Amikor a jogállamért nem kár...

  • Böcskei Balázs
  • 2013. április 21.

Publicisztika

Ha a magyar baloldal mégis azt gondolja, hogy megspórolhatja az utcai politizálás antifasiszta programjának kidolgozását, az csak a gondolkodás rossz irányára vall.

„Engedje meg, hogy őszinte tisztelettel megköszönjem egyenes válaszát és nagyon határozott intézkedését” – fogadta hálával egy baloldali országgyűlési képviselő Orbán Viktor azon kezdeményezését, hogy a miniszterelnök immáron egy személyében felülemelkedett a jogrendszeren, és „utasít”. Ezzel a köszönettel az ellenzéki politikus azt üzente: ha az adott ügy jó – történetesen egy szélsőséges, provokatív, mások méltóságát valószínűleg sértő rendezvény („Adj gázt” felvonulás) betiltása –, akkor Orbán eljárhat a Nemzeti Együttműködés Rendszere (NER) jogi kultúrájának jegyében, relativizálhatja a jogállami normákat, felülemelkedhet jogszabályokon és saját szerepén. Ez lenne tehát a kettős mérce. A helyes jogállami olvasat szerint ugyanis Orbán nem utasíthatott volna senkit, és ha úgy gondolja, hogy rá nézve nem kötelező a jog, úgy dicséretet főleg nem érdemelne.

A teljes demokrata ellenzék választotta ugyanazt a megoldást: ezt a jogrelativizálást most lenyeli, hiszen úgysem tudja a „közönségnek” tartalmilag és kommunikációs értelemben elmagyarázni, hogy akként van a jogállam oldalán, hogy közben nem akarja azt sem, hogy Az élet menete napján akár a holokausztrelativizálás diszkurzív tere épüljön fel. Viszont képzeljük el azt, ha Orbán egy KDNP-s felszólalásra így válaszolna: „Ennek szellemében ma reggel a belügyminisztert utasítottam arra, hogy a Társkeresés csak Harrach Péter engedélyével menet napján más politikai természetű rendezvény, amely sérthetné a felvonulók emberi méltóságát, ne valósuljon meg.” Majd pedig betiltatja a szintén aznapra meghirdetett Meleg büszkeség napját. Jogos lenne a felháborodás? Jogos!

 


Fotó: MTI

 

Természetesen lehet azt állítani, hogy azért mégsem ugyanaz az a két ügy, és a két eset emberi méltóságra gyakorolt hatása sem összehasonlítható. Egyet is értek az utóbbi felvetésekkel, azzal viszont nem, hogy esetekre szabott jogrendszer legyen.

A tárgyalt orbáni megoldással (és ellenzéki dicsérettel) senki, még a szélsőségekkel szembeni ellenállás ügye sem nyert. Holott a helyzet kezelésének volt jogállami variációja is. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) reagálásában így foglal állást: „A miniszterelnök és a belügyminiszter ígérhet bármit, de egy jogállamban elfogadhatatlan, hogy a kormány ízlésétől függjön egy rendezvény megtartása. Annál fontosabb ugyanakkor, hogy a rendőrség érvényt szerezzen a törvénynek, megvédje az állampolgárokat a provokációtól, és ha a felvonulás törvénytelenné, jogsértővé válik, akkor azt feloszlassa. A törvény szerint a gyülekezési jog gyakorlása nem valósíthat meg bűncselekményt, és nem sértheti mások jogait és szabadságát. A törvény kimondja, hogy »ha a rendezvény résztvevőinek magatartása a rendezvény törvényességét veszélyezteti, s a rend másként nem állítható helyre, a szervező köteles a rendezvényt feloszlatni«. Törvénytelenné válik a rendezvény, ha annak célja egy sérülékeny kisebbség rákényszerítése arra, hogy az ellenük irányuló véleményt meghallgassák. Ennek megfelelően az antiszemita motorosok felvonulása egy működő zsinagóga környékén, és az ott tartózkodó állampolgárokkal szembeni megfélemlítő, kirekesztő, gyűlöletre uszító cselekmények megvalósítása is törvénytelenné tenné a rendezvényt.”

A TASZ világos érvelése mentén tehát lett volna mód a jogi fellépésre a hatályos elvek mentén is. Arról nem is beszélve, hogy ha nem hatósági, akkor civil fellépést kívánt volna a rendezvény. A Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége mindezek jegyében járt el, közleményében így fogalmazott: „A Mazsihisz felszólítja a hatóságokat – ha valóban és nem csak szavakban kívánják garantálni a magyar zsidóság biztonságát –, hogy minden rendelkezésükre álló eszközzel akadályozzák meg a menet megtartását. Kérünk mindenkit, akinek fontos a magyarság becsülete, a demokrácia, az emberi egyenlőség eszméje, az elpusztítottak emléke, hogy 2013. április 21-én jöjjön a zsidó negyed kapujához, és saját testével akadályozza meg, hogy a gázhalált emlegetők bemehessenek Budapest történelmi zsidó negyedébe.”

Tiszta beszéd, előremutató helyzetelemzés (és politikai érzék). Az „Adj gázt” felvonulása ugyanis térbeli, látható ellenállást hívott életre – ahogyan az nyugat-európai szélsőségellenes stratégiákból már ismert. Ha ennek ellenére a magyar baloldal mégis azt gondolja, hogy megspórolhatja az utcai politizálás antifasiszta programjának kidolgozását, az csak a gondolkodás rossz irányára vall. Ha a diákoknak és civileknek nem hisznek, úgy legalább testvérpártjaik akcióira vessék Nyugatra néző szemeiket. A térbeli antifasiszta politika hiányában ugyanis a történelmet és az áldozatok emlékét tesszük ki bizonytalanságnak és a szélsőjobboldal játékszerének.

Addig is az az ellenzéki, aki a fentihez hasonló jogrelativizáló dicséretekkel él, csak a következő dolgokhoz járul hozzá: a jogállam iránti állampolgári közönyhöz, az alkotmányos kultúra rombolásához, ahhoz, hogy a társadalom tagjai úgy tekintsenek a jogra, mint amely csak politikai konstrukció kérdése. Szélsőségek ellen úgy a NER egyetlenegy ellenzéki politikusa sem küzdhet, hogy éppen annak jogi kultúrájával kíván az alkotmányos patriotizmus irányába elmozdulni. Önmagában politikailag a jó oldalon (szélsőségekkel szemben) állni nem elégséges katalizátor arra nézve, hogy egy társadalom azonosuljon a jogállami normákkal. Éppen a jogállami elvek instrumentalizálásának és relativizálásának tapasztalata a velünk élő múlt.

S ha már egy ellenzéki képviselő megdicséri a miniszterelnököt, hogy az milyen hatékonyan képes utasítani az illetékest a szélsőségesek utcai felvonulása ellen, úgy legközelebb köszönő válaszában azt se felejtse megkérdezni Orbán Viktortól, hogy ha már a jog úgysem számít, úgy Bakay Kornél és a Kárpátia zenekar énekesének kitüntetései kapcsán nem tud-e hasonló módon intézkedni. A köszönő válasznak ugyanis ez lett volna az egyetlen értelme, de a jogállamellenes miniszterelnöki lépésre vonatkozó nagy dicséret közepette ezt elfelejtette az ellenzéki képviselő.

A szerző politológus, az Intézet a Demokratikus Alternatíváért (IDEA) igazgatója.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.