Olvasói levelek

Egotrip. Mérő László: Maga itt a tánctanár? (Tolerancia)

Magyar Narancs, 2011. november 17.

  • 2012. február 5.

Olvasói levelek

Mérő László a köznevelési törvénytervezetről írt. Véleménye szerint tulajdonképpen mindegy, mi van a törvényben, hiszen "mindenhez a világon sok út vezet" - így az eredményes nevelés felé is.

Másik tétele szerint pedig nagyjából az is mindegy, hogy mi történik a nevelési, oktatási intézményekben: ezt saját gyermekeivel kapcsolatos élményei alapján, de általános érvénnyel állítja. Nem vitatom a szerző azon állítását, hogy "sok út vezet a Nirvánába, és az egyik éppen olyan jó lehet, mint a másik" - azt viszont állítom, hogy bár sok út lehet jó, de messze nem mindegyik.

A tervezet egyik hibája valóban az - ezt a szerző is jól látja -, hogy készítői azt gondolják, a helyes nevelési elvek tekintetében birtokukban van a bölcsek köve. Súlyos hiba, de nem az egyetlen, sőt mesz-sze nem a legsúlyosabbak közül való! Ha Mérő megmaradna a tolerancia általános értelmezésénél, és nem alkalmazná ezt a törvénnyel kapcsolatos vita és a benne részt vevő felek árnyalatlan, végiggondolatlannak tűnő minősítésére, akkor elfogadható lenne az írása. Ám publicisztikája végén az alábbi értékelést adja: "Az új oktatási törvénnyel nem az a fő bajom, amit mostanában oly sokat szidnak benne (...) ez a törvény éppen a legrosszabb értelemben épül a toleranciára (...). Ezért gondolom, hogy ez a törvény úgy rossz, ahogy van. De ugyanez a bajom a törvény kritikusaival is. Jobb (...) törvényt csakis akkor lehetne alkotni, ha megtanulnánk, hogy sokféle módon nevelhető a társadalom számára hasznos, a helyét jól megtaláló állampolgár. Ennek egyik útja akár a mostani törvény által favorizált iskolatípus is lehet."

Így az írás - szellemi értelemben - már veszélyes. Mert azt üzeni az olvasónak, hogy a törvény tartalmával tulajdonképpen nincs baj, csak azzal, hogy ezt az egyetlen helyes útnak tartja. Mert azt állítja, hogy a tervezet megalkotói és az azt szakmai alapon kritizálók egyformán tévesen gondolkodnak, hibásan viselkednek. Mert mindezzel a laikus közvéleményt félretájékoztatja.

Az olvasóban felmerül a kérdés: érti-e a szerző a tervezetet? Nézzük konkrétan, és szűken csak az esélyegyenlőség szempontjából a javaslatot:

- Érti-e a szerző, hogy a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek körének "puha", szubjektív megítélésen alapuló jellemzőkkel történő meghatározása, és a kategória túl szélesre nyitása az esélyegyenlőséget biztosító szolgáltatások valódi rászorultjait szorítja háttérbe az ezekből való részesülésnél? Érti-e, hogy az esélyegyenlőség kulcsa, hogy e támogatásoknak kik lesznek a valódi kedvezményezettjei? Tudja-e, hogy a szülők alacsony iskolázottsága és jövedelemviszonyai, illetve a családnélküliség a legfőbb oka az oktatási folyamatban való sikertelenségnek?

- Érti-e a szerző, hogy a tervezetben szereplő kis létszámú fejlesztő pedagógiai osztály, amibe az iskolaéretlennek nyilvánított hétéves gyerekek fognak járni, az egyéni differenciálás pedagógiai rendszerének alkalmazása helyett a korai szelekciót erősítő, elkülönítésen alapuló oktatásszervezést támogatja? Érti-e, hogy az a kisgyermek, aki ebben az osztályban nem sikeres, ezt az osztályt köteles ismételni - ekkor már nyolcévesen? Tudja-e, hogy ezzel szemben az integrált, inkluzív nevelés eredményességét számos nemzetközi és hazai kutatás egyértelműen igazolja?

- Érti-e a szerző, hogy az alsó tagozaton is elrendelhető évismétlés nem veszi figyelembe a gyerekek rendkívül eltérő ütemű fejlődését, az életkori sajátosságokat, a kisgyermekkori kudarcok azonnali és hosszú távú demotiváló hatásait, a családi háttérből fakadó nehézségeket?

- Érti-e a szerző, hogy a semmilyen középfokú iskolába fel nem vett diák a tervezet szerint a sehová nem vezető Híd I. programban folytathatja tanulmányait? És hogy aki itt nem felel meg, annak a Híd II. következik, aki pedig ott bukik meg, a Híd II. újrajárásával "erősítheti tovább" munkaerő-piaci esélyeit? Érti-e, hogy a tervezet e pontokkal is a szelekciót erősítő, elkülönítésen alapuló oktatásszervezést támogatja?

- Érti-e a szerző, hogy a tankötelezettség 16 éves korra való leszállítása semmiféle középfokú végzettséghez nem kötődik? Tudja-e, hogy egy csak általános iskolát végzett fiatal foglalkoztatási esélye ma alig 50 százalék? Tudja-e, hogy ez az intézkedés a szegény, iskolázatlan társadalmi csoportok gyermekeit érinti kiemelkedő mértékben?

- Érti-e szerző, hogy a méltányos közoktatás nem képzelhető el a szegregációt megakadályozó jogszabályi garanciák nélkül, de úgy sem, hogy van olyan intézmény, ahol a gyermek nem találkozik a sajátjától eltérő társadalmi helyzetű vagy kulturális hátterű társakkal? Érti-e, hogy a gyerekek kötelező általános iskolai felvételét meghatározó intézményi körzethatárok kialakítását csak konkrét számokkal és arányokkal lehetséges szabályozni?

Érti-e a szerző, hogy a tervezet mindezeket a tényeket nem veszi figyelembe?

Az alapkérdés: érték-e Mérő László számára a méltányosság, az egyenlő esélyek valódi biztosítása sok százezer gyermek számára? Vagy ez is csupán egy lehetséges út a sok közül, ami a Nirvánába vezet? A méltánytalanság, az esélyegyenlőtlenség is rendben van?

Molnár Lajos, az Equity Méltányos Közoktatásért Egyesület elnökhelyettese

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.