Tarlós bosszúja – A félredobott Vígszínház

  • narancsblog
  • 2013. november 10.

Narancsblog

Csak az a kár, hogy a hülye törvények miatt nem vezethet színházat senki lejárt mandátummal, pedig akkor hagyni lehetne az egész Vígszínház-ügyet a francba. Hiszen kiderült róla, hogy a választásokig már nem prioritás, sőt egyenesen rizikófaktor, mivel Balázs Péter még a jobboldal józanabb része számára is vállalhatatlan. Akkor meg mit kell vele egyáltalán foglalkozni? A legjobb lenne addig is bezáratni az egész kócerájt – csak állítólag a Pozsonyi út környéke már attól is átszavazna.

Nagyjából ez lehetett az oka annak, hogy miután a főváros előbb eredménytelennek nyilvánította a Vígszínház igazgatói pályázatát, jó egyhavi gondolkodás után most csak másfél éves intervallumra, tehát gyakorlatilag még egy évadra írták ki az új felhívást. Kilencven nap múlva várható döntés, azaz február közepén – megengedően számolva marad utána két hónapja a kinevezett igazgatónak, hogy évadot tervezzen, színészekkel és rendezőkkel tárgyaljon.

Újabb bizonyítéka ez annak, hogy a városvezetésnek lövése sincs a színházcsinálásról; épp olyan egyértelmű, mint amikor kijelentették, hogy színházat adnának Alföldi Róbertnek a Nemzeti Színház helyett, aztán kiderült, hogy január elsejei nyitást terveztek, mert annyit sem tudnak, hogy a színházi évad nem a naptári év elején, hanem szeptemberben kezdődik. Mert fogalmuk sincs a különbségről egy villanykörte-dobozoló üzem és egy kulturális intézmény között: mindkettő addig fontos nekik, ameddig koncként lehet használni a csókosoknak, vagy szavazatokat lehet vele szerezni.

Mert egy villanykörte-dobozoló üzemet minden további nélkül lehet másfél évig vezetni – egy színházat egy évadnyi jövőképpel viszont legfeljebb működtetni vagy fenntartani lehet, előre vinni nem. És nemcsak azért, mert a praktikus dolgokhoz is idő kell – szerződtetni, jogokat vásárolni, rendezőket, vendégeket egyeztetni, utazásokat, meghívásokat szervezni –, de főként azért, mert a színház akkor ér bármit is, ha folyamatok zajlanak benne. Színészek szoknak össze egymással és rendezőkkel, a fiatalok fejlődnek, az idősebbek újabb inspirációkat kapnak, a közönség színházi nyelvet tanul, a gondolkodásmód formálódik. Ehhez még az ötéves ciklusok is jócskán szűkösek (lásd a magyar színháztörténelem legnevesebb műhelyeinek igazgatóimandátum-hosszait), egy évad viszont konkrétan csak a vegetációra elég.

A másfél évre szóló kiírás nemcsak a városvezetés inkompetenciájának bizonyítéka, hanem annak is, hogy választott vezetőink nemcsak egy-egy művészt vagy intézményt készek bármikor feláldozni saját érdekeik oltárán, s hogy nemcsak lojális vagy kevésbé lojális kinevezettjeik jutalmazásáról és félreállításáról van szó. Hanem arról, hogy a színház – és vele együtt alighanem az egész kultúra – nem több nekik egyik saját tulajdonuknál a sokból, amelyet, ha épp nem lehet vele hatalmat nyerni, demonstrálni vagy biztosítani, akár félre is lehet dobni a sarokba, a többi kacat mellé.

Mert azt hiszik, az ország nem működhetne nélkülük. Tévedés: az ország kultúra nélkül nem működhet.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.