A lex Klubrádióról

A törvénygyár nem pihen

  • Polyák Gábor
  • 2012. május 17.

Publicisztika

A Médiatanács pedig eldöntheti, hogy köt-e szerződést a Klubrádióval. A törvényszöveg arról nem szól, milyen okból tagadhatja meg a hatóság a nyertes pályázóval való szerződéskötést. Tehát kedv kérdése az egész. Ez a konkrét ügytől függetlenül is teljesen értelmetlenné teszi a pályáztatást.

A törvénygyár nem pihen. Mire a Narancs e heti száma a médiatörvény módosításához kapcsolódó írásommal nyomdába került, lelkes fideszes képviselők már azon dolgoztak, hogy az Alkotmánybíróság határozatát érvényesítő médiatörvény-módosítást kiegészítve elvarrják a médiaszabályozás néhány elvarratlan szálát. E szálak érintőlegesen sem kapcsolódnak az eredeti törvényjavaslathoz, így a módosító indítványok még az igazán testre szabott Házszabályt is sértik, viszont pontot tehetnek a Klubrádió régóta húzódó ügyeinek végére.

Hétfő délután Szabó Csaba, Hollókő polgármestere úgy döntött, ő bizony nem nézi tovább tétlenül a Klub agóniáját. A dolgok jelen állása szerint a rádió két pert nyert a Médiatanács ellen, az egyiket, egyelőre első fokon, a budapesti 92,9 MHz-es frekvenciával, a másikat, jogerősen, a 95,3 MHz-s frekvenciával kapcsolatban. A még az ORTT által pályáztatott 92,9 MHz-en a Klub az ORTT határozata szerint ún. közműsor-szolgáltatói – az új törvény szerint közösségi – jogosultságot nyert, ami alapján műsor-szolgáltatási díj fizetése nélkül szolgáltathat az eddigi műsorszerkezetnek megfelelő közéleti rádióműsort. Az ORTT-t elsodorta a fülkeforradalom vihara, a helyébe lépő Médiatanács pedig igen ingatag érveléssel megtagadta a szerződés aláírását. Az első fokon eljáró bíróság ezzel kapcsolatban kimondta a nyilvánvalót: ilyen nincs. A Médiatanács nem szeret veszteni, és különben is úgy érezte, hogy az ítélet nem elég világos, úgyhogy fellebbezést nyújtott be ellene. A jogerős döntés heteken belül várható. A Klub jelenleg is használt frekvenciájára kiírt pályázatot viszont a kiváló referenciákkal rendelkező Autórádió nyerte meg a Médiatanács szerint, mivel azonban a nyertes pályázó elfelejtette aláírni a pályázat minden oldalát – a hatóság pedig ezt elfelejtette észrevenni –, a bíróság a döntést hatályon kívül helyezte, és új eredményhirdetésre kötelezte a Médiatanácsot. Mivel a pályázat második helyezettje, fájdalom, de egy ponttal lemaradva, a Klubrádió volt, az ítéletből nem túl bonyolult levezetni, hogy ezt is a Klub nyerte meg. De a Médiatanács máig nem látta elérkezettnek az időt, hogy ezt ki is mondja. Így most két elnyert frekvenciával izgulhat a Klubrádió, hogy lesz-e tovább.

Ennek az izgalomnak vetett volna véget a média iránt érzékeny polgármester javaslata. Kimondta volna, hogy az ORTT által pályáztatott frekvencián kizárólag kereskedelmi médiaszolgáltató működhet, függetlenül attól, hogy mi volt a pályázati felhívásban. Egyetlen olyan ügy van, ahol ennek a rendelkezésnek van jelentősége: a Klub 92,9 MHz-es pályázata. Azaz, a Klub megkapja a 92,9-et, ha lemond a közösségi státuszról és az azzal járó ingyenességről. Egy, a jelenleginél rosszabb lefedettségű frekvencián, a mainál jóval drágábban, de legalább változatlan műsorformátummal folytathatja működését. Majd a piac a többit megoldja. Az a piac, ahol a hasonló profilú rádiók, különösen a Lánchíd, közösségiként, ingyen szolgáltatnak, és ahol jó eséllyel a jövőben az InfoRádió is ingyen fogja folytatni a tevékenységét.

A javaslatból olyan forgatókönyv volt kiolvasható, hogy a Médiatanács a 95,3 MHz-ért folyó eljárást megszünteti, ezzel egyúttal kizárja, hogy a Klub e frekvencián ideiglenes jogosultsággal folytathassa a működését, és ezzel nem hagy választást a rádiónak. Ha az nem fogadja el a kereskedelmi jogosultságot a rosszabb frekvencián, akkor sehol nem folytathatja. Azt el kell ismerni, hogy Szabó képviselő megadta a módját.

