Tarlós bosszúja – A félredobott Vígszínház

  • narancsblog
  • 2013. november 10.

Narancsblog

Csak az a kár, hogy a hülye törvények miatt nem vezethet színházat senki lejárt mandátummal, pedig akkor hagyni lehetne az egész Vígszínház-ügyet a francba. Hiszen kiderült róla, hogy a választásokig már nem prioritás, sőt egyenesen rizikófaktor, mivel Balázs Péter még a jobboldal józanabb része számára is vállalhatatlan. Akkor meg mit kell vele egyáltalán foglalkozni? A legjobb lenne addig is bezáratni az egész kócerájt – csak állítólag a Pozsonyi út környéke már attól is átszavazna.

Nagyjából ez lehetett az oka annak, hogy miután a főváros előbb eredménytelennek nyilvánította a Vígszínház igazgatói pályázatát, jó egyhavi gondolkodás után most csak másfél éves intervallumra, tehát gyakorlatilag még egy évadra írták ki az új felhívást. Kilencven nap múlva várható döntés, azaz február közepén – megengedően számolva marad utána két hónapja a kinevezett igazgatónak, hogy évadot tervezzen, színészekkel és rendezőkkel tárgyaljon.

Újabb bizonyítéka ez annak, hogy a városvezetésnek lövése sincs a színházcsinálásról; épp olyan egyértelmű, mint amikor kijelentették, hogy színházat adnának Alföldi Róbertnek a Nemzeti Színház helyett, aztán kiderült, hogy január elsejei nyitást terveztek, mert annyit sem tudnak, hogy a színházi évad nem a naptári év elején, hanem szeptemberben kezdődik. Mert fogalmuk sincs a különbségről egy villanykörte-dobozoló üzem és egy kulturális intézmény között: mindkettő addig fontos nekik, ameddig koncként lehet használni a csókosoknak, vagy szavazatokat lehet vele szerezni.

Mert egy villanykörte-dobozoló üzemet minden további nélkül lehet másfél évig vezetni – egy színházat egy évadnyi jövőképpel viszont legfeljebb működtetni vagy fenntartani lehet, előre vinni nem. És nemcsak azért, mert a praktikus dolgokhoz is idő kell – szerződtetni, jogokat vásárolni, rendezőket, vendégeket egyeztetni, utazásokat, meghívásokat szervezni –, de főként azért, mert a színház akkor ér bármit is, ha folyamatok zajlanak benne. Színészek szoknak össze egymással és rendezőkkel, a fiatalok fejlődnek, az idősebbek újabb inspirációkat kapnak, a közönség színházi nyelvet tanul, a gondolkodásmód formálódik. Ehhez még az ötéves ciklusok is jócskán szűkösek (lásd a magyar színháztörténelem legnevesebb műhelyeinek igazgatóimandátum-hosszait), egy évad viszont konkrétan csak a vegetációra elég.

A másfél évre szóló kiírás nemcsak a városvezetés inkompetenciájának bizonyítéka, hanem annak is, hogy választott vezetőink nemcsak egy-egy művészt vagy intézményt készek bármikor feláldozni saját érdekeik oltárán, s hogy nemcsak lojális vagy kevésbé lojális kinevezettjeik jutalmazásáról és félreállításáról van szó. Hanem arról, hogy a színház – és vele együtt alighanem az egész kultúra – nem több nekik egyik saját tulajdonuknál a sokból, amelyet, ha épp nem lehet vele hatalmat nyerni, demonstrálni vagy biztosítani, akár félre is lehet dobni a sarokba, a többi kacat mellé.

Mert azt hiszik, az ország nem működhetne nélkülük. Tévedés: az ország kultúra nélkül nem működhet.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.