Szijjártó megsértődött: ne számolgassuk már, hogy mennyibe fáj egy miniszteri helikopterezés

  • narancs.hu
  • 2019. július 13.

Narancsblog

Így is, úgy is szánalomra méltó: ha igazat mondott, akkor azért, ha hazudott, akkor azért.

Komoly fejtörést okozna megszámlálni, hogy az elmúlt tizenöt évben hány hazai reality-sztár süllyedt el a szórakoztató ipar emésztőgödrében, de az egyikükről, bizonyos VV Aurélióról, némiképp okkal gondolhatták, hogy halhatatlanná válik a maga módján. Noha VV Aurélio mutatványa a kereskedelmi televíziózás számos mélypontja közül is az egyik legmélyebb volt 2014 januárjában, azt mégsem lehet letagadni, hogy akkortól kezdve új értelmet nyert a „helikopterezés” szó, sokan még azt is hihették, hogy ez örökre így marad.

Nagyobbat nem is tévedhettek. Alig telt el két és fél év,

Rogán Antalnak és nejének gond nélkül sikerült felülmúlnia a szerencsétlen faszpörgetőt.

Nem is azért, mert helikopterrel érkeztek a falusi lagziba, inkább azért is, mert ezt Rogán egyszerűen letagadta… Így aztán sikerült VV Auréliónál is nagyobb hülyét csinálnia magából, ugyanis a luxuskirándulásról fényképek is készültek.

Azt valószínűleg már soha nem tudjuk meg, hogy ezért kellett-e megszüntetni a Népszabadságot, azt meg lassan elfelejtjük, hogy a békemenetes Bencsik azzal mentegette Rogánt, hogy „félmillió forint egy ilyen helikopter-bérlés, minden középosztálybéli ember ki tudná fizetni”, de az bizonyos, hogy 2016 októberében


már senkinek nem VV Aurélio jutott az eszébe, ha azt hallotta: helikopterezés.

Mostanáig tehát úgy tűnt, hogy a helikopter az idők végezetéig Rogán jele marad a NER-játszótéren, legfeljebb Semjén Zsolt tudta megszorongatni a lappföldi szállítmányozásával, ám tegnap egy, az előzőekhez hasonlóan arcátlan helikopterezést mutatott be Szijjártó Péter, és ha pontozni lehetne ezt a „versenyszámot”, immár neki sem kell szégyenkeznie a kollégái előtt. Igaz, elsőre úgy tűnik, hogy a Szijjártó kispályás hozzájuk képest, hiszen nem lagziba ment, és nem is szarvast emelgetett, ő hivatalos útra ment a napfényes Nyergesújfaluba, ahol sürgősen le kellett tennie egy alapkövet, csakhogy a manőver épp úgy, mint annak a kommunikációja ugyanakkora pofátlanság, mint a korábbiak.

Ha valaki nem tudná, Nyergesújfalu 60 kilométerre van Budapesttől, egy megkülönböztető jelzéssel száguldó fekete autóval – mert hogyan másképp közlekedne egy k. miniszter – fél óra alatt simán ott lehet lenni. De legyen háromnegyed óra.

Nos, úgy látszik, hogy Szijjártó ennyit sem bír ki, ha efféle vidéki mulatságba hívják,

ezért kellett helikopteren betámadnia Komárom megyét, mert az az alapkő nem bírt volna ki még maximum húsz percet, a miniszter pedig szükséget érezte, hogy ő jelentse be: a japán tulajdonú Toray Industries Hungary Kft. lítium akkumulátorokhoz használt szeparátor filmet előállító üzemet épít Nyergesújfalun.

Ne számolgassuk, hogy mennyibe fáj egy-egy ilyen miniszteri leruccanás, minden bizonnyal aprópénz ahhoz mérten, amennyit nap mint nap elköltenek az adónkból a saját nagyságukat és fontosságukat bizonyítandó. Elég csak felidézni, hogy hogyan reagált a minisztérium sajtóosztálya, amikor a helikopterezés felől érdeklődtek, mert ebből nagyon is jól látszik, hogy mennyire hülyére vehetik a maradék sajtót, azon keresztül pedig bennünket, magyar állampolgárokat. Amikor ugyanis a külügy azzal jön, hogy „Szijjártó Péter azért utazik helikopterrel, mert a Vang Ji kínai külügyminiszterrel zajló tárgyalás után

20 perc alatt kell odaérnie Nyergesújfalura,

a 127 milliárd forint értékű beruházással kapcsolatos megbeszélésre” – vagyis a miniszter tulajdonképpen áldozatot hozott –, akkor megint csak az juthat eszünkbe, ami annyiszor: a pofátlanság nem ismer határokat. És nem csak azért, mert Szijjártó még a miniszter szó – közszolga – jelentésével sincsen tisztában, miközben úgy tesz, mintha felsőbbrendű és tévedhetetlen volna, ennél is vérlázítóbb, hogy államférfiúi alkalmatlanságát ő maga közli, ráadásul kioktató hangnemben. Szijjártó ugyanis nem kevesebbet üzent a sajtósán keresztül, mint azt, hogy neki, vagyis Magyarország külgazdasági és külügyminiszterének kell alkalmazkodnia egy hazánkban tartózkodó üzletemberhez, vagyis ő valójában egy paprikajancsi, akit nemcsak Orbán Viktor ugráltat, hanem szinte bárki, aki nem az ő hatalmától függ. Mert hiába nagyhatalmú és befolyásos ember, a japán Toray Industries elnöke, Nikkaku Akihiro azt még róla is nehezen tudnánk elképzelni, hogy úgy menne külföldre üzletelni, hogy közben elvárja, az adott ország külügyminisztere az ő időbeosztásához alkalmazkodjon. Pláne, ha kb. negyedóráról van szó.

Szijjártó helikopterezése így is, úgy is szánalomra méltó: ha igazat mondott, akkor azért, ha hazudott, akkor azért. Várjuk a következő felszállót.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.