A kis vonatrablás

Publicisztika

A múlt csütörtökön a kormány egy tollvonással kinyírta a Magyar Vasúti Hivatalt (MVH): a szervezetet betolta a Nemzeti Közlekedési Hatóság alá, elnökét, Antal Dánielt (lapunk alkalmi szerzőjét) pedig felmentette. A hivatalos indoklás várat még magára. De jobb, ha tudják: mindaz, amit indoklás gyanánt hivatalos forrásból hallanak majd - ha lesz ilyen egyáltalán, nem inkább lapítani fognak e szégyenteljes és szomorú történet hősei -, szemenszedett hazugság lesz, esetleg az elnök besározására és ellehetetlenítésére tett kísérletek. Az az újságíró vagy politikus, aki ilyen tárgyú közleményeket bocsát majd a nyilvánosság elé, előre szólunk, vagy segghülye, vagy meg van (lesz) véve.

A múlt csütörtökön a kormány egy tollvonással kinyírta a Magyar Vasúti Hivatalt (MVH): a szervezetet betolta a Nemzeti Közlekedési Hatóság alá, elnökét, Antal Dánielt (lapunk alkalmi szerzőjét) pedig felmentette. A hivatalos indoklás várat még magára.

De jobb, ha tudják: mindaz, amit indoklás gyanánt hivatalos forrásból hallanak majd - ha lesz ilyen egyáltalán, nem inkább lapítani fognak e szégyenteljes és szomorú történet hősei -, szemenszedett hazugság lesz, esetleg az elnök besározására és ellehetetlenítésére tett kísérletek. Az az újságíró vagy politikus, aki ilyen tárgyú közleményeket bocsát majd a nyilvánosság elé, előre szólunk, vagy segghülye, vagy meg van (lesz) véve.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság hasznos hivatal, jó hivatal, kell ilyen hivatal - itt futnak például össze a zöldkártyakiadás meg a műszaki vizsgák meg a közlekedésbiztonság szálai. Az MVH viszont piacfelügyeleti és ármegállapító szerv (volt), és mint ilyen a helye és fontossága az államgépezetben a versenyhivataléhoz meg az energiahivataléhoz hasonlítandó. A dolgot a következőképp tessék elképzelni.

Ha a legnagyobb magyar állami vállalat, a vasút rettenetesen működik, ha vonatai késnek és koszosak, ha mérhetetlen vagyonával rosszul gazdálkodik, és e vagyonát meg a neki juttatott állami támogatásokat tolvajok dézsmálják, és ezek miatt évente több tíz- vagy akár százmilliárd forint indokolatlan veszteséget okoz az adófizetőknek, akkor célszerű lenne másféle vállalatirányítási módszerekkel próbálkozni. Például ezt a vállalatot széjjel lehetne szedni, és részben magántulajdonba adni: hátha az egyén magánérdekei, személyes motivációi, vállalkozó kedve, urambocsá, mohósága segít ott, ahol az állami irányítás megbukott. Ám az is belátható: ha ezek az egyének, a szolgáltatók - tehát az áru- és személyszállítást végző számtalan (európai) vállalat - szabad versenye jótékonyan is hat majd a szolgáltatás árára és színvonalára, valószínűleg helytelen lenne, ha az is magánkézbe kerülne, amiből csak egy van. A hálózat maga - a vágányok és az állomások, azaz a természetes monopólium - maradjon meg a közösség birtokában, és azt a közösség, azaz az állam - egy vállalatán keresztül - adja mintegy bérbe a vállalkozni nem rest egyéneknek. Az állam, illetve az ő képviseletében eljáró különleges hivatal pedig gondoskodjon arról is, hogy mindenki egyenlő feltételekkel férhessen hozzá a hálózathoz. Arról, hogy a hálózatot kezelő, a használatáért a szolgáltatóktól pénzt szedő állami vállalat ne szabhasson irreális árakat és ne játszhasson össze egyes szolgáltatókkal más szolgáltatók kárára; és hogy a szolgáltatók se beszélhessenek össze egymással és korlátozhassák így a versenyt. Hogy a féktelen kapitalizmus és a korrupt álszocializmus közt megtaláljuk az igazságosság és a hatékonyság szűk ösvényét. Célszerű, ha ez a Hivatal (nevezzük például Vasútinak) nagy függetlenséget élvez, hisz csak így védheti meg a politikai befolyástól legfontosabb pártfogoltját. A tisztességes árat. A tisztességet.

Ezen ideáig eljutott szinte minden eddigi kormány. A mostani pedig - illetve elődje - hozzá is látott a megvalósításához. Az unió noszogatására, de hozzálátott. Szétszedte a MÁV-ot, kinyitotta a piacot, és létrehozta az MVH-t. Ez lett volna a Gyurcsány-kormány vasúti reformjának a lényege. A vasúti reform pedig legalább olyan fontos része lett volna a reformkormány reformkormányzásának, mint az egészségügy vagy az oktatás átalakítása. Ne felejtsük el: százmilliárdokról beszélünk! Széthordott, elbokázott, hideg fejjel ellopott százmilliárdokról. Meg az erőszakról és a hallgatásról, ami e lopott milliárdok útját kíséri.

