Púp a háton – A politikai reklám és a kereskedelmi média

  • Benke Gábor
  • 2014. március 10.

Publicisztika

Az országos kereskedelmi média nem ad politikai reklámot, miután a február 15. határidőig egyikük sem jelentkezett erre. Mi várható Magyarországon, és mi a helyzet a politikai tévéreklámokkal külföldön?

Magyarországon idén nem lesz politikai reklám a kereskedelmi médiában, és a közmédia csak az országos listát állító szervezetek reklámjait adja majd.

A választási eljárásról szóló törvény (vt.) szerint a kereskedelmi média ingyen és egyenlő feltételek mellett adhat(ott volna) politikai reklámot a jelöltet vagy listát állító szervezeteknek. A választási bizottság (vb) a kereskedelmi médiának megadott február 15-i határidőig 74 ún. jelölő szervezetet vett nyilvántartásba – vagyis a jelentkezéskor 74 potenciális ingyenes ügyféllel számolhattak. Nem csoda, ha a kereskedelmi média elzárkózott a politikai hirdetésektől, és a kereskedelmi médiaszolgáltatók nem jelentkeztek február 15-ig a vb-nél, hogy politikai reklámot sugároznának. A helyi és körzeti tévék és rádiók esetében nincs ilyen megkötés, de nagyon valószínű, hogy ingyen ők sem adnak semmit.

false

 

Fotó: MTI

Így viszont csak az országos listák kapnak politikai reklámot kizárólag a közszolgálati médiában (a jelen állás szerint 31 párt- és 13 nemzetiségi lista): a vt. szerint a közszolgálati műsorszolgáltatók az 50 napos kampány alatt kötelesek napi három idősávban maximum háromszor egy perc reklámidőt adni az országos listát állító szervezeteknek. Tekintve, hogy a törvényes plafon a politikai reklámokra összesen 600 perc (470 percet adott a törvény a pártoknak és 130-at a nemzetiségi listáknak), ez a 3×1 perc lehet kevesebb is, az országos listák számától függően. (Országos listát az a szervezet állíthat, amelyik legalább kilenc megyében és a fővárosban összesen legalább 27 egyéni választókerületben önállóan jelöltet indít. A 2010-es választásokon hat pártnak volt országos listája.)

A vt. alapján a közös lista (például az Összefogás 2014 vagy a Fidesz–KDNP) is egynek számít, tehát napi 3×1 percet kap. A vt. szerint a reklámidő a közszolgálati műsorszolgáltatók között egyenlő arányban oszlik meg, vagyis az országos listák számára rendelkezésre álló reklámidőt elharmadolták a Duna TV, az MTV és a közrádió között. A legnagyobb közönségarányú MTV1-re tehát ugyanúgy 200 perc jut, mint a Dunára meg a közrádióra.

Magyarországon 1996 és 2010 között a fizetett politikai tévéreklám piaci alapon működött. A kereskedelmi tévéken múlt, hogy adnak-e politikai reklámokat és mennyit kérnek érte. Volt olyan országos kereskedelmi tévé, amelyik egyes kampányokban egyáltalán nem fogadott be politikai hirdetéseket, mert azt remélte, hogy így vegzálják a politikusok. A politikai reklám még piaci alapon sem jó a kereskedelmi médiának: a pártok nyomulnak a menedzsmentnél, a nézők meg beskatulyázzák a tévét vörösnek, narancsnak, zöldnek; mindegy is, minek, mert a politika amortizálja a bizniszt. Ezért aki mégis beszállt az üzletbe, kínosan próbált vigyázni a semlegesség látszatára: listaáron értékesítette a reklámspotokat, közjegyző és a pártok képviselői előtt sorsolták a blokkpozíciókat (vagyis hogy melyik hirdetés következzen rögtön a film után, és melyik kerüljön a reklámblokk végére). Az az érzésem, hogy ezt a mostani tilalmat a kereskedelmi tévék nem bánják.

A politikai tévéreklámot rajtunk és a svédeken kívül tiltják például a britek, a belgák, az írek, a franciák is. Messze nincs azonban egyetértés ebben Európában. A hollandok, a finnek, bolgárok és lettek például megengedik a fizetett politikai tévéreklámot, míg a briteknél a rádióban és a televízióban minden olyan hirdetés tilos, ami a választások eredményét befolyásolhatja, vagy valamely fontos közügyben a közvélemény befolyásolására alkalmas nemrég például egy állatvédelmi kampányt utasított el ezen az alapon a brit reklámfelügyelet. A britek mindezt azzal indokolják, hogy a rádió- és tévéreklám nagy hatású és drága, ezért ha megengedik, a gazdasági érdekek eltorzítják a választásokat: money talks.

Ha esetleg a nemzetközi médiaszolgáltatók hajlandók lennének beszállni a politikai hirdetésekbe, elméletileg az EU ún. származási ország elvén alapuló médiaszabályozása lehetővé tenné, hogy a külföldön bejegyzett csatornák politikai hirdetéseket szállítsanak Magyarországra. A származási ország elvén alapuló szabályozás értelmében a médiavállalkozásokra (lényegében) a székhely és nem a célország joga vonatkozik. Mivel a médiaszolgáltatók (az ún. földfelszíni terjesztésű média kivételével) szabadon választhatnak székhelyet, ezzel egyben a szabályozási környezetet is megválasztják. Bár a jelek szerint a kereskedelmi médiaszolgáltatóknak a politikai reklám púp a háton, nehéz lenne megakadályozni, hogy egy külföldön bejegyzett műsorszolgáltató magyar vonatkozású politikai reklámokat sugározzon Magyarországra és/vagy a környező országokba, ha a székhely országának a szabályozása ezt lehetővé teszi. Ez azonban spekuláció. Kizártnak tartom, hogy bármelyik nemzetközi csatorna hajlandó lenne Magyarországra politikai hirdetést exportálni. Az viszont érdekesebb kérdés, hogy a választójoggal rendelkező határon túli magyarok számára adhat-e magyar nyelvű politikai tévéreklámot helyi román, szlovák, osztrák, szerb, ukrán stb. csatorna, ha azt helyi jog nem tiltja (és jól megfizetik). Ehhez egy kicsit bogarászni kell a helyi jogban, és elkezdeni keresgélni a pénzéhes, viszonylag stabil nézettségű helyi csatornákat.

A szerző ügyvéd

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.