Olvasói levelek

Egotrip. Mérő László: Maga itt a tánctanár? (Tolerancia)

Magyar Narancs, 2011. november 17.

  • 2012. február 5.

Olvasói levelek

Mérő László a köznevelési törvénytervezetről írt. Véleménye szerint tulajdonképpen mindegy, mi van a törvényben, hiszen "mindenhez a világon sok út vezet" - így az eredményes nevelés felé is.

Másik tétele szerint pedig nagyjából az is mindegy, hogy mi történik a nevelési, oktatási intézményekben: ezt saját gyermekeivel kapcsolatos élményei alapján, de általános érvénnyel állítja. Nem vitatom a szerző azon állítását, hogy "sok út vezet a Nirvánába, és az egyik éppen olyan jó lehet, mint a másik" - azt viszont állítom, hogy bár sok út lehet jó, de messze nem mindegyik.

A tervezet egyik hibája valóban az - ezt a szerző is jól látja -, hogy készítői azt gondolják, a helyes nevelési elvek tekintetében birtokukban van a bölcsek köve. Súlyos hiba, de nem az egyetlen, sőt mesz-sze nem a legsúlyosabbak közül való! Ha Mérő megmaradna a tolerancia általános értelmezésénél, és nem alkalmazná ezt a törvénnyel kapcsolatos vita és a benne részt vevő felek árnyalatlan, végiggondolatlannak tűnő minősítésére, akkor elfogadható lenne az írása. Ám publicisztikája végén az alábbi értékelést adja: "Az új oktatási törvénnyel nem az a fő bajom, amit mostanában oly sokat szidnak benne (...) ez a törvény éppen a legrosszabb értelemben épül a toleranciára (...). Ezért gondolom, hogy ez a törvény úgy rossz, ahogy van. De ugyanez a bajom a törvény kritikusaival is. Jobb (...) törvényt csakis akkor lehetne alkotni, ha megtanulnánk, hogy sokféle módon nevelhető a társadalom számára hasznos, a helyét jól megtaláló állampolgár. Ennek egyik útja akár a mostani törvény által favorizált iskolatípus is lehet."

Így az írás - szellemi értelemben - már veszélyes. Mert azt üzeni az olvasónak, hogy a törvény tartalmával tulajdonképpen nincs baj, csak azzal, hogy ezt az egyetlen helyes útnak tartja. Mert azt állítja, hogy a tervezet megalkotói és az azt szakmai alapon kritizálók egyformán tévesen gondolkodnak, hibásan viselkednek. Mert mindezzel a laikus közvéleményt félretájékoztatja.

Az olvasóban felmerül a kérdés: érti-e a szerző a tervezetet? Nézzük konkrétan, és szűken csak az esélyegyenlőség szempontjából a javaslatot:

- Érti-e a szerző, hogy a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek körének "puha", szubjektív megítélésen alapuló jellemzőkkel történő meghatározása, és a kategória túl szélesre nyitása az esélyegyenlőséget biztosító szolgáltatások valódi rászorultjait szorítja háttérbe az ezekből való részesülésnél? Érti-e, hogy az esélyegyenlőség kulcsa, hogy e támogatásoknak kik lesznek a valódi kedvezményezettjei? Tudja-e, hogy a szülők alacsony iskolázottsága és jövedelemviszonyai, illetve a családnélküliség a legfőbb oka az oktatási folyamatban való sikertelenségnek?

- Érti-e a szerző, hogy a tervezetben szereplő kis létszámú fejlesztő pedagógiai osztály, amibe az iskolaéretlennek nyilvánított hétéves gyerekek fognak járni, az egyéni differenciálás pedagógiai rendszerének alkalmazása helyett a korai szelekciót erősítő, elkülönítésen alapuló oktatásszervezést támogatja? Érti-e, hogy az a kisgyermek, aki ebben az osztályban nem sikeres, ezt az osztályt köteles ismételni - ekkor már nyolcévesen? Tudja-e, hogy ezzel szemben az integrált, inkluzív nevelés eredményességét számos nemzetközi és hazai kutatás egyértelműen igazolja?

- Érti-e a szerző, hogy az alsó tagozaton is elrendelhető évismétlés nem veszi figyelembe a gyerekek rendkívül eltérő ütemű fejlődését, az életkori sajátosságokat, a kisgyermekkori kudarcok azonnali és hosszú távú demotiváló hatásait, a családi háttérből fakadó nehézségeket?

- Érti-e a szerző, hogy a semmilyen középfokú iskolába fel nem vett diák a tervezet szerint a sehová nem vezető Híd I. programban folytathatja tanulmányait? És hogy aki itt nem felel meg, annak a Híd II. következik, aki pedig ott bukik meg, a Híd II. újrajárásával "erősítheti tovább" munkaerő-piaci esélyeit? Érti-e, hogy a tervezet e pontokkal is a szelekciót erősítő, elkülönítésen alapuló oktatásszervezést támogatja?

- Érti-e a szerző, hogy a tankötelezettség 16 éves korra való leszállítása semmiféle középfokú végzettséghez nem kötődik? Tudja-e, hogy egy csak általános iskolát végzett fiatal foglalkoztatási esélye ma alig 50 százalék? Tudja-e, hogy ez az intézkedés a szegény, iskolázatlan társadalmi csoportok gyermekeit érinti kiemelkedő mértékben?

- Érti-e szerző, hogy a méltányos közoktatás nem képzelhető el a szegregációt megakadályozó jogszabályi garanciák nélkül, de úgy sem, hogy van olyan intézmény, ahol a gyermek nem találkozik a sajátjától eltérő társadalmi helyzetű vagy kulturális hátterű társakkal? Érti-e, hogy a gyerekek kötelező általános iskolai felvételét meghatározó intézményi körzethatárok kialakítását csak konkrét számokkal és arányokkal lehetséges szabályozni?

Érti-e a szerző, hogy a tervezet mindezeket a tényeket nem veszi figyelembe?

Az alapkérdés: érték-e Mérő László számára a méltányosság, az egyenlő esélyek valódi biztosítása sok százezer gyermek számára? Vagy ez is csupán egy lehetséges út a sok közül, ami a Nirvánába vezet? A méltánytalanság, az esélyegyenlőtlenség is rendben van?

Molnár Lajos, az Equity Méltányos Közoktatásért Egyesület elnökhelyettese

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.