Ahol nincs foci, ott hetvenezer ember összecsődítése csak egészségtelen fejleményekhez vezet

  • Haskó László
  • 2019. november 16.

Publicisztika

Az Uruguay elleni vereség margójára.

Futbólia: azt a képzeletbeli országot nevezték így, amelyikben Keleti Márton 1956-ban, a forradalom előtt készült (és 1957-ben a forradalom után Puskás disszidálása miatt Hidegkutival újraforgatott) filmszatírája játszódik.

Volt nagy felhajtás a foci körül az „ötvenes években” is, de akkor legalább foci is volt, nemcsak felhajtás. A film ügyesen figurázza ki az akkori politikusok ostoba tehetségtelenségét, a szatíra szabályai szerint abszurditásba hajló túlzásokkal. Keleti igazi filmes szakember volt, de aligha látta a jövőt.

Talán azt remélte a filmjétől, hogy tanulunk saját hülyeségünkből és Futbólia nem leszt öbbé. Nos, Keleti mégiscsak a jövőbe látott, mert Futbólia négyzetét valósította meg Orbán Viktor, az új Duca tábornok (Futbólia mindenható félhülye miniszterelnöke).

Megcsinálta Futbóliát – futball nélkül. Azt ugyanis nem tudott csinálni. De nyilván igazságtalanság csak az igyekvő felcsúti szurkolócska nyakába varrni a reménytelen kísérletet. Nagyot változott a világ a Népstadion legutóbbi avatása (1953) óta.

De a világ változása nem is annyira érdekes, merthogy igen nagy a sportpolitikai hasonlóság Magyarország 53-as állapota és a mai viszonyok között.A szabadság korlátozását nyomató diktatúra akkor is, most is az ideológiai propaganda céljaira akarja használni a sportot, ezen belül a labdarúgást kiváltképpen.

De nemcsak a világ, a foci is egészen más lett, mint volt régi dicsőségeink idején.

Amióta tévéközvetítés van, azóta a labdarúgás csak a pénzről szól. (És ahol a pénz énekel, ott a dopping adja a vokált). Én gyerekkoromtól kezdve igazi rajongó voltam, minden vasárnap két meccs, délelőtt az NB-III-as helyi csapat, a P. Vasas, délután a stadionban a duplarangadó.

Hétköznap foci sötétedésig a Templom-téren, vagy a nagyok edzése Kispesten. 1959-ben kinn voltam Albert első válogatott meccsén, amikor visszavágtunk a németeknek 1954-ért. Gyönyörűvolt.

1966-ban a londoni VB-t természetesen tévén néztem. Mindenidők legcsodálatosabb magyar válogatottjának meccsét, a világbajnok brazilok padlóra küldését sosem felejtem el. A Szőke Szikla (Mészöly Kálmán) törött kulcs-csonttal, fölkötött karral játszott, soha keményebb, technikásabb védőmunkát nem láttam. És életveszélyesen fejelt.

Hozzá csak Tüdő (Sipos Ferenc) volt hasonlítható, bár ő féltette brillantinos hullámos haját. A meccs végén is hófehér volt a meze és sértetlen a frizurája. Egy Szepesi nevű „vidéki” balhátvéd legalább tízszer „elküldte gyufáért” Garrinchát, az akkori világ legördöngősebb jobbszélsőjét. Albert nemcsak a magyarokat, a brazilokat is irányította.

Csak álltak és bámultak.

Akkor vettem észre, hogy többet látok a képernyőn, mint a lelátóról láttam volna. Sokkal többet. Jóval később, tíz évig Spanyolországban éltem, s hosszú kihagyás után kimentem a Bernabeuba.

Érdekes volt, de a látvány nem vetekedett a mediatizálttal. Azt hiszem, aki mainapság profi nagycsapatok meccseire jár, az nem elsősorban a foci, sokkal inkább a közösségi élménynek nevezett valami miatt megy ki. Ahol foci is van, ott ennek az élménynek lehet pozitív tartalma is, ahol foci nincs, ott aligha. Ott hetvenezer ember összecsődítése csak egészségtelen fejleményeket eredményez.

A szerző sebész.

(Borítóképünkön: A Puskás Aréna avatóján játszott Magyarország - Uruguay barátságos labdarúgó-mérkőzés 2019. november 15-én. MTI/Illyés Tibor)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.