A 2006 elején létrehozott MVH rövid élete során pont azt tette, ami a feladata volt. Felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti szállítás szerte a világban szárnyal, csak a tranzitútvonalak csomópontjában fekvő Magyarországon zsugorodik - és ezért a piaci működést blokkoló államvasút tehető felelőssé. Átfogó piacfelügyeleti eljárást indított, azt kifogásolva, hogy az infrastruktúrát engedély nélküli cégek használják; ennek a végén 100 millió forintra büntette a MÁV-ot. A pályához való hozzáférést és a pályadíjak mértékét ellenőrizve arra jutott, hogy végül mindig a MÁV erőfölénye érvényesül; az elvileg független pályavasút a versenytársakat becsapja, zsarolja. Amikor a gazdasági tárca kidolgozta törvénytervezetét, amely szűkítené az államvasút hatósági ellenőrizhetőségét, megerősítené a monopóliumot, de az olyan szükséges hiánypótlásokkal, mint az utasjogok meg a vasúti szakképzés, nem foglalkozik, az MVH hangot adott ellenérveinek. Óvott attól, hogy újra egybeforrasszák a pályát és az azt használó egyik versenyzőt. Megpróbált gátat vetni a MÁV által alapított cégek burjánzásának, s ezt a módszert a MÁV-vagyon apasztásának jellemző módszereként azonosította. Figyelmeztetett arra, hogy az elaprózott felelősségi rendszer közlekedési katasztrófához vezethet; a halálos áldozattal járó szőnyi baleset vizsgálatakor a MÁV-csoportnál uralkodó káoszt is nevesítette az okok között. És így tovább.

A múlt csütörtökön azonban a kekeckedésnek vége szakadt. Az MVH felszámolását és elnökének leváltását kimondó kormányrendelet politikai hátteréről csak spekulálni tudunk. Az mindenesetre pofás, hogy a pazarlás és a fosztogatás ellen lendületesen akciózó hivatalt épp azon új közlekedési miniszter alatt szüntetik meg, aki beiktatása óta próbálja elhitetni a közönséggel, hogy nem volt tudomása az előző munkahelyén, a Magyar Postánál lefolyt százmilliós korrupciógyanús ügyekről. A miniszter - Szabó Pál, nem mellesleg sok éven át a MÁV igazgatótanácsának a tagja - e próbálkozásait joggal nevezhetjük hősiesen hiábavalónak. Államtitkára viszont a szocialista párt változatos életmunkásságú expénztárnoka és pénzfelhajtója, Puch László. Továbbá. Lapunk meg nem erősített információi szerint a MÁV egyik utódcégének, a személyszállítással foglalkozó MÁV Startnak az élére dr. Kocsis Istvánt készül kinevezni a kormány. Azt a Kocsis Istvánt, aki a legutóbbi időkig - amíg a kormányfő el nem mozdíttatta onnét - a Magyar Villamos Művek élén szerzett felbecsülhetetlen tapasztalatokat a monopóliumok, a szabályozás és a szabályozó szövevényes viszonyairól.

Lehet, a kormányfő nem tudta, mire megy ki a játék, és kiket hagy cserben. Lehet, de nem túl valószínű - a rendeletet mégiscsak ő írta alá. Lehet, mindez az akarata ellenére, de a beleegyezésével történt - ami viszont arról árul el sokat, hogy kik is kormányoznak ebben az országban. Ez irányú nyilvános gondolkodásunkat behatárolja a hatályos magyar sajtójog. Szabadon mérlegelhetjük viszont a döntés jogszerűségét. Első blikkre úgy tűnik, hogy a kormány jogellenesen lépett. Hisz az MVH-t a törvény szerint az Országgyűlés alapította, tehát csak ő számolhatná fel; és elnökét a miniszterelnök nevezi ki, de felmenteni csak akkor menthetné fel, ha az elnök bűncselekményt követ el. A döntés továbbá az uniós jogot is sérti - a vasúti piacfelügyelet úgyszólván mániája az uniós jognak, miként az uniónak általában a monopóliumellenesség, meg a szabad, torzításoktól mentes verseny.

De nincsenek illúzióink arról, hogy ezt ne lehetne megtenni ebben az országban. Az Alkotmánybíróság egyszer majd megállapítja a törvénytelenséget, és az unió is küld pár év múlva valami papírt, hogy ez felette helytelen volt. De Barroso nem repül ide nyomban, és pajszerével nem veri le a lakatot a hivatal épületéről.

És miért is repülne? Hisz ez a mi országunk, magunknak építgetjük. Ilyennek. Mi hugyozzuk le a vagon végében a klozettdeszkát is.

És mi ülünk rá.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.