A kisebbség többsége

  • Magyar Kornélia
  • 2008. május 22.

Publicisztika

A felhatalmazás nélküli kormányzás rémének már jó ideje szezonja van. Aktuálisan a kisebbségi kormányzás kapcsán, állítja a Fidesz, hiszen ha nincs többség - ami egyébként a kisebbségi lét komplementere, mondhatni, megszüntethetetlen velejárója -, akkor nincs támogatás, ha nincs támogatás, akkor nincs legitimitás. A megoldás ebben a képletben kézenfekvőnek és egyszerűnek tűnik: jöjjön az előre hozott választás.

A felhatalmazás nélküli kormányzás rémének már jó ideje szezonja van. Aktuálisan a kisebbségi kormányzás kapcsán, állítja a Fidesz, hiszen ha nincs többség - ami egyébként a kisebbségi lét komplementere, mondhatni, megszüntethetetlen velejárója -, akkor nincs támogatás, ha nincs támogatás, akkor nincs legitimitás. A megoldás ebben a képletben kézenfekvőnek és egyszerűnek tűnik: jöjjön az előre hozott választás.

Azonban mielőtt idáig szaladnánk, nézzük meg a gondolatmenet elejét, a kisebbségi kormányzás természetét, környezetét. Mit is mond az alkotmány a kisebbségi kormányzásról? Semmit. Ahogyan a többségi kormányzásról sem. Csak a kormányzás fogalmát ismeri. Mindaddig az adott miniszterelnöknek (kormánynak) és programnak van támogatottsága a parlamentben, amíg a) meg nem szűnik a megbízatása (aminek eseteit az alkotmány világosan kimondja - és a kisebbségi lét nem szerepel ezek között), vagy b) nem lép elő egy újabb miniszterelnök-jelölt az ő programjával, amelyet a parlamenti többség támogat, ami egyenesen vezet az a) pont érvénybe lépéséhez, azaz a "régi" kormány megbízatásának megszűnéséhez.

Tehát azt az állapotot, amelyet - többek között - Navracsics Tibor egyik parlamenti felszólalásában diagnosztizált ("parlamenti felhatalmazás nélküli kormányzás folyik"), az alkotmány nyilvánvalóan nem ismeri. Persze világos a cél és az eszköz az ellenzéki párt szóhasználatában: azt az érzetet igyekszik erősíteni, hogy a kormány egyedül maradt, radikálisabban megfogalmazva, a kormány illegitim.

Az előbbi problémához kapcsolódik annak feszegetése is, hogy ha a miniszterelnök "valóban olyan nagy legény, kérjen maga ellen bizalmi szavazást". Az MDF és a Fidesz azzal érvel, hogy ki kell derülnie, az SZDSZ valójában melyik oldalon áll: ellenzéki vagy kormánypárti erő. Számomra már az is kérdés, hogy ki kell-e egyáltalán derülnie annak, hogy egy ellenzéki párt állandóan támogatja-e a kormányt, csak esetenként vagy - ne adj' isten - soha. Vajon nem inkább a törvényjavaslat a fontos, szemben azzal, hogy ki szavazza meg?

De játsszuk végig ezt a forgatókönyvet: ha a kormány bizalmi szavazást kér maga ellen, és azt a liberálisok nem szavazzák meg, akkor bukik a kormány. Ebben az esetben új miniszterelnököt kell jelölni, akit és akinek programját egy valamilyen összetételű parlamenti többség - akár az SZDSZ az MSZP-vel, akár az MSZP-n kívüli összes többi párt - megszavazza. De ugyanez a végeredmény elérhető anélkül, hogy a miniszterelnök kérne maga ellen bizalmi szavazást. Ott van a lehetőség a feltételezett új parlamenti többség kezében, hogy megvonja a bizalmat a kormányfőtől és annak kormányától, csak találniuk kell egy új miniszterelnök-jelöltet. A bizalmi szavazás követelése tehát annak beismerése, hogy nincs alternatív parlamenti többség. Márpedig ha így van, akkor a kisebbségi Gyurcsány-kormánynak van többsége, bármennyire is ellentmondásosan hangzik ez. Ha az egyiknek nincs többsége, akkor a másiknak van, így fest a zéró összegű játszma természete a parlamenti logikában és matematikában.

