Rogán üzenete a színpadról

  • narancs.hu
  • 2012. december 2.

Narancsblog

„Ezt nem engedjük!” – kiáltotta Rogán Antal az összegyűlt tízezres tömeggel a náciellenes megmozduláson, és ez volt a legkonkrétabb mondata.

„Ezt nem engedjük!” – kiáltotta Rogán Antal az összegyűlt tízezres tömeggel a náciellenes megmozduláson, és ez volt a legkonkrétabb mondata. Amúgy ő alanyi jogon jött el, személyes felindultságból, meggyőződésből – ezt gyermekeinek gyakori emlegetésével hangsúlyozta.

Mi most nem hangsúlyozzuk a nyirőzést, a NAT feldíszítését fasisztákkal, vagyis azokat a politikai lépéseket, amelyeket a Horthy-korszak és a fasiszta eszmék előhívásáért tett az a kormánypárt, melynek Rogán oszlopos tagja, egyik vezetője. Mindez lassan beleivódik a zsigereinkbe, mindez ma már hétköznapinak számít. Rogánt a hatalomban, parlamenti képviselőként eddig nem zavarta a megbélyegzés.

„Ezt nem engedjük” – mondta; szívesen értelmeznénk ezt úgy, hogy nem a színpadnak szólt, s ezentúl egy másik politika következik, de a kormánypárt képviselője nem mondott semmi olyat, amiből erre következtethetnénk. Nem húzott határt saját politikájukban. Egy mondata volt csupán, amit értelmezhetünk a hatalmon lévők felelősségvállalására vonatkozónak, az utolsó: Magyarország megvédi polgárait. Ezt ugyan még nem tapasztaltuk, kivált hajléktalan és cigány honfitársaink nem tapasztalhatták, viszont már olvastuk nem egy kormányközleményben, azokban sem jelentett semmit. Mint ahogy az a gusztustalanul giccses, súlytalan és zavaros lírai betét sem jelentett semmit Rogán beszédében, amelyben a Birkenau sínszálai mellől hozott marék földről beszélt: „Mikor átléptük a magyar határt, éreztem, hogy hazatért vele egy lélek is. Ha ez a lélek ma itt van velünk, tudja, hogy nem volt hiába.”

Ez azért ennyire nem egyszerű, frakcióvezető úr.

„Ezt nem engedjük! Ezt már nem engedjük!” – így hangzott szó szerint Rogán kiáltása. Mint aki elszólta magát: áttételesen visszaigazolni a gyűlölet politikáját lehet, paramilitáris szervezeteket tűrni lehet, solymosieszterezés belefér, a zsidók listázása már nem fér bele. Burkoltan lehet, nyíltan nem. Ezt üzente Rogán Antal a színpadról, nem mást.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.