Elhunyt Szirtes András filmrendező

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 29.

Nekrológ

72 évet élt, különleges filmeket hagyott ránk.

"Mély fájdalommalmal tudatjuk, hogy Szirtes András forgatókönyvíró, dramaturg, költő,vágó, operátőr, rendező, színész, zenész, különleges kísérletező filmes, mindenes, barátunk - 72 éves korában - tegnap itt hagyott bennünket. Filmjei különleges helyet foglalnak el a magyar filmművészetben. Halála nagy veszteség a teljes mozgóképes szakmának. A Magyar Filmművészek Szövetsége saját halottjának tekinti" – írja közösségi oldalán a Magyar Filmművészek Szövetsége.

Szirtes András 1969-ben érettségizett, majd villanyszerelő ipari tanulóként került a Mafilmhez, ahol 1969–1994 között volt villanyszerelő, műszerész, kábeles, segédmikrofonos, szalagjátszós, vágóasszisztens, vágó, segédoperatőr, operatőr, rendezőasszisztens, végül rendező lett.

1974–1977 között a Színház- és Filmművészeti Főiskolán filmvágó szakos hallgatója volt, 1975-ben elvégezte a filozófia-esztétika szakot. 1987–1989 között az Egyesült Államokban tartott egyetemi előadásokat. Tagja volt a Magyar Filmművészek Szövetségének és a Magyar Filmrendezők Céhének.

Munkái közül talán a legismertebbek Bisztró, a Gravitáció, a Sade márki élete, valamint kísérleti filmje, a Hajnal (Allegro), amelyen öt éven át dolgozott, és ami különböző gyárakban engedély nélkül filmezve készült. 1998-ban Balázs Béla-díjat kapott.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.