Polyák Gábor

A tökéletes tökéletesítése

Hogyan módosították a médiatörvényt?

  • Polyák Gábor
  • 2012. június 17.

Publicisztika

Ha igaz, hogy az Európai Bizottság (EB) is rábólintott a médiatörvények múlt csütörtökön beterjesztett módosítására, akkor a Fidesz-kormány fennállása alatt, bármeddig is tartson az, aligha várható újabb érdemi változtatás a sajtó szabályozásában.

A kormánypárti győzelmi jelentések teljes magabiztossággal állítják e szabályozás és médiaszabadság tökéletességét; most épp úgy, mint az eredeti törvények elfogadása vagy ama nem lényegtelen módosítások után, amelyeket tavaly februárban az EB kényszerített ki. A kormánypropaganda szerint eleve minden nagyon rendben volt, és most még inkább rendben van médiafronton.

Valóban: a hazai média többé-kevésbé normális - legalábbis a korábbiaknál nem látványosan rosszabb - működése meg a durva büntetések elmaradása látszólag gyengíti a sajtószabadságért aggódók érveit. Előrebocsátva, hogy a szabályozás valódi kockázata nem is a kiszabott bírságok mértékén, hanem a bármikor beváltható fenyegetés következményein mérhető, a látszólagos béke fenntartásához számos tényező járult hozzá. Ilyen a bírságok elkerülésének fejében a szabályozás legitimálását vállaló ún. társszabályozási rendszer, és ilyen az az érdektelenség is, amely eddig a közönség részéről a panaszlehetőséget kísérte; sőt, ilyen maga a Médiatanács is, amikor a közszolgálati médiával kapcsolatban minősíthetetlen, a szakmai szabályokat és a törvény betűjét durván sértő újságírói és szerkesztői teljesítményeket hagy szó nélkül. (A társszabályozás rendszerében a médiatörvény tartalmi előírásait nem közvetlenül a médiahatóság kéri, kérheti számon az egyes, a társszabályozásban önkéntes alapon részt vevő sajtótermékeken, médiaszolgáltatókon, illetve kiadóikon, hanem a különféle szakmai szervezetek, melyeknek a kiadók is tagjai. A médiahatóság ezzel mintegy "kiszerződte" a büntetés jogát a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületéhez, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületéhez és a Magyar Lapkiadók Egyesületéhez. Az utóbbinak tagja lapunk is - a szerk.)

Tegyük hozzá: szerencse, hogy így alakult. De tegyük hozzá azt is, hogy fontos kivétel a közszolgálati intézményrendszer ámokfutása. Lássuk, valójában meddig jutott a médiaszabályozás elleni tiltakozás, mi az, amit nem sikerült elérni, és milyen esélyeink vannak a jövőben!

Részletkérdések

A módosító javaslat semmivel nem több, mint az Alkotmánybíróság (AB) tavaly decemberi határozatának többé-kevésbé pontos átvezetése - és ez valószínűleg csak a hozzám hasonlóan naiv optimisták számára okoz csalódást. Az év elején úgy tűnt, hogy az EB nem elégszik meg ezzel. Neelie Kroes, a bizottság médiáért felelős biztosa februárban az Európai Parlament (EP) nyilvánossága előtt ígértette meg Navracsics Tibor igazságügy-miniszterrel, hogy a jogalkotó az Európa Tanács (ET) - jogilag egyébként nem kötelező - javaslatainak megfelelően módosítja a médiatörvényeket. A javaslatok megszülettek, de a politikai helyzet változott, és a magyar médiaügy az uniót alapjaiban érintő görög, francia és egyéb kérdések mellett elhalványult a bizottság előtt. Pedig az EB számára is kockázatos, ha szemet huny az ET-javaslatok figyelmen kívül hagyása fölött. Ha egy gazdaságilag szorongatott helyzetben lévő kis tagállammal szemben képtelen következetesen végigvinni az akaratát, milyen tekintélyre és hitelességre számíthat a nagyokkal szemben?