Ugyanakkor, ami kedd reggel még rendesen felkavarta az indulatokat, az kedd délutánra múlt idő lett. Egy médiaügyekben jártasabb Fidesz-képviselő, társszerzőként a médiatörvényt is jegyző Menczer Erzsébet kapcsolódó módosító javaslatban igazított egyet az eredeti javaslaton. Hadd higgyem azt, hogy ez nem független attól a felháborodástól, amit Szabó képviselő javaslata váltott ki. Ez jó hír: működött a nyilvánosság. Sikerült pillanatok alatt témává tenni egy meglehetősen bonyolult jogi szöveget, és sikerült rámutatni, hogy ez így nem lesz jó. Vagy mégsem?

A Menczer-féle módosító is számos rendelkezést tartalmaz a frekvenciapályázatok vonatkozásában, és ezekkel kapcsolatban egy további, a kulturális bizottságtól származó javaslat egyértelművé teszi, hogy a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell. A hatály, ami visszahat.

Ennek a javaslatnak van egy olyan olvasta, ami annyira gonosz, hogy inkább azt feltételezem, nem is igaz. A javaslat szerint azok a műsor-szolgáltatási szerződések, amelyeket még az ORTT kötött a rádiókkal és a televíziókkal, 2012. december 31-én megszűnnek. Ez általában nem probléma, mert e szerződéseket az új törvény alapján a Médiatanács átalakította az új törvénynek megfelelő ún. hatósági szerződéssé. Nyilván egyetlen kivétellel: a Klubrádiónak a 92,9-re vonatkozó műsor-szolgáltatási szerződése kivételével, amit majd a bíróság jogerős ítélete fog létrehozni júniusban. (Kicsi az esély arra, hogy a jogerős ítélet ne hagyja helyben az első fokon meghozott döntést.) A Menczer-féle javaslat ugyanakkor hatályon kívül helyezi a törvénynek azokat a rendelkezéseit, amelyek alapján a régi szerződések átalakíthatók új szerződéssé. És akkor itt áll majd júniusban a Klub egy szerződéssel, ami december 31-én a törvény erejénél fogva megszűnik, mert nincs mód rá, hogy kezdeményezze az új törvény szerinti átalakítását.

Hogy kerek legyen az összeesküvés-elmélet: a javaslat szerint abban az esetben, ha a Klub a 92,9-re az ítélet alapján jogosultságot kap, a 95,3 MHz-es pályázatban összeférhetetlenné válik, azaz a továbbiakban abban nem vehet részt. Így bukja azt is. Hátborzongató.

De nem muszáj így lennie. Elég, ha a bíróság eleve az új törvény szerinti hatósági szerződést hoz létre, vagy ha a Médiatanács nem vállalja a fenti forgatókönyv kockázatait. Jó eséllyel ugyanis az Alkotmánybíróság elé kerülne az ügy, ami annyira durva, hogy borítékolható a siker. Csak addigra sehol nem lesz már a Klubrádió.

Van tovább is. A módosító kimondja, hogy médiaszolgáltatási szerződést kizárólag a Médiatanács köthet, viszont a Médiatanács, szintén a módosító által behozott új rendelkezés alapján, nem köteles szerződést kötni a pályázat nyertesével. Ebből egyrészt következhet, hogy a 92,9-cel kapcsolatban a bíróság sem jogosult már létrehozni a szerződést, az eljárást vissza kell adnia a Médiatanácsnak. A Médiatanács pedig eldöntheti, hogy köt-e szerződést a Klubrádióval. A törvényszöveg arról nem szól, milyen okból tagadhatja meg a hatóság a nyertes pályázóval való szerződéskötést. Tehát kedv kérdése az egész. Ez a konkrét ügytől függetlenül is teljesen értelmetlenné teszi a pályáztatást.

Mindezek fényében másodlagos, hogy további módosító javaslatok újra eloszlatták a politikusok nyilatkozat-visszavonási jogával kapcsolatos kételyeket, megteremtették a forrásvédelem garanciáit a szabálysértési eljárásokban is, ráadásul a Médiatanács elnökére vonatkozó szabályokkal kilőtték Szabó Máté alapjogi biztos alkotmánybírósági indítványát. A lényeg: követhetetlen, átláthatatlan, kapkodó és silány jogalkotás, ahogy már megszoktuk.

Figyelmébe ajánljuk