Nem mernek a szemünkbe nézni

  • narancs.hu
  • 2018. december 29.

Narancsblog

Mert attól félnek, hogy felbukkannak azok, akiket karhatalommal kellene eltávolítani.

Két napja szállították el Nagy Imrét a Vértanúk teréről. „Ez az éj leple alatt lebonyolított akció nemcsak Nagy Imre, hanem az 1956-os Forradalom többi mártírjának emlékét, még élő résztvevőinek, a vértanúk és hősök családtagjainak érzékenységét is sérti” – írta közleményében a Nagy Imre Társaság.

A kamion felbukkanása, a melósok riasztása senkit nem érhetett váratlanul: már a nyáron megmondták, Nagy Imrének mennie kell. Júliusban, az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának zárt ülésén (!),  fogadták el a Vértanúk téri beruházással kapcsolatos kérelmet is, ami az első lépés volt a szobor eltávolítását illetően.

Miután éjszaka elszállították Nagy Imre alakját, reggel elvitték a talapzatot is

Miután éjszaka elszállították Nagy Imre alakját, reggel elvitték a talapzatot is

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

 

Ahogy akkoriban írta az újság, a téma felelőse, Kossuth téri skanzen, az ún. Steindl Imre Program Nonprofit Zrt. vezérigazgatója, Wachsler Tamás „az ülés zárt jellegére tekintettel a megbeszélés részleteit firtató kérdésre nem válaszolt”, de azt azért elmondta, hogy a „második 
világháború utáni szoborrombolásokat megelőző képzőművészeti arculatot kell visszaállítani, 
és ennek megfelelően az 1936-ben felavatott és 1945 szeptemberéig a téren álló Nemzeti vértanúk emlékművét korabeli fényképek, dokumentumok alapján tervezik rekonstruálni”.

A vezérigazgató ekkor mondta el azt is, hogy a „Nagy Imre-szobor új, méltó helyre kerül”, a Jászai Mari térre, a jelenlegi képviselői irodaház közelébe. Hamarosan kormányhatározat is született, mely szerint az Alkotmány utca Kossuth Lajos tér felőli részén, a  2020. május 31-éig, azaz még a trianoni békediktátum 100. évfordulója előtt állítsák fel a „Nemzeti Összetartozás Emlékhelyét", amely „magában foglalja a történelmi Magyarország 1913-as összeírás szerinti helységneveinek feltüntetését”.

Ugyanekkor elkezdődött az aláírásgyűjtés a Nagy Imre szobor maradása érdekében. „A szobor áthelyezése szimbolikus, egy aggasztó és elfogadhatatlan tendenciába illik, amelyben a jelenlegi magyar kormány a felfogásának nem megfelelő személyeket és értelmezéseket 
egyszerűen kiiktatja a magyar emlékezetből, s ezzel a közös történelmünk kérdéseit aktuálpolitikai céljainak rendeli alá. (…) A szobor méltó helye ott van, ahol jelenleg is áll: az Országház és a Szabadság tér között félúton. Méltó emléke 1956-nak és az ő akkor betöltött szerepének, áthelyezése a Jászai Mari térre, hogy a Fehér Ház felé (az egykori ÁVÓ épületére) nézzen, teljes nonszensz – ha nem egyenesen kegyeletsértő – nem csak rá, hanem az 1956-ban részt vett baloldali, kommunista forradalmárokra nézve is” – írták a tiltakozók, bár valószínűleg ők sem gondolták komolyan, hogy a döntéshozók, a hatalom részéről bárki is foglalkozna megállapításaikkal, netán vitatkoznának velük.

Azzal, hogy kijelentik: a Nagy Imre szobrot nem eltüntetik, hanem a áthelyezik, le is zártak minden vitát. És persze mondhatják azt is – immár a mostani akcióra célozva – hogy éjszaka a legegyszerűbb és a legkevésbé macerás egy ilyen szoborszállítást végrehajtani, mégis mintha épp pökhendi magabiztosságuk csorbult volna meg az éjszakai művelettel.

Mert attól féltek, hogy esetleg felbukkannak azok, akik zavarnák a munkálatokat, akiket karhatalommal kellene eltávolítani, azok, akiknek nem mernek a szemébe nézni.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.