Tillmann J. A.

A hagymázas Harmadik Róma

Az orosz borzadály és hívei

  • Tillmann J. A.
  • 2025. február 26.

Publicisztika

Manapság szinte minden az univerzális egyneműség látszatát kelti, így korántsem nyilvánvaló, hogy az individuális identitás elsősorban európai fejlemény. A közösségi mátrixból való kilépés itt is eltérő adottságok közepette zajlik: Európa három történeti régiójának különbségei ma is feltűnőek. Különösen a keleti, amelyről Viktor Jerofejev Az orosz élet enciklopédiájában megállapítja: „Ahhoz, hogy Oroszországot kivezessék a normális civilizált útra, elengedhetetlen, hogy az oroszok mind egy szálig kijöjjenek a népből.”

Kollektivizmus és hamis szentség

Oroszország régi történelme éppoly kevéssé kedvezett a szabad személyiségek kialakulásának, ahogy a kommunizmus kollektivizmusa sem segítette elő. Azon kevesek pedig, akik képesek voltak kiszabadulni a népiség karámjából, többnyire kénytelenek voltak elhagyni az országot, az 1917-es puccsot követően csakúgy, mint nemrég, Ukrajna megtámadása után. Így aztán az országban nincs számottevő erő, amely megakadályozhatná az alávaló alfahímek uralomra jutását. Persze más tényezők is közrejátszanak abban, hogy „Oroszországban – miként Jerofejev egy, a TAZ-nak egy éve adott interjúban elmondta – az emberi tökéletlenség, kegyetlenség és butaság végtelenségével érintkezünk”.

A tökéletlenség, kegyetlenség és butaság sajátos kombinációja, ami ma az orosz háborús tébolyban manifesztálódik, korábbi keletű. Az orosz borzadály nem bontakozhatott volna ki, ha a nemzeti mitológiáját megalapozó messianisztikus fantazma nem válik áthatóvá és tartóssá. A 16. század elején egy Filojev nevű szerzetes kezdett arról képzelegni, hogy az orosz cár „a világon az egyetlen keresztény cár, amely a római és konstantinápolyi egyház helyébe került”. A Harmadik Róma hiedelméből eredő küldetéstudat aztán egyre mélyebben itatta át az orosz képzetvilágot, és a 19. századra a szakralizált nacionális öntömjén a közgondolkodás főáramává vált. Még Dosztojevszkij is a „Szent Oroszország” felfoghatatlan spirituális erejéről delirált számos szövegében, azt állítván, hogy a keresztény népek közül az orosz az egyetlen „istenhordozó”. Később a kommunista világmegváltás hiedelemrendszerében nemcsak tovább élt a „Harmadik Róma” elképzelése, hanem új hangszerelésben és megújult eszköztárral kapott erőre.

A kereszténység nemzeti karikatúrává változtatása ugyan nem egyedülálló, de az oroszok esetében masszív animista alapból táplálkozik; a sámánizmus hatása mellett élénken él tovább a föld kultusza. Az oroszban a szülőföld nőnemű: pодина мать azaz anyaföld, Földanya, ezért is állnak szobrai országszerte. „Az ’orosz menny’ azért olyan jelentéktelen, mert a föld kultusza olyan erős” – írja az orosz vallásosság kultúrtörténetéről szóló könyvében Martin C. Putna. (Képek az orosz vallásosság kultúrtörténetéből, Kalligram, Pozsony, 2017) Jelenvalóságát mi sem mutatja jobban, mint az, hogy Vlagyimir Szorokin 2050-körül játszódó Kékháj című szatirikus regényében a kultuszt mintegy szaván fogja: a történetben szereplő időgépet a Földbaszók szektája működteti…

A fantazmákból táplált küldetés- és fensőbbségtudat a tudatlanság, a nyomorúság és a lemaradottság nyilvánvaló tényét hivatott elfedni. A külföldi látogatók számára régtől fogva szembeötlő, hogy „különös ellenszenvvel viseltetnek minden iránt, ami kívülről jön; egy olyan világ, amely a felsőbbrendűségi érzés és a kisebbrendűségi komplexus között hányódik”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.