Az AB hat kérdéskör vizsgálata után négy ponton talált alkotmányossági problémákat a törvényben. Azaz a határozat - azon a szűk körön belül, amivel foglalkozott - mindössze két kérdést minősített (vitatható érveléssel) rendben lévőnek: nem állapította meg a jogalkotási eljárás hibáira hivatkozva a médiatörvény közjogi érvénytelenségét, és nem kifogásolta a nyomtatott és az online sajtótermékek regisztrációját. A testület alkotmánysértőnek találta viszont a nyomtatott és online sajtótermékek fölötti médiahatósági ellenőrzés terjedelmét; az újságírói források védelmének szabályozását; a médiahatóság adatmegismerési jogait, valamint az ún. média- és hírközlési biztos eljárási lehetőségeit. Ám a törvény bírálóinak győzelme sajnos e pontokon sem maradéktalan.

A törvény legsúlyosabb bűne a Médiatanács ellenőrzési és szankcionálási jogának kiterjesztése a nyomtatott és az online sajtótermékekre. Sokan, sokszor leírtuk: a rendelkezésre álló polgári jogi, büntetőjogi, adatvédelmi eszközök mellett sem gyakorlati igény, sem alkotmányos indok nem szól a sajtó ilyen jellegű megregulázása mellett. Az AB ehhez képest megállapította, hogy "[a]z állam által utólagosan, hivatalból indított szisztematikus ellenőrzés és szankcionálás lehetősége kétségtelenül a sajtószabadság korlátozását jelenti, ám ennek puszta lehetősége - hatékony és érdemi bírói kontroll mint garancia mellett - nem tekinthető alkotmányellenesnek". Mindezt úgy, hogy az AB egyáltalán nem vizsgálta a médiajogi szankciók mértékét és alkalmazásuk feltételeit, vagy éppen azt, hogy a végrehajtásért felelős intézményi keretek - a Médiatanácsra vonatkozó előírások - garantálják-e, hogy a médiarendszer minden szereplője azonos megítélés alá essen magatartásainak értékelésekor.

A jövőre nézve megtiltotta viszont az AB a Médiatanácsnak, hogy a nyomtatott és az online sajtótermékekkel szemben az emberi méltóság, a személyiség vélelmezett megsértése miatt eljárjon. Ez a rádiókkal és televíziókkal kapcsolatban továbbra is fennálló - már a régi médiatörvényben is megtalálható és az AB által korábban alkotmányosnak talált - beavatkozási lehetőség a hatóságot a sértett akarata és tudta nélkül, sőt akár egyéni jogsérelem nélkül is feljogosította az emberi méltóság absztrakt védelmére. E lehetőség hiánya önmagában is fontos lépés a kiszámíthatóbb jogi környezet felé. Az AB-határozat egy további ponton, a gyűlöletkeltő és a kirekesztő tartalmak tilalmával kapcsolatban anélkül tett egy fontos megszorítást, hogy annak meg kellene jelennie a törvény szövegében. Megállapította, hogy e médiajogi rendelkezéseket ugyanolyan szigorú mérce alapján kell értelmezni, mint a gyűlöletre uszítás büntetőjogi tilalmát, és ezzel meglehetősen szűkre szabta a rendelkezés alkalmazhatóságát.

