Olvasói levél

Orient expressz (Vissza Ázsiába)

Magyar Narancs, 2012. május 3.

  • 2012. június 17.

Olvasói levelek

A Magyar Narancs május 3-i számában Ara-Kovács Attila Vissza Ázsiába című írását tette közzé. A publicista hangulat- és gyűlöletkeltő, a Terror Háza Múzeumot ízléstelenül mocskoló sorain már meg sem lepődöm, bár azt gondolom, a múzeum 10. születésnapján ez a cikk íróját minősíti, emiatt nem is reagáltam volna. Az viszont megdöbbentett és felháborított, hogy olyan személyiségekre tett célzást és sértett meg arcátlanul, akik életükkel, munkásságukkal példát mutattak.

Idézem: "A könyvből azóta leginkább azok merítenek, akik számára a szabadság kevésbé magasztos érték, s akiknek értékszemlélete messze áll a nyugatias társadalmakétól. (Elég, ha arra a konferenciára gondolunk, amit a könyv, illetve Sztálin halálának 50. évfordulója kapcsán a Terror Háza Múzeum rendezett.)" Ezen a 2003-ban (!) tartott konferencián magyar történészek mellett Amy Knight, a XX. századi orosz és szovjet politikai történelem, a szovjet erőszakszervezetek történetének világszerte elismert szakértője, Irina Pavlova történész, a Sztálinizmus: a hatalmi gépezet kialakulása (Novoszibirszk, 1993), illetve A hatalmi mechanizmus és a sztálini szocializmus építkezése (Novoszibirszk, 2001) könyvek alkotója, Nicolas Werth, az Oroszországról szóló könyvek szerzőjeként is ismert híres angol újságíró, Doncsev Toso szociológus is részt vett. Ara-Kovács Attila megsértette és megkérdőjelezte Vlagyimir Bukovszkij és sorstársainak is a szabadságszeretetét, pedig kevesen vannak hozzá hasonlóak, akik egész életükben a szabadságért harcoltak.

Nagy bűnt követ el a jövő generációival az, aki öncélúan lerombolja a példaképeket. Joszif Sztálin - ötven év távlatából című konferenciánk után úgy gondolom, hiánypótló rendezvényt tartottunk, és ezt nemcsak az óriási érdeklődés és a sajtóvisszhang igazolja, hanem maga Ara-Kovács is, aki 9 év távlatából is emlékezik erre az eseményre. Csak azt sajnálom, hogy úgy ír a gyűlöletkeltés ellen, hogy ő maga szít leginkább írásával.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."