"Olvasói levelek" - Új kirekesztési terv?

  • .
  • 2009. december 17.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. október 8. Olvasói levelek Magyar Narancs, 2009.
december 3.

Tisztelt Szerkesztőség!

Németh Csaba olvasói levele többször is foglalkozik közösségi blogunkkal, a Reakcióval. Ezzel kapcsolatos megjegyzéseire reagálunk az alábbiakban.

A Reakció elődjének az elődje, az Utolsó Figyelmeztetés valóban a Fidelitas hírleveleként indult több mint tíz évvel ezelőtt. 2002 óta a lap elszakadt az ifjúsági szervezettől (így a blognak pedig soha nem is volt köze hozzá). A Reakció, sokszori átalakulás után ma mintegy negyven jobboldali, szabadelvű, konzervatív, libertárius vagy éppen ideológiamentes blogger laza hálózatából áll. A blogon megjelenő vélemények és cikkek nem kapcsolódnak egy párt napi iránymutatásaihoz sem, így az onnan idézett véleményekből sem lehet levezetni egy esetleges jobboldali kormányzat leendő politikáit, mint ahogy azt a levélíró tette.

A Reakció egyetlen szerzője foglalkozott egyetlen alkalommal a melegek bejegyzett élettársi kapcsolatáról szóló törvénnyel: a 2007 novemberében benyújtott törvényjavaslatot a szerző támogatta, ebbéli véleménye meg is jelent a blogon (http://reakcio.blog.hu/2007/11/19/amikor_az_elet_igazol).

Egy másik szerzőnk 2008 nyarán, a melegfelvonulást követő erőszak után határozottan elítélte a történteket (http://reakcio.blog.hu/2008/07/06/gyulollek_tavol_legy). Egy harmadik szerzőnk a maga ironikus stílusában ítélte el idén a melegfelvonulást érő erőszakot, és a felvonulás joga mellett állt ki (http://reakcio.blog.hu/2009/09/05/hajra_buzik).

Ezzel szemben a levélíró állítása, miszerint "a Reakció egyik szerzője például egy írásában 'szexuális devianciaként' beszél a melegségről és a melegekről, s emberi jogaik kiterjesztését 'élvezeti jogaik' kiterjesztéseként értékeli", egyszerűen nem igaz. Nincs olyan cikkünk, amelyben ezek a kifejezések szerepeltek volna.

Ugyanakkor - mivel a Reakció elsősorban jobboldali, konzervatív műhely - a melegek házasságkötésének jogát nem támogatjuk. Helyszűke miatt most nem kívánjuk megindokolni álláspontunkat, ami levezethető a konzervatív világnézetből. Szintén kritikusan vélekedünk a melegfelvonulás korábbi, botrányt keresően magamutogató szereplőiről is, akik jogos felháborodást okoztak, és akik a melegek egy része szerint is ártottak az ügyüknek.

Végül pedig az, hogy Gyurcsány Ferenc, a közutálatnak örvendő, bukott miniszterelnök támogató sétája nem tesz jót a melegek megítélésének, nem igényel különösebb megerősítést. Főleg úgy, hogy a sajtó rivaldafényében töltött percek után a volt kormányfő eltűnt az Andrássy út egyik földalatti-megállójában, magukra hagyva a melegeket.

A levél tovább részével, melyben többek között Toroczkai László és más szélsőjobboldali politikus tevékenységével mossa össze a Reakciót, nem kívánunk foglalkozni, különösen, mivel a szélsőjobbról közel tíz éve támadják a Reakciót és elődjeit. A Reakció véleménye persze nem esik egybe a liberális világnézettel sem, és ebben nincs semmi kivetnivaló. Nem érdemes összemosni mindent, ami onnan jobbra áll.

A Reakció szerkesztősége

A Reakció blog levelemre adott reagálása néhol hamis, néhol meg másra válaszol. Ezekből néhányra reagálnék.

1. "2002 óta a [blogelőd] lap elszakadt az [Fidelitas] ifjúsági szervezettől." Bár állításomat, miszerint "javarészt fidelitasosok alkotják" a blogot, a formális elszakadás ténye sem cáfolná, feltennék két kérdést. Vajon véletlen, hogy a budapesti Fidelitas honlapján bárhová kattintunk, a fejléc alatt mindig a Reakció blog hirdetése jelenik meg? Amenynyiben nem a Fidelitas, akkor ki finanszírozta a 2003. decemberi lapszámot hirdető óriásplakát-kampányt? (A Fidesz?)

2. "Nincs olyan cikkünk, amelyben ezek a kifejezések szerepeltek volna." Az "egyik szerzőjük" írására hivatkoztam, nem a blogra. "-Dobray-(dszg)" szerzőjük "Toleranciadiktatúra" című, a Konzervatórium blogon megjelent írásában pedig most is olvasható a "szexuális deviancia" és hogy a melegek emberi jogai valójában "élvezeti jogaik". Sajnos persze nemcsak itt, hanem magán a Reakción is megjelent hasonló megjegyzésű írás. Ugyan a "popó orientált életmódnak kell a reklám" kiszólású blogbejegyzés írójáról nem tudom, tagja-e a Fidelitasnak, de az egyik fideszes kerület polgármesteri hivatalának sajtóreferense. (Igaz, ennél a bejegyzésnél a 40 fős blogstábból Balogh Ákos Gergely - aki az "elszakadás" után is viselt Fidelitas-tisztséget - egyet nem értését fejezte ki.)

3. "A levél tovább rész[e] (...) szélsőjobboldali politikus tevékenységével mossa össze a Reakciót." A levelem második részében jobboldali "politikai nyilatkozatokat" néztem meg, nem a Reakcióról írtam. Egyébként egy kivételével kizárólag Fidesz- KDNP-s homofób vagy homofób-mentő nyilatkozatokat idéztem. Sajnálom, hogy az ezekkel egy írásban említést már nem kérte ki a blog.

P.S. A blogtól én azt nem tartottam korrektnek, hogy a regisztrált élettársi kapcsolatot bevezető politikusról úgy beszélnek, mint aki az elmúlt években a legtöbbet ártott a melegeknek, miközben máskor a "popó orientált életmódnak kell a reklám" típusú megjegyzéseket tesznek. Mindezzel együtt határozottan köszönöm, hogy a 40 bloggerükből legalább van három, aki támogatja, hogy a melegek kapcsolatait ne különböztessék meg durván, egy pedig kiállt a véleményüket kifejező polgárokkal szembeni erőszak ellen. Ez sajnos lényegesen jobb, mint amit az eredeti levelemben olvasható egyéb jobboldali megnyilatkozások sejtetnek.

Hivatkozások: "popó orientált életmódnak kell a reklám", http://reakcio.blog.hu/2007/07/02/sandor_jozsef_melegek; http://www.hirszerzo.hu/cikk.popo_orientalt_eletmod_ _igy_ir_a_melegekrol_egy_jobboldali_polgarmester_sajtosa.39340.html; http://reakcio.blog.hu/2009/09/05/aki_tenyleg_kicseszett_a_melegekkel; http://konzervatorium.blog.hu/2009/10/08/toleranciadiktatura.

Balogh Ákos Gergely budapesti Fidelitas-alelnök volt, és a Fidelitas gazdasági igazgatója, emellett ő foglalta le a Magyar Vizsla domainjét (http://index.hu/belfold/mvizsla05102/).

Németh Csaba

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.