A módosítás az újságírói források védelmével kapcsolatban valóban jelentős előrelépést hozhat. Megteremti a forrásvédelem eljárási garanciáit, és az informátor felfedését kizárólag bírósági határozat alapján, kizárólag a legalább háromévi szabadságvesztéssel büntetendő szándékos bűncselekményekkel kapcsolatban teszi lehetővé, és itt is csak akkor, ha az informátor felfedésével megszerezhető bizonyíték más módon nem deríthető ki. A forrásvédelem ezzel akkor is minden korábbinál magasabb szintű védelmet kap, ha továbbra is sok múlik a szabályokat értelmező bírókon. A módosítás - az AB elvárásainak megfelelően - a Médiatanács eljárásában is megteremtette a forrásvédelem lehetőségét. A szerkesztőségi dokumentumok megismerését és lemásolását az AB nem találta egészében alkotmánysértőnek - szerinte e szabályok pusztán "megerősítik a Hatóság adatokhoz való hozzáférésének lehetőségét" -, de kötelezte a jogalkotót, hogy a médiahatósági adatmegismerés során is garantálja az információforrások, illetve az ügyvédi titkok védelmét.

Nem szolgálhat az AB teljes megelégedésére a médiabiztos intézményének újraszabályozása. A határozatból egyértelműen az a szándék olvasható ki, hogy a médiahatóság mellett más, bizonytalan jogkörökkel rendelkező intézmény egyáltalán ne avatkozzon a média működésébe - azaz a médiabiztos intézménye szűnjön meg. Ám a jogalkotó úgy alakította át a szabályozást, hogy a törvényből kiírta az AB által felsorolt legsúlyosabb alkotmánysértéseket, de a médiabiztos továbbra is eljárhat a médiatörvényeket nem érintő érdeksérelmek esetén, és egyfajta mediátorként közvetít a szolgáltatók és a médiafogyasztók között. Működése még mindig alkalmas arra, hogy bizonytalan fenyegetést jelentsen a szolgáltatókra. A médiabiztos túlélése jól mutatja a jogalkotói szándékot: a törvénymódosítás a részletszabályok szintjén orvosolja a legnyilvánvalóbb hibákat, de a szabályozás koncepcióján, szellemiségén mit sem változtat. Ez a szellemiség látszik az interjú visszavonására vonatkozó - az AB által nem kifogásolt - szabályok átalakításán is: bár meggyőződésem, hogy a módosított szöveg is elegendő garancia az indokolatlan nyilatkozat-visszavonások ellen, a közszereplőkre vonatkozó rendelkezés eltörlése azonnal bizonytalanságot keltett az újságírókban. Ez a bizonytalanság a jelenlegi médiaszabályozás egészének meghatározó eleme és célja.

Ami kimaradt, és ezért úgy marad

Már az AB-határozat sem érintette a szabályozásnak azokat az elemeit, amelyek a médiapiac politikai megszállását szolgálják. A Médiatanács egypártiságának leglátványosabb következménye a médiapiaci folyamatokba való durva beavatkozás - a frekvenciák pályáztatásával, a médiapiaci felvásárlásokba való beavatkozással, a pénzügyi támogatások elosztásával, a közszolgálati intézményrendszer kézi irányításával. Pedig a médiaszabályozás egészének hitelessége múlik a médiahatóság összetételén. Elfogulatlan, pártatlan hatóság nélkül a frekvenciák vagy a támogatások pályáztatása nemcsak egyoldalú lesz - ahogy ezt a Médiatanács eddigi, például a Mérték Médiaelemző Műhely elemzéseiben vizsgált gyakorlata egyértelműen igazolja is -, hanem átláthatatlan is; a szankcióalkalmazás során pedig mindig felmerül a nyugtalanító kérdés, hogy vajon egy másik szereplőnek ugyanilyen jogsértésért ugyanilyen következményekkel kell-e számolnia.

