"Olvasói levelek"

  • .
  • 2011. május 5.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2011. április 21. Palástos frizsider Kincstári optimizmustól csepegő cikket írt Zöldi Anna a Tűzoltó utcai, tavaly átadott ALDI-ról.
Meg kell hagyni, az épületet nem rontották el, külseje esztétikus. Mivel azonban védett létesítmény a volt lovarda, rontani rajta csak a törvények ellenében lehetett volna. Azért így is ledózerolták mindkét utcára néző kapuját. Kérdésemre azt a választ kaptam: a dömper nem fért volna be/ki a régi kapun. Hogy az elfogadható külsőnek azért kellene örülnünk, mert lehetett volna rosszabb is - ez nem éppen maximalista igény. Zöldi Anna elfelejti említeni a nagyon fontos erényét az épületnek: nem raktak rá gigantikus táblát: a név két igen szerény, nem tolakodó táblával jelzi az új funkciót. Amit - multiellenesség nélkül is - nehéz szeretni, főleg az igénytelen belsőt, a gyakran udvariatlan kiszolgálást, a kétes minőségű osztrák áruk dömpingjét és az olykor 20 százalékkal felfelé ugráló árakat ismerve. A tervező és a cikkíró sem érti, én annál inkább, hogy egy fallal vizuálisan igenis elválasztották a boltot egy szép kis parktól és a Trafótól. Ugyancsak nem az áruháznak köszönhetjük a rendezett utcát, a könnyen megközelíthetőség lehet, hogy a vásárlónak jó, a csökkentett parkolási lehetőség, a nagyobb forgalom és a hajnalonta fél óráig bőgetett áruszállító jármű a gyerekklinika mellett viszont kellemetlen az ott lakóknak. Végképp érthetetlen, miért lenne fontos a cikkíró szerint a legócskább marketinggel élő cégnek legközelebb a csarnok belsejét is esztétikussá tenni, úgy aligha tartoznának a tulajdonosok továbbra is a világ leggazdagabb emberei közé. Röviden: szívesebben láttam volna az épületben sportcentrumot vagy kultúrát. A IX. kerületben sok minden épült az elmúlt két évtizedben, sok minden eltűnt. Vajon készültek-e fotók vagy videodokumentumok arról, ami lassan az emlékezetből is kitörlődik? Vajon van-e ilyen városi rendelet? Hogy ne kelljen majd ötven év múlva civil felvételekből rekonstruálni a vizuális múltat. Mivel az ablakomból immár 28 éve erre az épületre látok, ismertem a bútoráruházat éppúgy, ahogy láthattam tavaly az átépítés minden fázisát is. Néhány épületről készítettem felvételt, mellékelek néhányat a régi lovarda átalakulásáról.

Rácz Péter

Szürkék és feketék

Magyar Narancs, 2011. április 21.

Kedves Narancs,

szerzőjük, Barotányi Zoltán olyannyira kéjes élvezettel ironizál cikkében az FBI által a közelmúltban nyilvánosságra hozott ufóakták felett, hogy alighanem fel sem tűnt neki, hogy merev szkeptikussága milyen tarthatatlan csúsztatásokhoz vezetett. Cikkében nyoma sincs annak, hogy Guy Hottel, az FBI washingtoni ügynöke (akinek szavahihetőségét még senki sem kérdőjelezte meg!) megrázó jelentését nem holmi Chaves megyei lótenyésztők fecsegésére, hanem az USA légiereje nyomozójának állításaira alapozta! Barotányi továbbá tévesen állítja, hogy napjainkban megritkultak volna az ufókról készült meggyőző felvételek. Éppen ellenkezőleg! Elég csak szétnézni a YouTube-on: az igazságot, bármennyire fáj is ez sokaknak, egyre kevésbé tudják már odaát tartani.

Tisztelettel:

Havasi Márk

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."