A részvétel ára - Pénzosztás a civil szférában

  • Németh C. Kötöny
  • 2008. szeptember 18.

Publicisztika

Az Országgyűlés 2003-ban fogadta el a Nemzeti Civil Alapprogramról (NCA) szóló törvényt, amelynek fő célja a civil szervezetek pályázati támogatása, a civil szektor fejlődésének elősegítése volt. Az NCA-ból támogatásban részesülhetnek mindazok a magyarországi civil szervezetek, amelyek legalább egy éve ténylegesen működnek; a támogatási összegek felosztásáról a civil szervezetek képviselői közül választott kollégiumok döntenek. A rendszer működésének alapvetéseit az NCA elvi irányító testülete, a többségében szintén civil képviselőkből álló tanács határozza meg. Az NCA háromévente választja meg a jelentkező szervezetek képviselőiből a tanácsot, amely mellett ebben a ciklusban 11 pénzosztó kollégium működik (hét területi, egy országos és három szakmai - utóbbiak közkeletű nevükön az önszerveződési, a nemzetközi és a szolgáltató kollégium). 2004-től évente úgy 7 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás jutott el a pályázó alapítványokhoz, egyesületekhez: a mai napig mindösszesen 35 milliárd forintról beszélünk. Ennyi állami támogatást kaptak öt év alatt a pályázók. Németh C. Kötöny

Az Országgyűlés 2003-ban fogadta el a Nemzeti Civil Alapprogramról (NCA) szóló törvényt, amelynek fő célja a civil szervezetek pályázati támogatása, a civil szektor fejlődésének elősegítése volt. Az NCA-ból támogatásban részesülhetnek mindazok a magyarországi civil szervezetek, amelyek legalább egy éve ténylegesen működnek; a támogatási összegek felosztásáról a civil szervezetek képviselői közül választott kollégiumok döntenek. A rendszer működésének alapvetéseit az NCA elvi irányító testülete, a többségében szintén civil képviselőkből álló tanács határozza meg. Az NCA háromévente választja meg a jelentkező szervezetek képviselőiből a tanácsot, amely mellett ebben a ciklusban 11 pénzosztó kollégium működik (hét területi, egy országos és három szakmai - utóbbiak közkeletű nevükön az önszerveződési, a nemzetközi és a szolgáltató kollégium). 2004-től évente úgy 7 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás jutott el a pályázó alapítványokhoz, egyesületekhez: a mai napig mindösszesen 35 milliárd forintról beszélünk. Ennyi állami támogatást kaptak öt év alatt a pályázók.

*

Az NCA 2007-es, nyilvános pályázati eredményei alapján kiderül, hogy a mi választott, döntéshozó civiljeink keze erősen a saját szervezetük felé hajlik - mind a nyertes pályázatok száma, mind a megítélt összeg, mind az egy szervezetre jutó támogatás tekintetében. Az eredményekből készült statisztika, amiből a továbbiakban szemezgetni fogunk, egy darabig fent volt az NCA honlapján - de már nincs. A következőkben azokat a civil szervezeteket, amelyek legalább egy tisztviselője tehát a pénzosztó kollégiumoknak is tagja, "érintettnek" fogjuk hívni.

Az összesített adatok tanúsága szerint átlagosan a beérkezett pályázatok hattizede nyert, míg ugyanez az arány az érintett pályázatok esetében több mint nyolctized. Kirívó az országos, a közép-dunántúli, nyugat-dunántúli, az észak-magyarországi kollégium és a dél-alföldi kollégium, ahol nem volt olyan érintett pályázat, amely ne nyert volna. A szakmai kollégiumok nem kivétel nélkül ítélték győztesnek "saját" pályázataikat, de 40-60 százaléknyi előnyt biztosítottak ezeknek (az átlagos nyertes arányokhoz képest). Azaz a szakmai kollégiumoknál úgy háromszor annyi esélye van nyerni az érintett szervezeteknek, mint az "utcáról betévedteknek". (Tény, hogy a közép-magyarországi és az észak-alföldi kollégiumnál ez az arány csaknem egyenlő.)