A jó ütemben felhígított AB-ban annyi lendület már nem maradt, hogy a kapcsolódó, de január 1-jével a törvény erejénél fogva megszűnt beadványokat is elbírálja. Pedig az ET végleges jelentése - a nyilvánosságra került információk szerint - éppen e pontokon tett további javaslatokat a jogalkotónak. Kifogásolta a médiahatóság tagjainak jelölésére és kinevezésére vonatkozó szabályokat, a közszolgálati hírgyártás központosítását, a frekvenciapályáztatási eljárás szabályozását. Elvárta azt is, hogy a parlament a médiaszabályozást ne kétharmados, hanem többpárti jogalkotással fogadja el. Az ET szakértőinek szemet szúrhatott, hogy az eddigi frekvenciapályázati eljárások közel felét a kormánypártokhoz közel álló vállalkozások nyerték meg, amelyek aztán a támogatási forrásokból is aránytalanul nagy mértékben részesedtek - miközben a Klubrádió két megnyert (pontosabban egy első fokon és egy jogerősen megnyert) per után sem lehet biztos a túlélésben. Az is feltűnhetett, hogy a Médiatanács a pályázati felhívásokkal a helyi rádiós műsorszolgáltatásokból fokozatosan törli ki a közéleti tartalmakat, és a piaci racionalitásokkal szemben is zenei rádiókat pályáztat. Azt sem volt nehéz észrevenni, hogy a hírpiacon a közvetlen politikai függésben lévő hírügynökség a közszolgálati hírszolgáltatás monopolizálásával és a hírek ingyenessé tételével túlsúlyos szereplővé vált. És mindennél egyszerűbb volt belátni azt, hogy a kétharmados többség egyáltalán nem garancia az egyoldalú politikai befolyásolással szemben, viszont megváltozott politikai viszonyok között is biztosíthatja a rossz rendszer hosszú távú fennmaradását.

Szabó Máté országgyűlési biztos alkotmánybírósági indítványa időközben újabb frontot nyitott médiaügyekben, de a beadvány, minden jó szándék ellenére, szakmailag nem alkalmas arra, hogy legalább a Médiatanács függetlenségének átfogó vizsgálatára késztesse az AB-t - azt a testületet, amely jelenlegi működési keretei mellett a függetlenség kérdésében egyébként sem feltétlenül mérvadó. Így aligha maradt olyan erő, amely a médiaszabályozás további enyhítésére kényszeríthetné a kormányt. A civil és szakmai szervezetek folyamatos figyelme legfeljebb a jogalkalmazásban jelenthet némi fékező erőt. A jó hír viszont az, hogy Magyarországon ma a sajtó, legalábbis annak az erre igényt tartó része, szabad. A blogokkal, Facebookkal feldúsított nyilvánosság legalábbis az e tartalmakhoz hozzáférő közönség számára minden információt és véleményt megismerhetővé tesz, és a hagyományos elnyomó megoldásokkal szemben nagyrészt immúnis.

Mindemellett a digitális átállás elnapolásával a következő választási kampányban még mindig lesz vagy egymillió választópolgár, akinek a médiafogyasztását továbbra is uralja a három földfelszíni - politikailag megszállt vagy éppen gazdasági engedményekkel megszelídített - tévécsatorna, kiegészítve a Fidesz-közeli cégek tulajdonában lévő ingyenes lapokkal. A sajtószabadságot pedig mint alapvető emberi jogot, lényegesen több korlát és lényegesen kevesebb garancia veszi körül, mint az új médiatörvények előtti - ORTT-vel, közszolgálati kuratóriumokkal terhelt, ideálisnak szintén nem mondható - időszakban. Azért, mert a kormánypártok nem bíznak a nyilvánosságban - és aki nem bízik a nyilvánosságban, nem bízik a választópolgárokban sem. Nem feltételezi róluk, hogy képesek tájékozódni, megérteni a kormányzati döntéseket, mérlegelni az érveket és az ellenérveket. Aki pedig a választópolgárokban nem bízik, az a saját teljesítményében sem bízik. Nem hiszi, hogy a teljesítménye elegendő lenne egy újabb választás megnyeréséhez, ezért manipulálja a választókat, ha kell, a nyilvánosság torzításával, ha kell, a választási törvényekkel. A szigorú médiaszabályozás e frusztrált kormányzás tünete.

A szerző médiajogász, egyetemi oktató.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”