Az utcai harcos, aki kitiltja az utcájából a vele egyet nem értőket

  • narancs.hu
  • 2018. december 30.

Narancsblog

Orbán Viktor házánál eddig sem volt könnyű tüntetni, mostantól annak is elejét venné, hogy a munkahelyén megzavarják.

Január 1-től, a miniszterelnök Várba költözésének napjától új szabályok érvényesek a Budai Palotanegyed közterületeinek használatára. Az erről szóló kormányrendelet – amit a napi.hu szúrt ki – a jogbiztonság nagyobb dicséretére már december 27-én megjelent a Magyar Közlönyben.

Az Orbán Viktor (s.k.) által jegyzett rendelet a 100 százalékban állami tulajdonú Várgondnokság Kft. kezelésébe adja a Vár közterületeit, azok használatához mostantól a Várgondnokság előzetes engedélye (és némi kápé megfizetése) szükséges. Kivétel a rendeltetésszerű vagy turisztikai célú használat, közkeletű nevén bámészkodás.

Tüntetők a Várban december 21-én

Tüntetők a Várban december 21-én

Fotó: Sióréti Gábor

A gyülekezési jog gyakorlását jó okkal vélhetnénk a közterület rendeltetésszerű használatának, de a rendelet szövegezése és a kormány (valamint a rendőrség) eddigi hozzáállása nem sok kétséget hagy afelől, hogy a jogszabályt kifejezetten a kormányellenes tüntetések megakadályozására írták. A Várgondnokság más okok mellett akkor is megtagadhatja a hozzájárulást a tervezett rendezvénytől, ha az „sérti a  Budai Palotanegyed mint nemzeti emlékhely méltóságát, történelmi jelentőségét” vagy „a védett személyek és kijelölt létesítmények védelmét ellátó szervezet álláspontja szerint akadályozza a védelem ellátását.”

Nem ez az első próbálkozás a tüntetések visszavágására. Októberben azért kellett új gyülekezési törvényt elfogadni, mert az Alkotmánybíróság egy Orbán háza előtt megtiltott demonstráció ügyében eljárva mulasztásos alkotmánysértést állapított meg, aminek azzal együtt is elég rossz az optikája, hogy a régi gyülekezési törvény szakértők szerint is ráncfelvarrásra szorult.

„Orbán Viktor háza szent és sérthetetlen"

Az október 1-től hatályos gyülekezési törvény az eddiginél több lehetőséget ad a tüntetések előzetes megtiltására. A törvény kritikusai szerint ez a gyülekezési jog lényegét veszélyezteti. Mások úgy vélik, a bíróságokon múlik majd, mit jelent a gyakorlatban az új szabályozás. Két gyakorló jogásszal beszélgettünk.

Még kevésbé egyeztethető össze a joguralom elvével, hogy a miniszterelnök Cinege utcai otthona előtt a régi törvény alapján is szakmányban tiltotta be a tüntetéseket a rendőrség (jogellenesen), az októberi törvény pedig újabb indokokat szolgáltat ehhez, például a magánélet védelmét. Szintén az októberi módosítás eredménye, hogy immár a rendezvények erőszakmentes megzavarása is bűncselekménynek számít, amivel Orbán Viktor kifütyülésétől, megdobálásától stb. igyekszik elvenni az emberek kedvét a hatalom.

Novemberben Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes egy olyan törvényjavaslatot is benyújtott, amely az állami ünnepségek idején a szimbolikus budapesti közterületeket kivette volna a gyülekezési jog hatálya alól, és az önkormányzatoknak további jogot adott volna a lista bővítésére. Ezt a javaslatot előbb enyhítették, később visszavonták, jelenleg „átdolgozás” alatt van.

Ezen szándékok mind egy irányba mutatnak, a „jog” által az emberek elégedetlenségétől megvédeni kívánt „védett személy” nem más, mint Orbán Viktor. Egyszemélyi irányításon alapuló autoriter rendszerekre nézve nincs veszélyesebb annál, amikor a düh, az irónia vagy a gúny személyesen a vezető ellen irányul.

Ezért kerül Orbán minden olyan vitát vagy interjút, ahol lebőghetne, és ezért van kiadva az állami hirdetésekkel pórázon tartott „ellenzéki” médiumoknak, hogy a miniszterelnöktől és családjától maradjanak távol. De végső soron „Mészáros Lőrinc” kitalálása és felépítése az ország leggazdagabb embereként is ugyanazt a célt szolgálja, mint a kellemetlen demonstrációk betiltása: elfedni a tényt, hogy a király meztelen.

A decemberi tüntetéshullám, a parlamenti és parlamenten kívüli ellenzék aktivizálódása azt jelezte, hogy az ország nem orbánista része érzi, kit kell a tiltakozás középpontjába állítani. A tüntetések alkotmányellenes korlátozását megengedő szabályok ellenére erre továbbra is lesz lehetőség. Bízhatunk az elemi felháborodás erejében és a bírói függetlenség maradékában.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.