A nyertes pályázatok esetében érdemes szemügyre venni a megítélt és igényelt összeg arányát. Itt egyetlen 100 százalékos kollégiumot találunk, az önszerveződésit: az érintett szervezetek közül - ha már nyert - mindegyik annyit kapott, amennyit kért. (Ez esetben a nem érintettek aránya is csaknem 98 százalék, ami vélhetően a kollégium speciális szabályai miatt van így - ez a testület csak különleges esetekben adott 80 százalék alatti támogatást, és ezt a kiírásokban is világossá tette.) Egyes kollégiumoknál viszont nagy a különbség az érintett és a mezei szervezetek pénzszerző potenciálja között. Az észak-alföldi, észak-magyarországi és közép-dunántúli kollégium esetében a nem érintett szervezetek 23-23 százalékkal nyertek kevesebbet az igényelthez képest, mint az érintettek. A dél-alföldi, az országos és a közép-magyarországi kollégiumnál ez az arány még kirívóbb (28, 36 és 59 százalék).

Az egy szervezetre jutó átlagos támogatás tekintetében az önszerveződési kollégiumnál alig látható különbség - ugyanakkor az összes pályázónak csak harmada, míg az érintett szervezetek több mint kilencven százaléka nyert. Legalább kétszeres a különbség az érintett szervezetek javára a nemzetközi és a nyugat-dunántúli, háromszoros az országos, a közép-dunántúli és a dél-dunántúli, legalább négyszeres az észak-alföldi, a dél-alföldi és a közép-magyarországi, ötszörös az észak-magyarországi kollégiumnál. Azaz e régiókban az érintett szervezetek ennyiszer több pénzt kaptak az átlagnál - de még a szolgáltató kollégiumnál is csaknem dupla akkora összegre számíthatnak az érintettek, mint az átlag.

Országos szinten pedig a következő a helyzet. Míg egy szervezet átlagosan 63 százalékos eséllyel nyer, addig egy érintett 86 százalékos eséllyel számíthat pénzesőre. Míg átlagosan a kért és a nyert összeg aránya 39 százalék, addig ez az érintett szervezeteknél 68. Az átlagos támogatás 619 000 forint; az érintettek átlaga 1 867 000 forint. A kollégiumok általában azt a stratégiát követik, hogy az érintett szervezeteket többszörösen "jutalmazzák". Kivétel ez alól az önszerveződési kollégium, amely már a nyerésnél "szelektál", illetve vannak olyan kollégiumok, amelyek mind a nyerteseknél, mind az összegnél erős differenciálást alkalmaznak.

*

Ókori jogelv, hogy senki nem lehet bíró a saját ügyében. A történelem során sokszor bebizonyosodott, hogy szigorúan elválasztandó az érdekelt fél és a döntéshozó szerepe. Kétségkívül furcsa lenne, ha egy bokszmeccs bírója az egyik öklöző lenne, ha a táncversenyen az egyik táncos lenne a zsűrielnök, és ha az év menedzsere díjat a bírálóbizottság egyik tagja kapná. A döntéshozói és döntés-előkészítői posztok másfajta előnyt is jelentenek. Az információ is versenyelőny, hisz annak megszerzése a nem kedvezményezett helyzetben lévő szervezeteknek költség - idő, energia, pénz. És miképp a nonprofit szektor nem jelentheti a pénztelenséget, nem jelentheti a verseny hiányát sem. A civilek is versenyeznek: az önkéntesek idejéért és figyelméért, a szűkös anyagi forrásokért, a szakértők szakértelméért, a médiavisszhangért. Mindaddig, amíg ezek az erőforrások (jelen esetben a pályázati pénzek) szűkösebbek, mint az azt igénybe venni kívánók szükséglete, addig a mesterséges (azaz nem a tudáson, hatékonyságon, eredményességen, teljesítményen alapuló) versenyelőny kárhozatos.

Meglehet, azért alakult így mindez, mert a kollégiumokba a jól, sőt legjobban dolgozó, elismert, sőt legelismertebb civil szervezetek vezetőit választották meg; a küldő szervezetek talán ezért szerepelnek jól a pályázatokon. Csak olyan nehéz ezt elhinni. Érdemes lenne tehát megfontolni a pályázatok elbírálására vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok szigorítását; színtisztán szakértői kollégiumok felállítását, esetleg az érintett szervezetek nyereményének limitálását. A civil szféra szereplőinek önmérsékletére a fentiek szerint aligha számíthatunk - és a végén még az fog kisülni, hogy szigorúan politikamentes civiljeink semmivel sem különbek azoknál, akikhez képest oly gyakran hangoztatják ártatlanságukat és önzetlenségüket. Az meg kinek lenne jó?

A szerző civil.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”