Tarlós bosszúja – A félredobott Vígszínház

  • narancsblog
  • 2013. november 10.

Narancsblog

Csak az a kár, hogy a hülye törvények miatt nem vezethet színházat senki lejárt mandátummal, pedig akkor hagyni lehetne az egész Vígszínház-ügyet a francba. Hiszen kiderült róla, hogy a választásokig már nem prioritás, sőt egyenesen rizikófaktor, mivel Balázs Péter még a jobboldal józanabb része számára is vállalhatatlan. Akkor meg mit kell vele egyáltalán foglalkozni? A legjobb lenne addig is bezáratni az egész kócerájt – csak állítólag a Pozsonyi út környéke már attól is átszavazna.

Nagyjából ez lehetett az oka annak, hogy miután a főváros előbb eredménytelennek nyilvánította a Vígszínház igazgatói pályázatát, jó egyhavi gondolkodás után most csak másfél éves intervallumra, tehát gyakorlatilag még egy évadra írták ki az új felhívást. Kilencven nap múlva várható döntés, azaz február közepén – megengedően számolva marad utána két hónapja a kinevezett igazgatónak, hogy évadot tervezzen, színészekkel és rendezőkkel tárgyaljon.

Újabb bizonyítéka ez annak, hogy a városvezetésnek lövése sincs a színházcsinálásról; épp olyan egyértelmű, mint amikor kijelentették, hogy színházat adnának Alföldi Róbertnek a Nemzeti Színház helyett, aztán kiderült, hogy január elsejei nyitást terveztek, mert annyit sem tudnak, hogy a színházi évad nem a naptári év elején, hanem szeptemberben kezdődik. Mert fogalmuk sincs a különbségről egy villanykörte-dobozoló üzem és egy kulturális intézmény között: mindkettő addig fontos nekik, ameddig koncként lehet használni a csókosoknak, vagy szavazatokat lehet vele szerezni.

Mert egy villanykörte-dobozoló üzemet minden további nélkül lehet másfél évig vezetni – egy színházat egy évadnyi jövőképpel viszont legfeljebb működtetni vagy fenntartani lehet, előre vinni nem. És nemcsak azért, mert a praktikus dolgokhoz is idő kell – szerződtetni, jogokat vásárolni, rendezőket, vendégeket egyeztetni, utazásokat, meghívásokat szervezni –, de főként azért, mert a színház akkor ér bármit is, ha folyamatok zajlanak benne. Színészek szoknak össze egymással és rendezőkkel, a fiatalok fejlődnek, az idősebbek újabb inspirációkat kapnak, a közönség színházi nyelvet tanul, a gondolkodásmód formálódik. Ehhez még az ötéves ciklusok is jócskán szűkösek (lásd a magyar színháztörténelem legnevesebb műhelyeinek igazgatóimandátum-hosszait), egy évad viszont konkrétan csak a vegetációra elég.

A másfél évre szóló kiírás nemcsak a városvezetés inkompetenciájának bizonyítéka, hanem annak is, hogy választott vezetőink nemcsak egy-egy művészt vagy intézményt készek bármikor feláldozni saját érdekeik oltárán, s hogy nemcsak lojális vagy kevésbé lojális kinevezettjeik jutalmazásáról és félreállításáról van szó. Hanem arról, hogy a színház – és vele együtt alighanem az egész kultúra – nem több nekik egyik saját tulajdonuknál a sokból, amelyet, ha épp nem lehet vele hatalmat nyerni, demonstrálni vagy biztosítani, akár félre is lehet dobni a sarokba, a többi kacat mellé.

Mert azt hiszik, az ország nem működhetne nélkülük. Tévedés: az ország kultúra nélkül nem működhet.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.