A részvétel ára - Pénzosztás a civil szférában

  • Németh C. Kötöny
  • 2008. szeptember 18.

Publicisztika

Az Országgyűlés 2003-ban fogadta el a Nemzeti Civil Alapprogramról (NCA) szóló törvényt, amelynek fő célja a civil szervezetek pályázati támogatása, a civil szektor fejlődésének elősegítése volt. Az NCA-ból támogatásban részesülhetnek mindazok a magyarországi civil szervezetek, amelyek legalább egy éve ténylegesen működnek; a támogatási összegek felosztásáról a civil szervezetek képviselői közül választott kollégiumok döntenek. A rendszer működésének alapvetéseit az NCA elvi irányító testülete, a többségében szintén civil képviselőkből álló tanács határozza meg. Az NCA háromévente választja meg a jelentkező szervezetek képviselőiből a tanácsot, amely mellett ebben a ciklusban 11 pénzosztó kollégium működik (hét területi, egy országos és három szakmai - utóbbiak közkeletű nevükön az önszerveződési, a nemzetközi és a szolgáltató kollégium). 2004-től évente úgy 7 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás jutott el a pályázó alapítványokhoz, egyesületekhez: a mai napig mindösszesen 35 milliárd forintról beszélünk. Ennyi állami támogatást kaptak öt év alatt a pályázók. Németh C. Kötöny

Az Országgyűlés 2003-ban fogadta el a Nemzeti Civil Alapprogramról (NCA) szóló törvényt, amelynek fő célja a civil szervezetek pályázati támogatása, a civil szektor fejlődésének elősegítése volt. Az NCA-ból támogatásban részesülhetnek mindazok a magyarországi civil szervezetek, amelyek legalább egy éve ténylegesen működnek; a támogatási összegek felosztásáról a civil szervezetek képviselői közül választott kollégiumok döntenek. A rendszer működésének alapvetéseit az NCA elvi irányító testülete, a többségében szintén civil képviselőkből álló tanács határozza meg. Az NCA háromévente választja meg a jelentkező szervezetek képviselőiből a tanácsot, amely mellett ebben a ciklusban 11 pénzosztó kollégium működik (hét területi, egy országos és három szakmai - utóbbiak közkeletű nevükön az önszerveződési, a nemzetközi és a szolgáltató kollégium). 2004-től évente úgy 7 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás jutott el a pályázó alapítványokhoz, egyesületekhez: a mai napig mindösszesen 35 milliárd forintról beszélünk. Ennyi állami támogatást kaptak öt év alatt a pályázók.

*

Az NCA 2007-es, nyilvános pályázati eredményei alapján kiderül, hogy a mi választott, döntéshozó civiljeink keze erősen a saját szervezetük felé hajlik - mind a nyertes pályázatok száma, mind a megítélt összeg, mind az egy szervezetre jutó támogatás tekintetében. Az eredményekből készült statisztika, amiből a továbbiakban szemezgetni fogunk, egy darabig fent volt az NCA honlapján - de már nincs. A következőkben azokat a civil szervezeteket, amelyek legalább egy tisztviselője tehát a pénzosztó kollégiumoknak is tagja, "érintettnek" fogjuk hívni.

Az összesített adatok tanúsága szerint átlagosan a beérkezett pályázatok hattizede nyert, míg ugyanez az arány az érintett pályázatok esetében több mint nyolctized. Kirívó az országos, a közép-dunántúli, nyugat-dunántúli, az észak-magyarországi kollégium és a dél-alföldi kollégium, ahol nem volt olyan érintett pályázat, amely ne nyert volna. A szakmai kollégiumok nem kivétel nélkül ítélték győztesnek "saját" pályázataikat, de 40-60 százaléknyi előnyt biztosítottak ezeknek (az átlagos nyertes arányokhoz képest). Azaz a szakmai kollégiumoknál úgy háromszor annyi esélye van nyerni az érintett szervezeteknek, mint az "utcáról betévedteknek". (Tény, hogy a közép-magyarországi és az észak-alföldi kollégiumnál ez az arány csaknem egyenlő.)

