjobboldali irodalomtörténészt, Takaró Mihályt. A jövőben – és főleg külföldön – Navracsics szónoklatára lehet majd mutogatni, hogy lám, mennyire ragaszkodik pártunk és kormányunk a nyugati értékekhez, hiszen maga a miniszter úr is megmondta, bele a világ képébe.

A Magyar Nemzet cikke így zárul: „A Szent István tiszteletére rendezett ösküi ünnepséget a környező települések kertbarátjainak kiállítása színesítette. Az ünnepi kenyeret a történelmi egyházak képviselői áldották meg.”

Mindenki végzi a dolgát, a kormány a helyén, a hangulat jó.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.