A híradó-paródia utóélete

A humorérzék teljes hiánya

  • Rozgonyi Krisztina
  • 2012. január 8.

Publicisztika

Hogyan csináljon magából bolondot a magyar közszolgálati TV és miként tegyen a nap leglátogatottabb oldalává egy videót? A válasz egyszerű: jogi eszközökkel.

A Magyar Kétfarkú Kutya Párt (tényleg, ez az elnevezés nem sérti a jogtudatos kutyák jóhírnévhez fűződő jogait?) készített egy videót, amelyet az mtvhirado.com oldalon tettek közzé. Az “álhíradó” a 2011. december 23-i események feldolgozása: a karácsony előtti utolsó parlamenti napon – ahogy mondani szokás – minden volt, ami belefért: leláncolt képviselők, rabomobil, Gyorskocsi utcai nagykoalíció, Kossuth téri afterparty. Kovács Gergely, a párt alapítója és a honlap létrehozója a közszolgálati MTV esti híradójának „meghackelésével” (a videó zseniális) egyfajta összefoglalóját adta részben a 23-i történéseknek, részben azoknak a botrányos műsorkészítési módszereknek, amelyek Daniel Cohn-Bendit lejáratásától Lomnici Zoltán eltűntetéséig íveltek.

A videó pont az, aminek szánták: vicc. Paródia, tehát pont úgy néz ki, mint a valódi, létező híradó. Hiszen ez a lényege: ugyanazt a logót, ugyanazokat a bejátszásokat, ugyanazt a stúdióképet használja. Ugye értjük: ha Hofi vagy a Dumaszínház tagjai színpadra állnak, pont úgy beszélnek, mozognak és viselkednek, mint akit éppen kifiguráznak.

Namármost mindez az MTVA szerint a cég védjegy-, szellemi alkotáshoz fűződő és névviselési jogainak, valamint jóhírnevének megsértését jelenti, és ezen jogsértések alapján a videót megjelenítő honlap számára domaint regisztráló szolgáltatótól annak eltávolítását követelték.

Mi volt a jogi alapja az MTVA képviselője lépésének? Elsősorban az ún. Elektronikus kereskedelmi törvény (2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről) szabályozza a különböző internetes szolgáltatások és azok üzemeltetőinek felelősségi viszonyait, illetőleg azt az eljárásrendet, amely esetleges jogsértések esetén követendő. A fő szabály szerint minden egyes szolgáltató azért felel, amit ő maga állít elő, tesz közzé, illetve azokért a jogsértésekért, amelyekről kifejezett tudomása volt. Milyen jogsértésekről lehet szó? Mindenekelőtt szellemi alkotásokhoz és védjegyekhez fűződő visszaélésekről. Olyan illegális zenei vagy filmes site-ok, megtévesztő, „fake” oldalakon közzétett tartalomról, ahol azt a látszatot keltik, mintha a Gucci termékeit vennénk meg. Ezekre az esetekre a jogszabály egyértelmű előírásokat tartalmaz a tekintetben, hogy miért és meddig felelős a hozzáférés-szolgáltató, az adott site-ot hostoló közreműködő, a tárhelyszolgáltató, keresőszolgáltató és így tovább. Ezekben az esetekben szükséges és helyénvaló a jogi eszközökkel való fellépés, azonban a közvetítő szolgáltatók felelőssége itt is közreműködésük mértékéhez képest differenciált és lépcsőzetes elven működik.

Mindezeken túlmenően még természetesen nem feledkezhetünk meg a hatályos Médiatörvény (Mttv.) 189. §-a alapján az mtvvideo mint lekérhető médiaszolgáltatás közvetítésének felfüggesztésére irányuló kötelezés lehetőségéről az ún. közvetítő internetszolgáltatókkal szemben, és persze ennek érdekében a Médiahatóság eljárásának kezdeményezéséről az MTVA részéről, illetőleg polgári jogi szankciók (kártérítés) és büntetőjogi jogkövetkezményekkel való fenyegetésről sem.

Mindez meg is történt az MTVA  jogi képviselője, dr. Fillinger György ügyvéd által a fenti jogi arzenál teljességét felvonultatva, annak minden egyes elemét bevetve valóban meg is fenyegette az mtvhirado.com-ot regisztráló szolgáltatót és a videó előállítóit az összes lehetséges jogkövetkezménnyel, amely fenyegetés első körben sikeres is volt, és közel egy napig eredeti helyén elérhetetlennek bizonyult az oldal.

És mi történt valójában? A Facebook lelkes közönsége és mindenki, akinek aznap számítógép a keze ügyébe került, telerakta a youtube-ot és amit csak tudott a videó másolataival, a domaint pedig közben gyorsan külföldre menekítette Kovács Gergely. Mivel az MTVA bejegyezte az mtvhirado .net-es, .org-os és.info-s végződésű domainjeit,  Kovács Gergelyék lefoglalták a .net-es oldalt (még jó, hogy jelenleg több mint 20 ilyen általános domain-végződtetés létezik), illetve a nyilvánosság segítségével jelentős nyomás alá helyezték mind az MTVA-t, mind a szolgáltatót: a videó ma már újra látható.

És mi a tanulság mindebből? Az új Médiatv. internetes tartalmakat korlátozó és szankcionáló – alkotmányosan és az európai jogrend szempontjából is aggályos - szabályainak elfogadásakor az egyik legtöbbször hangoztatott érv volt, hogy „Fel kell tudni lépni hatékonyan a kuruc.info ellen!” és ehhez kell a szabályozási háttér. Sikerült eltávolítani mindennek az elképesztő apparátusnak a kuruc.infot? Nem sikerült, és éppígy az mtvhirado.com-ot sem sikerülhet elérhetetlenné tenni. Ugyanis ez az interneten a szólásszabadság lényege: a számunkra sokszor elfogadhatatlan tartalmakkal is együtt kell tudni élni. És aki ezt nem érti, és még humorérzéke sincs, annak még a magyar közszolgálati hírszolgáltatásból is sikerül közröhej tárgyát csinálnia.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.