Nincs egyébként semmilyen alkotmányos kötelezettsége a kormánynak, hogy ezt a bizalmat tesztelje, hogy magát egy kiemelt pillanatban megmérettesse. És nyilvánvalóan nem önsorsrontó egy kormány sem, hogy akkor kérjen bizalmi szavazást, amikor éppen kisebbségben van. Egyébként elég megmérettetés lesz a kisebbségi Gyurcsány-kormánynak az elkövetkezendő időszak: nem pusztán egy alkalommal, hanem hétről hétre ki fog derülni, hogy éppen el tudja-e fogadtatni előterjesztéseit a parlamenttel, azaz, hogy aktuálisan éppen többségben van-e, vagy sem. Nincs tehát állandó, szilárd struktúra, amelyben minden, kormányzati oldalról érkező javaslatnak automatikus támogatottsága van, viszont sokkal több a kombinációs lehetőség, ahogyan a parlament törvényhozói funkcióját gyakorolhatja.

A kisebbség többségét egy másik aspektusból is megfoghatjuk: kinek áll érdekében az előre hozott választás? A jelenlegi közvélemény-kutatások szerint, ha most vasárnap lenne a szavazás, csak egy párt járna jól, ez pedig a Fidesz (kiegészítve a KDNP-vel, amellyel feltehetően közös listán indulna). Az MDF és az SZDSZ - jóllehet egyre erősödő intenzitással áll ki mellette - nemhogy a parlamentbe jutásért, de valójában az állami támogatásért küzd jelen pillanatban, ami az 1 százalék eléréséhez kötött.

Ebből következően teljesen világos, hogy miért a költségvetés elfogadásának megtagadásával revolverezik a kormányt, és miért nem kezdenek tárgyalást a parlamenti új többség pártjai egymással arról, hogy oszlassák fel a parlamentet. Azért, mert evvel rosszul járnának, hiszen ez azt jelentené, hogy kora ősszel parlamenti választások lennének, a kampányidőszak pedig a politikailag finoman szólva is enervált, foci Eb- és olimpialázban égő nyárra esne. Ez pedig nyilvánvalóan annak az esélyét növelné, hogy kétpárti (plusz a Fidesszel közös listán bejutott KDNP) Országgyűléssel nyitna az őszi politikai szezon. A kis pártok tehát kivárnak, abban bízva, hogy az idő nekik dolgozik. De nem lehet nem észrevenni, hogy az az MDF, amelyik mindig azzal vádolja a két nagy pártot, hogy hatalmi célok vezérlik, maga is hasonló vektor szerint látszik politizálni. Túlélni mindenáron, még úgy is, hogy fél évvel tovább húzza a kisebbségi kormány agóniáját. Egyébként e hatalmi törekvés nemhogy nem idegen a politikától, de megszüntethetetlen sajátossága, sőt: vezérlő logikája. Csak érdemes regisztrálni, hogy ez alól egyik párt sem kivétel, még akkor sem, ha retorikájában ennek ellenkezőjét igyekszik hangsúlyozni.

Az SZDSZ pozíciója pillanatnyilag nem ilyen egyértelmű: a tény, hogy az elnökválasztási kampány időszakát éljük, minden kijelentésüket relativizálja. Az, hogy az SZDSZ mit gondol a kisebbségi kormány jövőjéről, és ennek nyomán például a költségvetés elfogadásáról, leghamarabb a június 7-i küldöttgyűlést követően derül ki.

A magyar parlamentben tehát jelenleg - hangsúlyozottan: jelenleg - azok vannak kisebbségben, akiknek érdekükben áll az előre hozott választás. És nincs olyan alternatív miniszterelnök-jelölt és program, akit/amelyet az új országgyűlési többség egységesen támogatna. Így lesz az ellenzéki többségből kisebbség.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.