Tarlós bosszúja – A félredobott Vígszínház

  • narancsblog
  • 2013. november 10.

Narancsblog

Csak az a kár, hogy a hülye törvények miatt nem vezethet színházat senki lejárt mandátummal, pedig akkor hagyni lehetne az egész Vígszínház-ügyet a francba. Hiszen kiderült róla, hogy a választásokig már nem prioritás, sőt egyenesen rizikófaktor, mivel Balázs Péter még a jobboldal józanabb része számára is vállalhatatlan. Akkor meg mit kell vele egyáltalán foglalkozni? A legjobb lenne addig is bezáratni az egész kócerájt – csak állítólag a Pozsonyi út környéke már attól is átszavazna.

Nagyjából ez lehetett az oka annak, hogy miután a főváros előbb eredménytelennek nyilvánította a Vígszínház igazgatói pályázatát, jó egyhavi gondolkodás után most csak másfél éves intervallumra, tehát gyakorlatilag még egy évadra írták ki az új felhívást. Kilencven nap múlva várható döntés, azaz február közepén – megengedően számolva marad utána két hónapja a kinevezett igazgatónak, hogy évadot tervezzen, színészekkel és rendezőkkel tárgyaljon.

Újabb bizonyítéka ez annak, hogy a városvezetésnek lövése sincs a színházcsinálásról; épp olyan egyértelmű, mint amikor kijelentették, hogy színházat adnának Alföldi Róbertnek a Nemzeti Színház helyett, aztán kiderült, hogy január elsejei nyitást terveztek, mert annyit sem tudnak, hogy a színházi évad nem a naptári év elején, hanem szeptemberben kezdődik. Mert fogalmuk sincs a különbségről egy villanykörte-dobozoló üzem és egy kulturális intézmény között: mindkettő addig fontos nekik, ameddig koncként lehet használni a csókosoknak, vagy szavazatokat lehet vele szerezni.

Mert egy villanykörte-dobozoló üzemet minden további nélkül lehet másfél évig vezetni – egy színházat egy évadnyi jövőképpel viszont legfeljebb működtetni vagy fenntartani lehet, előre vinni nem. És nemcsak azért, mert a praktikus dolgokhoz is idő kell – szerződtetni, jogokat vásárolni, rendezőket, vendégeket egyeztetni, utazásokat, meghívásokat szervezni –, de főként azért, mert a színház akkor ér bármit is, ha folyamatok zajlanak benne. Színészek szoknak össze egymással és rendezőkkel, a fiatalok fejlődnek, az idősebbek újabb inspirációkat kapnak, a közönség színházi nyelvet tanul, a gondolkodásmód formálódik. Ehhez még az ötéves ciklusok is jócskán szűkösek (lásd a magyar színháztörténelem legnevesebb műhelyeinek igazgatóimandátum-hosszait), egy évad viszont konkrétan csak a vegetációra elég.

A másfél évre szóló kiírás nemcsak a városvezetés inkompetenciájának bizonyítéka, hanem annak is, hogy választott vezetőink nemcsak egy-egy művészt vagy intézményt készek bármikor feláldozni saját érdekeik oltárán, s hogy nemcsak lojális vagy kevésbé lojális kinevezettjeik jutalmazásáról és félreállításáról van szó. Hanem arról, hogy a színház – és vele együtt alighanem az egész kultúra – nem több nekik egyik saját tulajdonuknál a sokból, amelyet, ha épp nem lehet vele hatalmat nyerni, demonstrálni vagy biztosítani, akár félre is lehet dobni a sarokba, a többi kacat mellé.

Mert azt hiszik, az ország nem működhetne nélkülük. Tévedés: az ország kultúra nélkül nem működhet.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.