A népi írók forognak

  • 2000. október 12.

Publicisztika

Volt már egy ehhez hasonló eset, ha emlékszünk rá. Akkor néhány ambiciózus médiaszemélyiség, köztük a TV 2 tótumfaktuma, meg törekvő ifjú írók a Nyugatot akarták volna újragründolni, irodalmi folyóiratként. A dolog végül is nem jött össze, maradjunk annyiban, hogy az irodalmi lappiac telített, a többit pedig, hogy például a Nyugat nevének kisajátítása mennyire sértett volna szerzői jogi szabályokat (semennyire), és mennyire sértette volna a jó ízlést (mérsékelten), borítsa a feledés homálya. De azok, akik e prozséban mozogtak volna, legalább a saját pénzüknek vertek volna a fenekére. És nem ez az egyetlen ok, ami miatt a Miniszterelnöki Hivatal ama ötlete, miszerint Válasz néven és kormánypénzen hetilapot kéne indítani, különbözik az új Nyugatról szőtt elképzelésektől.

n Volt már egy ehhez hasonló eset, ha emlékszünk rá. Akkor néhány ambiciózus médiaszemélyiség, köztük a TV 2 tótumfaktuma, meg törekvő ifjú írók a Nyugatot akarták volna újragründolni, irodalmi folyóiratként. A dolog végül is nem jött össze, maradjunk annyiban, hogy az irodalmi lappiac telített, a többit pedig, hogy például a Nyugat nevének kisajátítása mennyire sértett volna szerzői jogi szabályokat (semennyire), és mennyire sértette volna a jó ízlést (mérsékelten), borítsa a feledés homálya. De azok, akik e prozséban mozogtak volna, legalább a saját pénzüknek vertek volna a fenekére. És nem ez az egyetlen ok, ami miatt a Miniszterelnöki Hivatal ama ötlete, miszerint Válasz néven és kormánypénzen hetilapot kéne indítani, különbözik az új Nyugatról szőtt elképzelésektől.

A HVG információi szerint az új hetilapba - melynek főszerkesztőjéül Elek Istvánt, a miniszterelnök főtanácsadóját szemelték ki - másfél, azaz másfél milliárdot csöngetne a kormány, mégpedig úgy, hogy ezt a tételt a 2000. évi zárszámadási törvénybe csempészné bele (ez a legsunyibb módja a költségvetési pénzekkel való bűvészkedésnek). A szervezők egyik nagy szerencséje, hogy a Válasz, a valódi népi írók lapjának szerkesztői közül - akik mind 1934 és 1938, mind 1946 és 1949 között alapvetően és itt nem részletezhető okokból kifolyólag szinte egytől egyig az épp aktuális rendszer, rezsim, kormány stb. csépelésében látták feladatukat - már egyik sem él, így a reanimátorokat leköpdösni sincs lehetőségük. A prodzsekt szervezőinek másik szerencséje, hogy az új lapra bizonyára meglesz a fedezet, ha máshonnan nem, hát abból a pénzből, amit a kormány - a "kulturális járulék" nevű, a szabad sajtót büntető adó megemelése révén - az új lap piaci versenytársaitól ellopni tervez; amely lapokat egyébként nemsokára újabb törvényekkel korlátozza majd a kormány a szabad véleménynyilvánításban.

Bár Elek valamiféle "természet- és társadalombarát", valamint "környezettudatos értékrend" propagálását jelölte meg a lap fő profiljaként (érdekes lesz nézni, hogy milyen összefüggés körvonalazódik majd a néhány hónapja még a "zsidókérdést" - szigorúan tudományos és humanista és dialóguspárti alapon - feszegető Elek főtanácsadó és a "társadalombarát", higiéniabolond Elek főszerkesztő értékrendje között), a vállalkozás nem torkollhat másba, mint brutális kormánypropagandába. Hetilapot kormányok jobb helyeken nem alapítanak, hetilapot általában olyan emberek alapítanak, akiknek van valami közös közölnivalójuk a világról, és a fizetési kiutalásukat nem állami hivatalokban írják alá. A kormányok, a pártok, a hatalom az információk szűrésében érdekeltek, a hetilapok pedig minél több piacképes információ nyilvánosságra hozatalában: ez ilyen egyszerű. Valamint: normális országokban a kormány nem kérdez, hanem válaszol, mégpedig mások és nem a saját maga kérdéseire. Minden olyan leírt mondat, ami nem ebben a mérhetetlenül egyszerű helyzetben születik (amikor tehát az egyik fél kérdez, a másik pedig válaszol, és a két személy nem ugyanaz), szemfényvesztés, hazugság, egyszerre erőszakos visszaélés és gyáva kollaboráció a politikai hatalommal, az önálló, alkotó személyiség feladása, az írott szó megalázása és elárulása. Márpedig, mint egy nagy írótól tudjuk, az írott szó, ha sokra nem is jó, de még mindig a legjobb fegyver, amit az ember saját méltóságának védelmében kitalált.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."