Jockey Ewing elnök lesz

  • Keszthelyi András
  • 2016. november 10.

Political Animal

Szokták mondani, hogy Trump a fehér (rasszista), lecsúszó (alsó) középosztály szavazataival nyert. Ez részben tévedés.

Az amerikai elit és az úgynevezett művelt világ rettegve, az eliten túli közvélemény pedig  megbabonázva szemlélte, ahogyan Donald Trump az elnökség felé menetelt. És amikor a választás előtti napokban lassacskán mindenki (vagyis az elit) kezdett megnyugodni, hogy csak nem veszíthet az, akit Miley Cyrustól az összes még élő volt elnökig mindenki támogat, legyen demokrata vagy republikánus – akkor Donald Trump nyert.

Szegények nem tudták, hogy minden egyes támogató nyilatkozat, minden hollywoodi celebritás, minden talk-show, valamennyi Nobel-díjas közgazdász és minden nagyszabású koncertfellépés, ami Hillary Rodham Clinton javára történik, valójában Trumpot erősíti. Mert mindegyiknek ugyanaz volt az üzenete: mi, az elit, megmondjuk nektek, hogy mi a jó és mi a rossz. Clinton jó, de legalábbis kisebb rossz, mint Trump: a rossz etalonja, abszolút zérófoka és egyúttal kvintesszenciája.

Trump pedig úgy viselkedett a kampányban, mint Orbán Viktor szokott a mindennapokban, azzal az aprócska eltéréssel, hogy nem gründolt magának médiát, nem épített sem árnyék-, sem maffiaállamot, és barátaival meg üzletfeleivel sem lopatta szét az uniós fejlesztési pénzek számottevő hányadát. Szabadságharcot hirdetett viszont a politikai korrektség és a globális kapitalizmus ellen, célul tűzte ki, hogy visszaszerzi Amerika nagyságát, leszámol a bankárokkal, a menekültekkel és a mindkettőt egyként megtestesítő/pénzelő Soros Györggyel, hagyta habzani a konteókat, éppen csak a chemtrail ellen harcoló vagy a gyíkembereket elfogó aktivistákkal nem fotózkodott.

Mondhatnánk úgy is, az elittel szólva, hogy úgy viselkedett, mint egy futóbolond. Maga írta Twitterét – ahelyett, hogy a profikra bízta volna. A kampány során megsértett mindenkit, aki a szakemberek szerint számít: a nőket, a feketéket, a hispanókat és az elit által dezignált valamennyi véleményvezért. Szerinte a közvélemény-kutatások meghamisított számok. Alig szerzett adományokat – szemben Clinton gépezetével, amelyik úgy gyűjtögette a donorokat, mint szorgos hangya a téli elemózsiát. Nem volt kiépített mozgósító apparátusa, hogy betolja a szavazókat az urnákhoz. Vagyis semmit nem csinált úgy, mint ahogyan egy kampányban szoktak, ellenben mindenben úgy tett, hogy az elitet bosszantsa, sértegesse.

Esélye nincs, hangzott a verdikt. Nate Silvert, a legendás elemzőt majdhogynem megkövezte a média, mert adott mintegy 30%-os esélyt Trump győzelmének is, miközben a kutatók és a fogadóirodák konszenzusa legfeljebb 10%-ra taksálta.

Ehhez képest Trump nyert. Nem kicsit, nagyon.

Hogyan lehetséges ez? – hangzik az első kérdés, és mi lesz most? – így a második.

Ami az első kérdést illeti, a válasz, különösen utólag, felettébb egyszerű.

Az amerikai választók többségének elege lett saját elitjéből. És miközben Clinton következetesen és le nem tagadható módon az elit észjárását, hitvallását, és nem utolsósorban érdekeit megtestesítve kampányolt, ezzel nem erősítette, hanem éppen ellenkezőleg: gyengítette magát és saját esélyeit. Mindezt tovább árnyalta, hogy amúgy is népszerűtlen jelölt volt, a közvélemény-kutatások szerint minden idők második leggyengébb jelöltje. (Mert a leggyengébb, legnépszerűtlenebb jelöltnek maga Trump bizonyult.)

Szokták mondani, hogy Trump a fehér (rasszista), lecsúszó (alsó) középosztály szavazataival nyert. Ez részben tévedés. Floridát például a hispanók váratlanul nagyarányú támogatásával nyerte meg. Sokkal több fekete és nő szavazott rá, mint amennyit előzetesen jeleztek.

Trump azért nyert, mert – mint mondottam – az amerikai választók többségének elege lett az elitből, és inkább támogattak egy Jockey (az eredetiben J.R.) Ewing-szerű figurát, mint azt a személyt, aki mindazt megtestesíti, ami miatt az elitből elegük lett. Egy 92-es Bill Clintonnal vagy 08-as Obamával szemben minden bizonnyal vesztett volna. De ez a választás nem a vezetői alkalmasságról szólt, hanem a változásról – éppen úgy, mint 1992-ben vagy 2008-ban.

A második kérdésre adott evidens válasz megkerüli a lényeget. Mert az evidens válasz az, hogy nem tudjuk. Az amerikai politikai rendszer meglehetősen bolondbiztos, mondhatjuk arra az esetre nézve, ha Trump ott folytatja, ahol a választás előtti napon abbahagyta. Másrészt az is igaz, hogy győzelmi beszédével új húrokat pengetett, Amerika egységéről beszélt, árkokat temetett stb. Ha úgy tetszik, teljesen hagyományos győzelmi beszédet mondott, úgy viselkedett, mint bármelyik profi politikus, aki pontosan tudja a különbséget a kampány és a kormányzás, a vehemens ígérgetés és a sok tényező által befolyásolt hivatali működés között.

De arra a kérdésre, hogy egy rendhagyó kampány után a normalitáshoz közelítő kormányzás következik-e, vagy továbbra is a már megismert Donald Trumpot látjuk majd, egyelőre nincs és nem is lehet válasz. A politikai rendszer stabilitása miatt a magam részéről inkább az előbbire tippelnék.

Ám, ha mindez igaz is, ott marad a fel nem tett kérdés: hogyan lehet kifejlett demokráciákban a közeljövőben választást nyerni a hasonlóan populista jelöltekkel szemben? Mert ha az eliteknek nincs válaszuk az elbizonytalanodó, frusztrált és szorongó többség problémáira, akkor hasonlóan sajnálatos események sorozatával kell majd szembesülnünk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.