Orbán és tanítványai – Kósa útja, Giró-Szász szállodája

  • narancsblog
  • 2014. november 25.

Narancsblog

Kósa Lajosnak Orbán Viktor sertéseivel gyűlt meg a baja, s Giró-Szász András leendő hoteltulajdonosnak is miattuk főhet a feje. Orbán disznai mérgezik a közéletet.

Kósa Lajos, a Fidesz országgyűlési képviselője új-zélandi hangversenyprogramja kapcsán kedden nyilatkozatot adott a hír24-nek. Közlendőjével szembesülve a következőkre jöttünk rá. Ja, a szórványmagyaroknál? Tényleg? Az más! És még szar helyre is szólt a jegy? Bocs, hát ezt már tényleg nem gondoltuk volna. Csak harmincezerbe volt a szobaár, holott lehetett volna félmillió is, s csupán háromezer a friss hal a kikötőben? Ne már! Komolyan? Mi kérünk elnézést! És nem titkárnő, hanem kabinetfőnök? És a Perthben élő testvérét? Akkor a mi kurva anyánkat, természetesen. (Azt most hagyjuk, hogy Perth és Auckland repülővel is több mint hatórányira van egymástól, hisz nem költöztetheti az ember a rokonságát a Rolling Stones kénye-kedve szerint.)

false

Az, hogy Kósa Lajosnak nincs tökéletesen rendben az elmeállapota, már közvetlenül az új-zélandi koncertturné előtti kupakos beszédéből is elég nyilvánvaló volt. Ezen a héten legfeljebb egészségkárosodásának idült természetére derült fény. De mi most nem azért jöttünk, hogy elítéljük őt kis kiruccanása miatt. Ellenkezőleg, megvédjük Kósa Lajost, mert tudjuk, hogy ő az életét is odaadná szeretett városa, Debrecen mozgóképkultúrájáért, nemhogy Aucklandbe, de a pokol fenékére is elutazna, ha a városi televízió arra kérné. Ott előadásokat tartana, elbeszélgetne a helyi emberekkel, elkísérné a forgatócsoportot, és részt venne a forgatásokon (Lajos, hozzad már ide a statívot, köszöntem!).

S ha még csak a debreceni mozgóképkultúra alakulása, a szórványért ellenzékben is kifejtett tényfeltáró buzgalma lenne Kósa Lajos legnagyobb baja, nem is biztos, hogy olyan nagyon kéne őt védeni. Azért kell itt megvédenünk Kósa Lajost, mert nagyobb az ő baja, szegénynek. Kósa Lajosnak Orbán Viktor disznaival gyűlt meg ugyanis a baja, és ott már elkél a sürgős védelem. Vagyis dehogy Orbán disznai miatt romlott le ennyire Kósa állaga, természetesen Mészáros Lőrinc disznairól van szó. Vaddisznók azok, könyörtelenek, Giró-Szász András leendő hoteltulajdonosnak is miattuk főhet a feje, s az összes látszólag gátlástalan pojácának is, a 32 milliós államtitkárnak, a Pasa park lakójának, a házukhoz utat építtetőknek meg a többinek. A szellemmel. A NER szellemével, ami – nos, elég rossz ízlésre utaló módon, de – mégiscsak a mészárosi sertésekben találta decensnek testet ölteni.

Amikor Orbán Viktor egy nap alatt vidéki felségterülete két igyekvő kasznárjának a hizlaldáját a nemzetiszínű szalag átvágásával, ünnepi beszéddel, illetékes és kevésbé illetékes kormánytagok és gazdasági vezetők tömeges jelenlétében adta át – most mit finomkodunk, Magyarország miniszterelnöke átadta saját magának a saját sertés- és marhatelepét, Himnusszal –, akkor még az olyan szintű szellemi kihívásokkal, mint egy fémkupak sem nagyon boldoguló alakok előtt bizonyossá kellett váljon, hogy mi is a módi minálunk. Mert ezekhez a disznókhoz egy Rolling Stones-koncert a kabinetfőnöknővel meg a mozgókép-kulturális szórvánnyal, tényleg smafu – még orcátlanságban is. Igyekvő semmiség.

Valamivel tagadhatatlanul jobb teljesítmény a sógor vagy koma szállodájának résztulajdona, s a közel milliárdos vagyon annak a cégnek a vezéralakjától, amely cég (cég? egy frászt: szellemi műhely) az elmúlt időszak tán legordasabb korrupciós botrányának, a némileg megengedően kiutasítási botránynak nevezett, nagy valószínűséggel köztörvényes gyalázatnak kábé az epicentrumában áll. De hát Giró-Szász a szellem embere, jól kereső politikai elemző, szegény Kósa meg a kupakoké, neki csak egy koncertecskére fussa, a kakasülőről.

Oké, lehet minderre azt mondani, hogy a politikában eltöltött évek sokasága – Kósa és Orbán esetében több mint negyed századról beszélhetünk – valamennyire ketrecbe zárja a gondolatokat, leszűkíti a napi hatalmi harcokra a szellem horizontját. Meglehet, ilyenkor azt hiszi az ember, hogy annyi a világ, amit maga körül lát, s nincs is fontosabb kérdés annál, hogy éppen kit kell legyőzni, vagy kitől kell elvenni egy kis pénzt az országüzem zavartalan működtetésére. Így a veterán kreál magának egy másik valóságot, amiben helyessé lesz a helytelen, hiszen jó ügyet szolgál végső soron, elvárhatóvá a megengedhetetlen, és természetes lesz a beteges. És persze észrevétlen lesz a képtelen, mely élethelyzet adott esetben olyan elszólásokra ragadja elszenvedőjét, szigorúan egyes szám első személyben, aminek pont az ellenkezője igaz. Amint az történt Orbán és ugyancsak minap a Handelsblatt viszonylatában: „megvédtem Magyarország szuverenitását Oroszországgal szemben”.

Még az is lehet, hogy így van, mármint ez az átlépés a negyedik dimenzióba, valami nem létező álvilágba. Csakhogy az álvilág azért ál, mert nincs. Csak az ember van, a matéria, az anyag, amiből Kósát, Orbánt, Giró-Szászt gyúrta az anyatermészet. S nem a huszonöt év közügyi részvétel rontja meg az embert. Az ember mocskolja be a köz ügyeit. Ezek az emberek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.