A nyertes pályázatok esetében érdemes szemügyre venni a megítélt és igényelt összeg arányát. Itt egyetlen 100 százalékos kollégiumot találunk, az önszerveződésit: az érintett szervezetek közül - ha már nyert - mindegyik annyit kapott, amennyit kért. (Ez esetben a nem érintettek aránya is csaknem 98 százalék, ami vélhetően a kollégium speciális szabályai miatt van így - ez a testület csak különleges esetekben adott 80 százalék alatti támogatást, és ezt a kiírásokban is világossá tette.) Egyes kollégiumoknál viszont nagy a különbség az érintett és a mezei szervezetek pénzszerző potenciálja között. Az észak-alföldi, észak-magyarországi és közép-dunántúli kollégium esetében a nem érintett szervezetek 23-23 százalékkal nyertek kevesebbet az igényelthez képest, mint az érintettek. A dél-alföldi, az országos és a közép-magyarországi kollégiumnál ez az arány még kirívóbb (28, 36 és 59 százalék).

Az egy szervezetre jutó átlagos támogatás tekintetében az önszerveződési kollégiumnál alig látható különbség - ugyanakkor az összes pályázónak csak harmada, míg az érintett szervezetek több mint kilencven százaléka nyert. Legalább kétszeres a különbség az érintett szervezetek javára a nemzetközi és a nyugat-dunántúli, háromszoros az országos, a közép-dunántúli és a dél-dunántúli, legalább négyszeres az észak-alföldi, a dél-alföldi és a közép-magyarországi, ötszörös az észak-magyarországi kollégiumnál. Azaz e régiókban az érintett szervezetek ennyiszer több pénzt kaptak az átlagnál - de még a szolgáltató kollégiumnál is csaknem dupla akkora összegre számíthatnak az érintettek, mint az átlag.

Országos szinten pedig a következő a helyzet. Míg egy szervezet átlagosan 63 százalékos eséllyel nyer, addig egy érintett 86 százalékos eséllyel számíthat pénzesőre. Míg átlagosan a kért és a nyert összeg aránya 39 százalék, addig ez az érintett szervezeteknél 68. Az átlagos támogatás 619 000 forint; az érintettek átlaga 1 867 000 forint. A kollégiumok általában azt a stratégiát követik, hogy az érintett szervezeteket többszörösen "jutalmazzák". Kivétel ez alól az önszerveződési kollégium, amely már a nyerésnél "szelektál", illetve vannak olyan kollégiumok, amelyek mind a nyerteseknél, mind az összegnél erős differenciálást alkalmaznak.

*

Ókori jogelv, hogy senki nem lehet bíró a saját ügyében. A történelem során sokszor bebizonyosodott, hogy szigorúan elválasztandó az érdekelt fél és a döntéshozó szerepe. Kétségkívül furcsa lenne, ha egy bokszmeccs bírója az egyik öklöző lenne, ha a táncversenyen az egyik táncos lenne a zsűrielnök, és ha az év menedzsere díjat a bírálóbizottság egyik tagja kapná. A döntéshozói és döntés-előkészítői posztok másfajta előnyt is jelentenek. Az információ is versenyelőny, hisz annak megszerzése a nem kedvezményezett helyzetben lévő szervezeteknek költség - idő, energia, pénz. És miképp a nonprofit szektor nem jelentheti a pénztelenséget, nem jelentheti a verseny hiányát sem. A civilek is versenyeznek: az önkéntesek idejéért és figyelméért, a szűkös anyagi forrásokért, a szakértők szakértelméért, a médiavisszhangért. Mindaddig, amíg ezek az erőforrások (jelen esetben a pályázati pénzek) szűkösebbek, mint az azt igénybe venni kívánók szükséglete, addig a mesterséges (azaz nem a tudáson, hatékonyságon, eredményességen, teljesítményen alapuló) versenyelőny kárhozatos.

Meglehet, azért alakult így mindez, mert a kollégiumokba a jól, sőt legjobban dolgozó, elismert, sőt legelismertebb civil szervezetek vezetőit választották meg; a küldő szervezetek talán ezért szerepelnek jól a pályázatokon. Csak olyan nehéz ezt elhinni. Érdemes lenne tehát megfontolni a pályázatok elbírálására vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok szigorítását; színtisztán szakértői kollégiumok felállítását, esetleg az érintett szervezetek nyereményének limitálását. A civil szféra szereplőinek önmérsékletére a fentiek szerint aligha számíthatunk - és a végén még az fog kisülni, hogy szigorúan politikamentes civiljeink semmivel sem különbek azoknál, akikhez képest oly gyakran hangoztatják ártatlanságukat és önzetlenségüket. Az meg kinek lenne jó?

A szerző civil.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.