Olvasói levelek

Egotrip. Mérő László: Maga itt a tánctanár? (Tolerancia)

Magyar Narancs, 2011. november 17.

  • 2012. február 5.

Olvasói levelek

Mérő László a köznevelési törvénytervezetről írt. Véleménye szerint tulajdonképpen mindegy, mi van a törvényben, hiszen "mindenhez a világon sok út vezet" - így az eredményes nevelés felé is.

Másik tétele szerint pedig nagyjából az is mindegy, hogy mi történik a nevelési, oktatási intézményekben: ezt saját gyermekeivel kapcsolatos élményei alapján, de általános érvénnyel állítja. Nem vitatom a szerző azon állítását, hogy "sok út vezet a Nirvánába, és az egyik éppen olyan jó lehet, mint a másik" - azt viszont állítom, hogy bár sok út lehet jó, de messze nem mindegyik.

A tervezet egyik hibája valóban az - ezt a szerző is jól látja -, hogy készítői azt gondolják, a helyes nevelési elvek tekintetében birtokukban van a bölcsek köve. Súlyos hiba, de nem az egyetlen, sőt mesz-sze nem a legsúlyosabbak közül való! Ha Mérő megmaradna a tolerancia általános értelmezésénél, és nem alkalmazná ezt a törvénnyel kapcsolatos vita és a benne részt vevő felek árnyalatlan, végiggondolatlannak tűnő minősítésére, akkor elfogadható lenne az írása. Ám publicisztikája végén az alábbi értékelést adja: "Az új oktatási törvénnyel nem az a fő bajom, amit mostanában oly sokat szidnak benne (...) ez a törvény éppen a legrosszabb értelemben épül a toleranciára (...). Ezért gondolom, hogy ez a törvény úgy rossz, ahogy van. De ugyanez a bajom a törvény kritikusaival is. Jobb (...) törvényt csakis akkor lehetne alkotni, ha megtanulnánk, hogy sokféle módon nevelhető a társadalom számára hasznos, a helyét jól megtaláló állampolgár. Ennek egyik útja akár a mostani törvény által favorizált iskolatípus is lehet."

Így az írás - szellemi értelemben - már veszélyes. Mert azt üzeni az olvasónak, hogy a törvény tartalmával tulajdonképpen nincs baj, csak azzal, hogy ezt az egyetlen helyes útnak tartja. Mert azt állítja, hogy a tervezet megalkotói és az azt szakmai alapon kritizálók egyformán tévesen gondolkodnak, hibásan viselkednek. Mert mindezzel a laikus közvéleményt félretájékoztatja.

Az olvasóban felmerül a kérdés: érti-e a szerző a tervezetet? Nézzük konkrétan, és szűken csak az esélyegyenlőség szempontjából a javaslatot:

- Érti-e a szerző, hogy a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek körének "puha", szubjektív megítélésen alapuló jellemzőkkel történő meghatározása, és a kategória túl szélesre nyitása az esélyegyenlőséget biztosító szolgáltatások valódi rászorultjait szorítja háttérbe az ezekből való részesülésnél? Érti-e, hogy az esélyegyenlőség kulcsa, hogy e támogatásoknak kik lesznek a valódi kedvezményezettjei? Tudja-e, hogy a szülők alacsony iskolázottsága és jövedelemviszonyai, illetve a családnélküliség a legfőbb oka az oktatási folyamatban való sikertelenségnek?

- Érti-e a szerző, hogy a tervezetben szereplő kis létszámú fejlesztő pedagógiai osztály, amibe az iskolaéretlennek nyilvánított hétéves gyerekek fognak járni, az egyéni differenciálás pedagógiai rendszerének alkalmazása helyett a korai szelekciót erősítő, elkülönítésen alapuló oktatásszervezést támogatja? Érti-e, hogy az a kisgyermek, aki ebben az osztályban nem sikeres, ezt az osztályt köteles ismételni - ekkor már nyolcévesen? Tudja-e, hogy ezzel szemben az integrált, inkluzív nevelés eredményességét számos nemzetközi és hazai kutatás egyértelműen igazolja?

- Érti-e a szerző, hogy az alsó tagozaton is elrendelhető évismétlés nem veszi figyelembe a gyerekek rendkívül eltérő ütemű fejlődését, az életkori sajátosságokat, a kisgyermekkori kudarcok azonnali és hosszú távú demotiváló hatásait, a családi háttérből fakadó nehézségeket?

- Érti-e a szerző, hogy a semmilyen középfokú iskolába fel nem vett diák a tervezet szerint a sehová nem vezető Híd I. programban folytathatja tanulmányait? És hogy aki itt nem felel meg, annak a Híd II. következik, aki pedig ott bukik meg, a Híd II. újrajárásával "erősítheti tovább" munkaerő-piaci esélyeit? Érti-e, hogy a tervezet e pontokkal is a szelekciót erősítő, elkülönítésen alapuló oktatásszervezést támogatja?

- Érti-e a szerző, hogy a tankötelezettség 16 éves korra való leszállítása semmiféle középfokú végzettséghez nem kötődik? Tudja-e, hogy egy csak általános iskolát végzett fiatal foglalkoztatási esélye ma alig 50 százalék? Tudja-e, hogy ez az intézkedés a szegény, iskolázatlan társadalmi csoportok gyermekeit érinti kiemelkedő mértékben?

- Érti-e szerző, hogy a méltányos közoktatás nem képzelhető el a szegregációt megakadályozó jogszabályi garanciák nélkül, de úgy sem, hogy van olyan intézmény, ahol a gyermek nem találkozik a sajátjától eltérő társadalmi helyzetű vagy kulturális hátterű társakkal? Érti-e, hogy a gyerekek kötelező általános iskolai felvételét meghatározó intézményi körzethatárok kialakítását csak konkrét számokkal és arányokkal lehetséges szabályozni?

Érti-e a szerző, hogy a tervezet mindezeket a tényeket nem veszi figyelembe?

Az alapkérdés: érték-e Mérő László számára a méltányosság, az egyenlő esélyek valódi biztosítása sok százezer gyermek számára? Vagy ez is csupán egy lehetséges út a sok közül, ami a Nirvánába vezet? A méltánytalanság, az esélyegyenlőtlenség is rendben van?

Molnár Lajos, az Equity Méltányos Közoktatásért Egyesület elnökhelyettese

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?