Olvasói levelek

"Kirekesztőből kirekesztett lettem"

Magyar Narancs, 2013. július 4.

  • Sipos András
  • Pap András László
  • 2013. augusztus 18.

Olvasói levelek

Nem örültem a hírnek, miszerint Szegedi Csanád zsidó identitásával Baruch Oberlander foglalkozik. Nem azért, mert bármilyen előítéletem van a rabbival szemben. Tiszteletre méltó az a hálózat, melyet hatalmas erőfeszítéssel létrehozott. A chabadnikok mára elfogadott felekezet és érdekes színfoltja a magyar vallási-kulturális életnek. Baruch maga pedig nagy tudású, bölcs ember. Inkább helyén lenne a fiatalember, ha pszichológus vagy társadalomtudós társaságában próbálna választ kapni identitására.

Amilyen volt Virág Teréz vagy Popper Péter. Ugyanis nem vallási kérdéssel, hanem súlyos társadalmi problémával állunk szemben. Negyedszázada, mióta a KÚT rendelő megnyitotta kapuit a háborús traumát elszenvedettek számára, vártam, mikor keresi fel őket egy Trianon sújtotta család vagy egy háborús bűnösként elítélt leszármazottja - eddig ilyen nem fordult a rendelőhöz.

Csanádtól megtudjuk, hogy családja két hagyománnyal bír, melyet két nagymamája képvisel. Az apai nagyszülő ezeréves székely család leszármazottja és legendáriumában a hajdani dicsőség fontos szerepet kap, melyet Trianon tragédiája tört derékba. A másik nagymama hallgat saját családja múltjáról - vagy jobbnak látja zsidó származását titkolni, vagy nem akar sebeket feltépni. Ennek az oldalnak a legendáriumát az unoka nem ismeri. Számára a múlt annál a szónál ér véget, hogy a nagymama túlélte Auschwitzot. Hadd tegyem hozzá: a Klein nagyi (ma túl a kilencvenen) viselkedése nagyon ismert és úgy nevezik: túlélési stratégia. Nem bevallani a múltat, védelmet keresni a jó keresztények között, szem se rebben, ha körülötte zsidóznak. Átérzem védekezésének jogosságát, egyáltalán nem ítélem el, hogy nem akart célponttá válni egy kisvárosban. Ahogy Szegedi Csanád pontosan megfogalmazza: "Nagyapám tulajdonképpen örült neki, hogy anyukám egy hazafias érzelmű fiúval jött össze, ezáltal is biztosítottnak látta, hogy minél messzebb kerül a megbélyegzett zsidóságtól." Mint egy klasszikus Ibsen-drámában: mindenki tud a családi titokról, de elhallgatják, míg váratlanul napfényre jut, és csak józan kezelése mentheti meg a Szegedi családot a tragédiától.

Van azonban egy fontosabb tény Szegedi CV-jében: történészként végzett a Károli Gáspár Egyetemen. Egyházi fenntartású egyetemen! Vajon milyen lehet a szellem ott, ahol az egykor nyílt náciként elhíresült nő tanult? Vajon kik és mire oktatják a történelem tudományára, majd tanítására hivatott fiatalembereket? Ezt én sokkal fontosabbnak tartom, mint a fafaragó apa érzelmi azonosulását az erdélyi magyarokkal. És ezért mondom: létezik egy búvópatak sok-sok család és tágabb közösség életében, mely a politikai változásoktól függetlenül torz, kirekesztő tradíciókkal szennyezett. És fiatal emberek százezreit egyetlen jelszó alá tereli: a nemzet minden tragédiájáról a magyarságtól idegen zsidók tehetnek.

Végül idézem György Péter (egyetemi tanár, ELTE BTK) okos szavait - aki önmagát, az egyetem apolitikus szellemét teszi felelőssé a diákság körében terjedő náci szellemért: "Fordulatot kell végrehajtanunk - azokra a kérdésekre kell racionális, észérveken alapuló választ adnunk, amelyeket a kor megkövetel. S az aktív, társadalmi felelősségüket értő tudásközösségek automatikusan marginalizálhatják a neonácikat: akik nem az érvelő ész és az egyenlőség, szabadság, testvériség hívői, hanem a tekintélytisztelet és a fajgyűlölet megszállottjai. S az egyetemen sincsen semmi keresnivalójuk." (A mi lányaink, a mi fiaink - Népszabadság, 2013. február 23.)

Sipos András

filmrendező

*

A Narancs hűséges előfizetőjeként és alkalmankénti szerzőjeként, "együttműködő olvasóként" mély szomorúsággal olvastam a Jobbik egykori alvezérével készített, a címlapra is felkerült interjút. Kedvelt lapom szerkesztősége ugyanis ezúttal megítélésem szerint súlyos (és éppen hogy tőle nem várt) szereptévesztésbe került. Az írás, amellett, hogy előzékenyen eltekint a zsidó felmenőkre vonatkozó információkért cserébe felkínált hálapénz-história érintésétől, Szegedi Csanád történetének összetettségét olyan finom érzékenységgel mutatja be, ami által a politikus sorsa megérthetővé, emberivé válik. Ezáltal viszont éppen a lényeg halványul el: a Jobbik egykori kulcsembere, a párt egyik fő építésze még néhány hónapja is a(z emberi jogok és méltóság tiszteletben tartására alapozott) 21. századi magyar demokrácia egyik legádázabb ellensége volt; a magyar nemzet, használjuk nyugodtan mi is e kifejezést, árulója. Rasszista, náci uszító. Nem mellesleg jelenleg is korábbi pártfunkciójának köszönhetően kap busás politikusi fizetést. Felelős értelmiségi miért vállalkozik egy ilyen történelmi szereplő legitimálására? Szegedi Csanád európai parlamenti képviselő a Narancs hasábjain érdeklődő empátiával bemutatott életútja, érzelemvilága ugyanis nem személyes történelem, nem egy rövid, ám tanulságokban gazdag fejlődésregény, hanem bizony kiállás és manifesztum egy, a lap vállalt és képviselt értékrendje szerint végtelenül kártékony közszereplő mellett.

Pap András László

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.