Kerékpárosokat vertek az Ördögkatlanon

  • Simor Árpád
  • 2012. augusztus 7.

Olvasói levelek

A Katlan nem a bringákról szólt, miközben mégis: utolsó filléreiket költő fiatalok a vintage gépeiken, érett szépasszonyok méregdrága Scottokon, és a kettő között minden rendű és rangú emberek tolták a cangát a rendezvényhelyszínek között.

Mellettünk egy pécsi csapat bringakölcsönzője, szervize. A társaság laza: az árnyékban elnyúló arcok a korai hippitáborok képét idézik, a fiúk közvetlenek, kedvesek, pozitív és értelmes fejek. A szállás a szomszéd faluban, Kisharsányban: jegyezzük meg ezt a nevet.

Késő este hazafelé tekertek, amikor a szembejövőt agresszíven és meredeken szabálytalanul beelőzte egy kocsi. Az egyik rasztafrizurás, nyurga srác kitette a lábát, hogy figyelmeztesse a sofőrt a veszélyre: túl közel vág el a kerékpárosok mellett. Nem kellett volna.

A kocsi fékezett, a benne ülő kisharsányiak kiugrottak, bicaj az árokba, a fiúk utánarugdosva. Az ezt követő verés nem múlt el nyomtalanul, a kiérkező rendőrök – talán kis kárörömmel is – elmondták a tennivalókat: a sértett ballagjon be Siklósra (8 kilométer), vétessen föl látletet és tegyen följelentést (jó esetben megvannak vele alig egy nap alatt), majd utána mászkáljanak Pécsről Siklósra a tárgyalásokra (alkalmanként 30 km oda és ugyanannyi vissza).

Elálltak tőle, mivel az áldozatvédelem e magas szintje talán sok volt nekik. A hír viszont gyorsan terjed, pillanatokon belül szétfutott a fiatalok százai között, hogy a Katlanon verik az alternatív arcokat. Miután a pécsi műhely további százak bejáratott kulthelye, és mivel további kulthelyek tucatjaiba járnak az odaszokott fiatalok, nem nehéz megjósolni, hogy – a pláne következmények nélkül maradt – az atrocitás milyen sokak kedvét fogja elvenni a következő Katlantól.

Csak remélni tudjuk, hogy a különben aranyos, élhető és helyenként profi rendezvény becsületét mentendő a kisharsányi polgármester elbeszélget a tettesekkel, ha már a hivatalos retorzió elmarad. A kisharsányi polgármester erős, nagydarab férfiú (a helybéliek fogalmaztak így), tehát bízunk benne, hogy az elbeszélgetés megüti majd azt a szintet, amit az efféle vagányok is képesek megérteni.

Esetleg többet is. Talán jövőre már nem lesz sikk, ami idén, hogy a kerékpárosok mellett csak akkor nem centikre zúgnak el a kocsik, ha a kerékpáros bemutatja a „sebzett réce táncát”, azaz a tükörben észlelt kocsi előtt látványos imbolygásba kezd, mintha borközi állapotban volna. Talán a Nagyharsány központjában három-négy, kocsijuk mellett ácsorgó rendőr tehetett volna valamit, ötlik föl, de ezt a gondolatot el kell hessegetni; még a Katlanjárat tíz lépésre lévő buszmegállójába sincs érkezésük eljutni, az oda biztos kézzel beparkolók miatt üvöltenek az öblös buszdudák, később a hangosbemondó ígér nekik ledózerolást, jóleső moraj kíséri, amikor kiderül, épp két szervező kocsija parkol ott.

Nagyharsány – ellentétben mondjuk Palkonyával – elfelejtett kijelölni parkolásra alkalmas helyet, így az első napokban a főút két oldalán parkol boldog és boldogtalan, negligálva a helyenként már-már észrevehető tiltó táblákat. És a rendőrök élnek a tálcán felkínált lehetőséggel, hullanak a harmincezres csekkecskék. Jó buli biztosan, nem egy családnak a teljes Katlan-költségvetése lett volna ez a pénz.

Már nem amatőr

Jól éreztük magunkat ezzel együtt is az idei, ötödik Ördögkatlanon. Ragyogó programok (is) voltak, noha az nincs rendjén, hogy a többezres karkötő birtokában is, akárcsak egy Madonna-koncerten, jóval korábban be kell állni a sorba, mint ahogy a pénztár kinyitna. Emiatt aztán pont a legjobbakat nem is láthatta az, akinek szerencséje vagy sorállási lehetősége nem volt, vagy egyszerűen csak viszolyog rimánkodni egy programért, miután leperkált több ezret a belépőért.

Ezeken javítani nem pénzkérdés. Érdemes volna például meggyőzni a beremendi strand pénztárosát, ha bringatúrát visznek oda, akkor a beígért Katlan-kedvezményt ne dölyfösen letagadja, mert ez a kis otrombaság kedvét szegi a turistacsapatnak. Talán nem lenne megerőltető „good practice”-ért elmenni a szomszéd faluba. A Katlan legprofesszionálisabb résztvevője ugyanis ezúttal is Palkonya. Az érkező bringatúra fáradt csapatát tiszta falu, jól kitáblázott helyszínek, két-három hatalmas parkolója lévén autómentes főutca fogadja. A polgármester, aki az előző ciklust kihagyva harmadszor irányítja a falu életét, korábban divatot csinált abból, hogy a falu portái rendezettek legyenek. Ehhez az önkormányzat hozzátette a magáét (5000 forintot kaptak például azok a tulajdonosok, akik felújították a házukat), és kialakította az együttműködés kultúráját. Így aztán Palkonya házai autentikusan csinosak, borai finomak, pincesora a szomszédos villánykövesdéivel minimum összemérhetően hangulatos, az emberek csöndesen, barátsággal, alaposan fölkészülve várják az idegent. Palkonyán láttuk talán a legkevesebb résztvevőt, mégis, ha tanácsot kérne valaki, annak azt mondanám: jövőre Palkonyán kell a Katlant kezdeni, sőt törzshelynek megtenni. Szervező pedig érdemes volna kifaggatni az ottaniakat a titokért. Mert amivel az egyik nagyharsányi szervező védekezett, hogy ez egy szinte semmiből megvalósított rendezvény, az nem elég. Az Ördögkatlan félig amatőr rendezvényként indult, mára azonban elérte a hivatásosok szintjét, és a hibák immár nem amatörizmust, hanem dilettantizmust mutatnak. Szorítunk a Katlannak, hogy évről évre tömegeket hozzon erre a vidékre. Erre csak akkor van esélye, ha a palkonyai minta az egész szervező közösségre átragad.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.