Olvasói levelek

Egotrip. Mérő László: Maga itt a tánctanár? (Tolerancia)

Magyar Narancs, 2011. november 17.

  • 2012. február 5.

Olvasói levelek

Mérő László a köznevelési törvénytervezetről írt. Véleménye szerint tulajdonképpen mindegy, mi van a törvényben, hiszen "mindenhez a világon sok út vezet" - így az eredményes nevelés felé is.

Másik tétele szerint pedig nagyjából az is mindegy, hogy mi történik a nevelési, oktatási intézményekben: ezt saját gyermekeivel kapcsolatos élményei alapján, de általános érvénnyel állítja. Nem vitatom a szerző azon állítását, hogy "sok út vezet a Nirvánába, és az egyik éppen olyan jó lehet, mint a másik" - azt viszont állítom, hogy bár sok út lehet jó, de messze nem mindegyik.

A tervezet egyik hibája valóban az - ezt a szerző is jól látja -, hogy készítői azt gondolják, a helyes nevelési elvek tekintetében birtokukban van a bölcsek köve. Súlyos hiba, de nem az egyetlen, sőt mesz-sze nem a legsúlyosabbak közül való! Ha Mérő megmaradna a tolerancia általános értelmezésénél, és nem alkalmazná ezt a törvénnyel kapcsolatos vita és a benne részt vevő felek árnyalatlan, végiggondolatlannak tűnő minősítésére, akkor elfogadható lenne az írása. Ám publicisztikája végén az alábbi értékelést adja: "Az új oktatási törvénnyel nem az a fő bajom, amit mostanában oly sokat szidnak benne (...) ez a törvény éppen a legrosszabb értelemben épül a toleranciára (...). Ezért gondolom, hogy ez a törvény úgy rossz, ahogy van. De ugyanez a bajom a törvény kritikusaival is. Jobb (...) törvényt csakis akkor lehetne alkotni, ha megtanulnánk, hogy sokféle módon nevelhető a társadalom számára hasznos, a helyét jól megtaláló állampolgár. Ennek egyik útja akár a mostani törvény által favorizált iskolatípus is lehet."

Így az írás - szellemi értelemben - már veszélyes. Mert azt üzeni az olvasónak, hogy a törvény tartalmával tulajdonképpen nincs baj, csak azzal, hogy ezt az egyetlen helyes útnak tartja. Mert azt állítja, hogy a tervezet megalkotói és az azt szakmai alapon kritizálók egyformán tévesen gondolkodnak, hibásan viselkednek. Mert mindezzel a laikus közvéleményt félretájékoztatja.

Az olvasóban felmerül a kérdés: érti-e a szerző a tervezetet? Nézzük konkrétan, és szűken csak az esélyegyenlőség szempontjából a javaslatot:

- Érti-e a szerző, hogy a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek körének "puha", szubjektív megítélésen alapuló jellemzőkkel történő meghatározása, és a kategória túl szélesre nyitása az esélyegyenlőséget biztosító szolgáltatások valódi rászorultjait szorítja háttérbe az ezekből való részesülésnél? Érti-e, hogy az esélyegyenlőség kulcsa, hogy e támogatásoknak kik lesznek a valódi kedvezményezettjei? Tudja-e, hogy a szülők alacsony iskolázottsága és jövedelemviszonyai, illetve a családnélküliség a legfőbb oka az oktatási folyamatban való sikertelenségnek?

- Érti-e a szerző, hogy a tervezetben szereplő kis létszámú fejlesztő pedagógiai osztály, amibe az iskolaéretlennek nyilvánított hétéves gyerekek fognak járni, az egyéni differenciálás pedagógiai rendszerének alkalmazása helyett a korai szelekciót erősítő, elkülönítésen alapuló oktatásszervezést támogatja? Érti-e, hogy az a kisgyermek, aki ebben az osztályban nem sikeres, ezt az osztályt köteles ismételni - ekkor már nyolcévesen? Tudja-e, hogy ezzel szemben az integrált, inkluzív nevelés eredményességét számos nemzetközi és hazai kutatás egyértelműen igazolja?

- Érti-e a szerző, hogy az alsó tagozaton is elrendelhető évismétlés nem veszi figyelembe a gyerekek rendkívül eltérő ütemű fejlődését, az életkori sajátosságokat, a kisgyermekkori kudarcok azonnali és hosszú távú demotiváló hatásait, a családi háttérből fakadó nehézségeket?

- Érti-e a szerző, hogy a semmilyen középfokú iskolába fel nem vett diák a tervezet szerint a sehová nem vezető Híd I. programban folytathatja tanulmányait? És hogy aki itt nem felel meg, annak a Híd II. következik, aki pedig ott bukik meg, a Híd II. újrajárásával "erősítheti tovább" munkaerő-piaci esélyeit? Érti-e, hogy a tervezet e pontokkal is a szelekciót erősítő, elkülönítésen alapuló oktatásszervezést támogatja?

- Érti-e a szerző, hogy a tankötelezettség 16 éves korra való leszállítása semmiféle középfokú végzettséghez nem kötődik? Tudja-e, hogy egy csak általános iskolát végzett fiatal foglalkoztatási esélye ma alig 50 százalék? Tudja-e, hogy ez az intézkedés a szegény, iskolázatlan társadalmi csoportok gyermekeit érinti kiemelkedő mértékben?

- Érti-e szerző, hogy a méltányos közoktatás nem képzelhető el a szegregációt megakadályozó jogszabályi garanciák nélkül, de úgy sem, hogy van olyan intézmény, ahol a gyermek nem találkozik a sajátjától eltérő társadalmi helyzetű vagy kulturális hátterű társakkal? Érti-e, hogy a gyerekek kötelező általános iskolai felvételét meghatározó intézményi körzethatárok kialakítását csak konkrét számokkal és arányokkal lehetséges szabályozni?

Érti-e a szerző, hogy a tervezet mindezeket a tényeket nem veszi figyelembe?

Az alapkérdés: érték-e Mérő László számára a méltányosság, az egyenlő esélyek valódi biztosítása sok százezer gyermek számára? Vagy ez is csupán egy lehetséges út a sok közül, ami a Nirvánába vezet? A méltánytalanság, az esélyegyenlőtlenség is rendben van?

Molnár Lajos, az Equity Méltányos Közoktatásért Egyesület elnökhelyettese

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”